Braaf!
    Bouwkundigen en biomedisch technologe strijden om Marina van Damme Beurs
    24 februari 2011 - Voor het tweede jaar wordt de Marina van Damme Beurs uitgereikt aan de TU/e. Getalenteerde vrouwelijke ingenieurs, die aan de TU/e zijn afgestudeerd of gepromoveerd, konden zich ervoor intekenen. Voor de winnares ligt volgende week negenduizend euro klaar, te gebruiken ter versterking van haar loopbaan.

Uit 22 voordrachten heeft een jury onder voorzitterschap van ir. Elphi Nelissen, aankomend decaan van de faculteit Bouwkunde, drie kandidaten gekozen voor de finaleronde op donderdag 3 maart. Vorig jaar, bij het debuut, kwamen er nog 63 voordrachten binnen.

Bouwfysisch ingenieur Tamara Derksen gaat haar beurs gebruiken voor het schrijven van een boek over de transitie die noodzakelijk is om de maatschappelijke vastgoedvraagstukken die samenhangen met de ontgroening en vergrijzing van de bevolking het hoofd te bieden. Het boek moet de basis gaan vormen voor haar eigen adviesbureau.

Bouwkunde-alumna Masi Mohammadi wil het geldbedrag gebruiken voor het opzetten van een Academic Domotic Center. Dit moet een expertisecentrum worden voor onderzoek en kennisoverdracht op het gebied van automatisering in de woonomgeving. Dit ten dienste van wetenschappers, kennisinstituten en het maatschappelijk veld, met name de zorgsector.

Biomedisch Technologe Alina van der Giessen wil met de beurs onderzoek financieren naar een nieuwe eenvoudige methode om een maagsonde te plaatsen. Dit onderzoek is voor haar een belangrijke katalysator om praktisch onderzoek in het ziekenhuis te kunnen opstarten.

Initiatiefneemster van de beurs, Marina van Damme (1930), studeerde in de jaren vijftig aan de TU Delft af als een van de weinige vrouwelijke studenten. Later promoveerde ze als eerste vrouw aan de Universiteit Twente en bekleedde ze topfuncties in het bedrijfsleven. In Delft en Twente worden vergelijkbare beurzen verstrekt. Het programma gaat donderdag 3 maart om 18.00 uur van start in de Blauwe Zaal van het Auditorium. (HK)

This year, TU/e will be awarding the Marina van Damme grant for the second time. The grant is awarded to a talented female engineer that received her Master’s or PhD from TU/e. Next week, the winner will receive nine thousand euro to invest in her career.