Braaf!

Demos houdt de ogen open aan de bar

24 februari 2011 - Het is nog even doorbijten, maar als vrijdag de klok om middernacht slaat, zit de non-stop bardienst voor de Sociëteits Kommissie (SK) van studentenvereniging E.S.V. Demos er op. De tien vaste tappers en drie bestuursleden hebben dan 124 uur de bar van hun sociëteit in De Bunker opengehouden voor de eerstejaarsleden. Een uitputtingsslag op studentikoze wijze. x1_s.jpg
    Een ludiek piratengevecht met meel maandagavond in de socïeteit van E.S.V. Demos.

De ‘wakkere week’ van Demos is een jaarlijkse traditie. Het draait allemaal om een weddenschap tussen de eerstejaarsleden en de SK. Afspraak is dat de eerstejaars de klok rond met minimaal drie personen aan de bar zitten. De SK heeft de schone taak om de bar open te houden en te blijven tappen. De verliezer van de weddenschap moet de andere partij op een fust bier trakteren. Bij gelijkspel wordt er gezamenlijk gedronken.

Dit jaar draait de week om het thema ‘de zoektocht naar het goud’. Zo was de sociëteit zondag bij de aftrap omgetoverd tot een goudmijn. Een dag later raakten de bezoekers verzeild in de wereld van de piraterij, met de bar als het piratenschip.

Iedere avond is het een komen en gaan van Demos-leden. Onder hen voormalige SK-leden die de marathontappers komen testen. “Het is een beetje pesten en plagen. De oud-SK’ers proberen bijvoorbeeld de bar over te nemen. Er is een meelgevecht. Dat soort dingen. Alles op studentikoze wijze met veel humor”, laat Marc Sprengers weten.

Volgens de secretaris van E.S.V. Demos draaien de tappers diensten van ongeveer acht uur. Daarna kunnen ze uitrusten. “Nee, geen slaapzakken in de sociëteit, dat staan de regels niet toe. Er liggen wat matjes beneden in de voorraadruimte waar ze uit kunnen blazen.”

Tapper Pieter-Paul Kramer is zeer tevreden met het verloop tot nu toe “Er zijn heel veel leden die ’s ochtends voor college nog een paar uurtjes langs komen voor een goeie borrel.” Tapper Joyce Rutten: “Die opkomst geeft ons als Kommissie enorm veel energie om die 124 uur door te trekken.”

Wie denkt dat na de tapsessie van 124 uur iedereen afgemat huiswaarts keert, heeft het mis. Sprengers: “Meestal borrelen we daarna nog even door. Laatste keer was dat tot negen uur in de ochtend.” (FvO)

They'll have to grin and bear it for a little bit longer, but on Friday, when the clock strikes twelve, student association E.S.V. Demos' Club Committee (SK) will be released from their non-stop bartending. By then, ten full-time bartenders and three board members will have been bartending freshmen for 124 hours. It's an annual marathon session, student-style.