Braaf!
    Plagiaatminister treedt af
    2 maart 2011 - De Duitse minister van defensie is afgetreden. Hij acht zijn positie niet langer houdbaar nadat hij twee weken geleden beschuldigd werd van plagiaat in zijn proefschrift. x9_s.jpg
    Baron Karl-Theodor zu Guttenberg.

Baron Karl-Theodor zu Guttenberg promoveerde in 2007 summa cum laude aan de universiteit van Bayreuth, op een vergelijking van de Amerikaanse grondwet met Europese Verdragen.

Aanvankelijk ontkende hij passages van anderen te hebben overgeschreven, maar later gaf hij toe dat hij misschien slordig was geweest in zijn bronvermelding. Daarom deed hij afstand van zijn doctorstitel en bood hij excuses aan.

Volgens Guttenberg leidde alle commotie rondom zijn proefschrift de aandacht af van zijn departement. Voor de affaire was meer belangstelling dan voor de dood van drie Duitse militairen in Afghanistan, en dat vond hij niet te verantwoorden.

Hij noemde zijn aftreden de “schmerzlichste Tritt meines Lebens” en gaf aan dat hij een gerechtelijk onderzoek naar de beschuldigingen van plagiaat niet in de weg zou staan.

De 39-jarige Guttenberg was een van de populairste Duitse politici en werd getipt als opvolger van de huidige bondskanselier Merkel. Hij is lid van de conservatieve CSU, de zusterpartij van Merkels CDU. (HOP)

The German Minister of Defense resigned. He feels his position has become intolerable after having been accused of plagiarism in his dissertation two weeks ago. Baron Karl-Theodor zu Guttenberg received a summa cum laude PhD title from the University of Bayreuth in 2007.In his dissertation he compared the US Constitution with European treaties. He initially denied having copied other people’s work, but eventually admitted he might have been sloppy with regards to his referencing. He therefore renounced his PhD title and apologized.