/Voorpagina
/Nieuws
/Mensen
/Achtergrond
/Academie
/Onderzoek
/Opinie
/Reportage
/Bestuur
/Cultuur
/Studentenleven
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 7

jaargang 42, 20 oktober 1999


Opinie

Cursief

De champagnekurken zullen afgelopen week geknald hebben bij de faculteit Technologie Management. Immers, de beide opleidingen van de faculteit mogen elk een jaar bijschrijven in het curriculum. De gever van dit extra jaar studie-

financiering is minister Hermans, die op advies van de Tijdelijke Commissie Veltman handelt. Zowel TeMa als Technische Bedrijfskunde vielen in 1994, bij het uitdelen van het extra vijfde jaar, buiten de boot. De toenmalige beoordelingsinstantie, het RCO, meende dat de curricula van beide opleidingen niet technisch genoeg waren.

Toentertijd leverde deze beslissing van de RCO nog wel eens wat meesmuilend commentaar op over het ‘softe’ karakter van de beide opleidingen. Dat commentaar kwam meestal uit de hoek van wat ik maar even de orthodox-technische kant van de universiteit noem.

Maar de faculteit ging niet bij de pakken neerzitten. Men was ‘getriggered’, zoals dat in het huidige managementjargon heet, om een goed resultaat neer te zetten.

Beide opleidingen werkten gestaag aan de verzwaring van de technische component. Anno 1999 kan geconstateerd worden dat dat beleid vruchten heeft afgeworpen. De commissie Veltman meent zelfs dat de richting die de opleidingen opmoeten, de ontwerperskant, in Eindhoven zelfs wat beter geslaagd is dan in Delft en Twente. Ongeveer tegelijkertijd constateert de redactie van de Keuzegids Hoger Onderwijs dat de opleiding Technische Bedrijfskunde van alle bedrijfskunde-opleidingen het zwaarst is op technisch gebied.

De rol van de minister is overigens redelijk opvallend. In het voorjaar peinsde hij er nog niet over om de opeidingen van de TUE en een aantal verwante studies in Twente en Delft een vijfde jaar te geven. In een debat in de Tweede Kamer bleek dat Hermans er helemaal niets voor voelde om de Tijdelijke Wet Aanwijzing Béta-opleidingen uit te breiden met de techniekmanagement-studies, ondanks de argumenten van kamerlid Joop Wijn van het CDA, die stelde geen verschil te zien tussen de bèta-opleidingen en de techniekopleidingen. Ook in een brief na dit debat, resultaat van een motie van de Tweede Kamer, reageerde Hermans afwijzend. Hij had geen zin om de exercitie van de RCO weer over te doen. Hermans leek vooral beducht voor een golf van aanvragen van andere universiteiten. De Kamer hield echter, in de vergadering van 2 juni van de vaste Kamercommissie van O, C en W vast aan het vijfjarig worden van de opleidingen.

Dat resulteerde uiteindelijk in de benoeming van de Tijdelijke Commissie Veltman, die de programma’s van de opleidingen moest toetsen aan de criteria van de RCO, met het bekende gevolg.

Wie nu denkt dat de studenten in het komende jaar massaal zullen toestromen naar TeMA en Technische Bedrijfskunde, moet zich toch even rekenschap geven van een rapport van de Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid, Vitaliteit en kritische massa geheten. Deze commissie, overigens ook voorgezeten door dezelfde prof.dr.ir. B.P. Th. Veltman, stelt in haar rapport onomwonden vast dat een vijfjarige studie geen garantie is voor een hogere instroom. De commissie stelt in haar rapport dat de groei van de technische fysica en chemie ten koste van de fysica en de chemie bij de algemene universiteiten het sterkst was in de periode tussen de invoering van de tweefasenstructuur en de invoering van de tempobeurs en de vijfjarige opleidingen aan de TU’s.

“Sinds de invoering van die vijfjarige studies hebben de TU’s een deel van hun relatieve voorsprong prijsgegeven”, zo staat er in Vitaliteit en kritische massa. Met andere woorden: er zijn wat meer studenten van de TU’s naar de bèta-studies gegaan.

Wie een en ander doortrekt naar de opleidingen TeMa en Technische Bedrijfskunde, zou tot een negatieve conclusie kunnen komen over de hoogte van de instroom van studenten volgend jaar. Mogelijk vloeien er bijvoorbeeld studenten weg naar de vierjarige bedrijfskunde-opleidingen. Aan de andere kant geeft de AWT ook geen nadere verklaring voor het verschijnsel, dus al te stellige conclusies op dit vlak zijn niet verstandig.

In ieder geval zijn zowel TeMa en Technische Bedrijfskunde beduidend zwaarder geworden. Op dat punt is veel winst te behalen, want dat levert volgens de Keuzegids Hoger Onderwijs tevreden studenten op.

Het zijn onder andere de exacte studies op de universiteiten die waardering oogsten bij un eigen studenten. Uit de enquêtes van de Keuzegids blijkt vooral dat het onderwijsklimaat bij deze opleidingen minder vrijblijvend is. Studenten zijn daardoor ook trouwer aan hun studiekeus.

Fred Gaasendam /.

Prof.dr. Martin Rem

Rector Magnificus

We hebben voor deze opzet gekozen om zoveel mogelijk input te krijgen uit de TUE-gemeenschap. Misschien zijn er dingen waar we niet aan gedacht hebben of zijn er nog zaken onduidelijk. Op deze manier kan iedereen, ook mensen van buiten de TUE, meepraten. Eigenlijk hoop ik dat vooral studenten bijdragen zullen leveren aan de discussie. Ik zie dit als een proef en ik sluit zeker niet uit dat we dit vaker gaan doen in de toekomst. Dit past tenslotte helemaal in de ICT-maatschappij.

Ir. Jan Cuijpers

ICT-adviseur van het college

Het aantal hits is behoorlijk. Zo’n 250 inmiddels. Het aantal reacties blijft echter achter, de discussie over het rapport komt niet op gang. Op zich is dat niet zo erg. In deze fase is het vooral belangrijk dat mensen kennis nemen van het rapport, want dat is de belangrijkste doelstelling. Hoe bereik je mensen, dat is eigenlijk de vraag bij het hele WWW-gebeuren. We moeten proberen of dit soort dingen aanslaat.

Dr.ir. Ronald Waterham

Hoofd ICT Servicebedrijf

Ik heb een week geleden voor het laatst op de site gekeken. Voor mij staat er natuurlijk niet veel nieuws op aangezien ik een van de personen ben met wie veel gesproken is bij de voorbereidingen. De discussie was toen nog niet erg op gang gekomen, waarschijnlijk omdat het toch een wat abstract gegeven is. Dat dit soort initiatieven wel kan werken zag je aan onze notebook-pagina’s waar ook over diverse punten gediscussieerd kon worden. Dat liep erg goed. Verder zijn het rapport en deze presentatie natuurlijk een prima manier om ICT eens goed onder de aandacht te brengen. Het lijkt triviaal, je merkt niet meer dat de voorzieningen er zijn. Het is er gewoon.

Stephan Eggermont

Student Informatietechniek

Op de site wordt een aantal malen gewezen op onderwerpen als ‘user interfaces’ en ‘web based infrastructure’. Dat de ontwikkelingen daarin nog in een uiterst vroeg stadium zijn, blijkt duidelijk uit de site zelf. Een groot aantal usability-vuistregels wordt met voeten getreden, met als consequentie dat het voor gebruikers van de site onmogelijk is om een goed overzicht te krijgen. In dat opzicht staat deze site helaas niet alleen. Het is mijn stellige indruk dat de overgrote meerderheid van de TUE sites gemaakt is door mensen die daarvoor onvoldoende opgeleid zijn.

Fragment uit een bijdrage van Eggermont aan de discussie op http://www.ictstrategie.nl

Dr.ir. Bob van Winkel

Voorzitter U-raad

Ik heb hem zelf nog niet bekeken. Het is natuurlijk nog een experiment. Maar als je op deze manier weet te bewerkstelligen dat mensen gaan discussiëren en meedenken om tot een tweede versie te komen, heb ik hier niets op tegen. Zolang het met de nodige prudentie gebeurt en je helder voor ogen houdt wat je met openbaarmaking wilt bereiken, vind ik het een prima idee om dit in de toekomst vaker te gaan doen. /.

Onlangs verscheen in Cursor 5, op de voorpagina, een artikel waarin met trots melding gemaakt werd van het feit dat de eerste AIO via TDO gepromoveerd was. Het artikel meldde dat dit een verdienste was van het college van bestuur van onze universiteit, dat via TDO een poging zou doen om het onderzoek naar duurzame technologische ontwikkeling aan de TUE te stimuleren. Hierbij wil ik toch enkele kanttekeningen plaatsen. Ten eerste is TDO gestart door het vorige college, dat duurzaamheid in haar missie had opgenomen. In de missie van het huidige college is hierover niets terug te vinden. Pogingen om op de TUE zaken als milieumokken en kring-

looppapier in te voeren zijn jammerlijk mislukt doordat de laatste barrière, de goedkeuring van het CvB, niet genomen kon worden. TDO bestaat weliswaar nog steeds, maar dat is voornamelijk een verdienste van henzelf. Op grote schaal wordt hier en daar wel wat gedaan, maar de doorsnee student merkt daar weinig van. Cursor 6 meldde dat het nieuwe zwembad 35 procent energiezuiniger wordt. Prachtig, en ik zou ook niet anders willen, maar dat merk je niet als je erin zwemt. Als je duurzaamheidsbesef wil creëren bij de studenten moet je ze er mee bezig laten zijn. Zorg dat ze een milieumok in hun handen hebben, of dat er op kringlooppapier geprint wordt. Dan pas gaat de student zich afvragen: waar is dit goed voor? Wanneer zien we op de TU eindelijk eens in dat het niet altijd gaat om de grote getallen, maar dat juist kleine handelingen het bewustzijn van mensen kunnen verbeteren? Duurzaamheidsverbeteringen zullen veelal aangebracht moeten worden door ingenieurs en managers, dus waar kun je daar beter mee be ginnen dat in hun opleiding, en meer nog, in hun dagelijks leven op de TU? Ik stel voor dat we nu eens eindelijk de verantwoordelijkheid nemen, en nadenken voor we iets doen.

Mathijs Cuijpers, student /.














Website