/Voorpagina
/Nieuws
/Mensen
/Achtergrond
/Academie
/Onderzoek
/Opinie
/Reportage
/Bestuur
/Cultuur
/Studentenleven
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 7

jaargang 42, 20 oktober 1999


Voorpagina

Slopen

De sloopwerkzaamheden in het Hoofdgebouw zijn in volle gang, getuige deze grote stapel puin in de kelder achter de liften aan de noordzijde. Op deze plaats zal tezijnertijd een grote hal komen, waar onder meer studentenverenigingen en clubs huisvesting zullen vinden.

Foto: Bram Saeys /.

OV-bedrijven: student niet in spits

Het middelbaar en hoger onderwijs moet een uur later beginnen. Op die manier wordt het in de spits minder druk. Dat vinden de Nederlandse Spoorwegen en een aantal andere vervoersbedrijven in Nederland.

Zij schrijven dit in een rapport dat gericht is aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Als scholen en universiteiten er toe overgaan om hun roosters aan te passen, garanderen de betrokken vervoersbedrijven dat de huidige spitscapaciteit beschikbaar is op het moment dat studenten gaan reizen. Behalve dat het minder druk wordt in de spits geldt als reden voor het advies aan de minister dat er op deze manier ‘wordt voor-komen dat tijdens de ochtendspits intensief gebruik gemaakt wordt van de openbaar vervoercapaciteit door een categorie reizigers die hiervoor relatief weinig betaalt en reist op een tijdstip dat OV veel geld kost.’

De vervoerbedrijven willen met hun rapport (‘Ambities voor het Openbaar Vervoer in 2010’) een bijdrage leveren aan het Nationaal Verkeers- en Vervoerplan van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat volgend jaar zal verschijnen. Behalve een aparte ‘studentenspits’ wil de werkgroep ook een verhoging van de maximumsnelheid voor bussen op autosnelwegen van tachtig naar honderd kilometer. Op deze manier zal de bus een aanvaardbaarder alternatief voor reizigers worden dan de auto. Ook is de werkgroep voor het krachtig bevorderen van bijvoorbeeld light rail-netten.

De vervoerbedrijven willen ook aan klantenbinding doen. Dat zullen vooral scholieren en studenten gaan merken. Zij moeten ook na hun studie van het openbaar vervoer gebruik blijven maken. De pas afgestudeerde reiziger willen de vervoerbedrijven aan zich binden door een aantrekkelijk aanbod te doen. Dat zou kunnen bestaan uit de eerste twee jaar een aanzienlijke korting op een OV-

jaarkaart en een aantal dagen per jaar een auto ter beschikking stellen./.

Lees verder pagina 3 /.

Overeenkomst over regeling vakantiedagen

Het CvB en de vakorganisaties hebben vorige week een overeenkomst bereikt voor een nieuwe verlofdagenregeling. Het bleek dat vele mensen nog een aanzienlijk aantal vakantiedagen hebben openstaan.

Als die uitbetaald zouden moeten worden, zou het om een bedrag van 25 miljoen gulden of meer gaan (zie ook Cursor 6). Uit berekeningen bleek dat de gemiddelde TUE’er nog twintig verlofdagen over heeft, met uitschieters naar boven en beneden. Zo schijnen er een paar honderd medewerkers te zijn met een tegoed van honderd dagen of meer. Om hier iets aan te doen en om herhaling te voor-komen zijn regelingen afgesproken.

Er komt een nieuwe verlofregeling die alle soorten verlof omvat in één regeling. Aan de rechten op zich verandert niets, wel wordt een aantal uitvoeringsregels iets aangescherpt. Het principe is dat mensen hun verlofdagen op moeten maken omdat ze anders meer risico lopen om ziek of overspannen te worden. Het adagium wordt dus: vakantie moet (je opnemen).

Wie nu dagen overheeft mag twintig dagen meenemen naar het jaar 2001; het jaar daarop mogen vijftien en het jaar daarop tien dagen meegenomen worden. Tien dagen is vervolgens het maximum dat jaarlijks mag overblijven.

In het functioneringsgesprek van 2000 moeten afspraken worden gemaakt over de zogenoemde restdagen. Dat geldt voor iedereen die meer dan twintig dagen overheeft. Het is ook mogelijk om vakantiedagen te sparen voor een lange reis, als het tenminste besproken is in het functioneringsgesprek. Afkopen van overgebleven verlofdagen kan niet.

Speciale regelingen worden ook er getroffen voor medewerkers die érg veel dagen over hebben. Zij krijgen vijf jaar de tijd om dat aantal, na onderling overleg, af te bouwen.

Verlofdagen zijn ook in te zetten voor het PC-Privé project. Werknemers kunnen via de TUE (goedkoper) een pc of laptop en randapparatuur kopen. Er mag maximaal fl. 5000,- besteed worden. Voor de betaling kunnen vijf verlofdagen gebruikt worden. De tegenwaarde van een achturige verlofdag is fl. 300,- en dat geldt voor alle werknemers. De TUE wil het te betalen bedrag ook financieren als een renteloze lening, die in maximaal twaalf maanden terugbetaald kan worden. /.

Zalmsnip

75 gulden

Studenten die ingeschreven staan in het bevolkingsregister van de gemeente Eindhoven kunnen in 2000 opnieuw rekenen op de Zalmsnip. De tegemoetkoming ter compensatie van de gestegen lasten bedraagt dan echter geen honderd maar 75 gulden. De resterende 25 gulden wordt besteed aan andere beleidszaken. Vorig jaar keerde de gemeente het bedrag uit aan 5686 ingeschreven studenten. Dit jaar verwacht de gemeente evenveel snippen uit te kunnen delen. Wie het bedrag nog niet ontvangen heeft, maar er wel recht op meent te hebben, kan zich melden bij de belastingdienst van de gemeente Eindhoven.

TUE-markt

De TUE heeft er een nieuwe news-groep bij: tue.markt. In deze groep kunnen studenten en medewerkers zaken te koop aanbieden of vragen, kortom die zaken die vroeger bijvoorbeeld in de rubriek Cursiefjes van Cursor stonden. De groep is voor iedereen die een computer heeft in te zien met een aparte newsreader of met een internet-browser als Netscape of Internet Explorer.

Fietsenplan

Voor TUE’ers

TUE-medewerkers kunnen op een fiscaal

aantrekkelijke manier een fiets kopen. Dat heeft het CvB besloten na een overleg met de vakorganisaties dat op 13 oktober plaatsvond. De fiets mag maximaal, inclusief BTW, 1500 gulden kosten en kan worden gekocht bij een aantal nader te bepalen adressen. Het aankoopbedrag wordt waarschijnlijk in de maand van aanschaf ingehouden op het bruto salaris. De TUE gaat nog overleggen met de belastingdienst om de nadere voorwaarden voor deze regeling in te vullen. /.














Website