/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Reportage
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 2 nummer 3

jaargang 42, 17 februari 2000


Achtergrond

Untitled Document Networkgames; de subcultuur van een virtuele wereld

Networkgames/Erik Hannema

Echte gamers zijn er gek van: networkgames. Iedere dag begeven zich miljoenen spelers op het Internet of een LAN om hun menselijke tegenstanders te ‘fraggen’. In de pauze worden de laptopaansluitingen in het Auditorium van de TUE steevast bezet door MUD’ers. De networkgamers verenigen zich in ‘clans’ en strijden om on-line-eer. Onsportiviteit wordt meteen gestraft: camper! lamer! Over het ontstaan van een subcultuur.

Behoedzaam schuifel ik door de morsige gangen van wat een kasteel in gothische stijl lijkt. De muren zien er klam en vochtig uit en hier en daar klinken gesmoorde kreten. Sniper_2000 ate Spider’s rocket lees ik boven in beeld. Nog steeds geen vijand te zien in de grote, slecht verlichte gang waar ik spiedend naar iedere beweging doorheen loop. Het lijkt of de geluiden dichterbij komen. Misschien achter deze deur...Voordat ik iets kan doen vliegt mijn lichaam door de lucht en valt het met een geluid alsof iemand een tor plet, uit elkaar. Tigershark ate XR113’s rocket. XR113: LOL. Ik betrap mezelf erop hardgrondig te vloeken na deze laffe aanval. Die krijgt hij terug! Deze newbie laat zich niet zomaar ongestraft in zijn rug schieten, neem ik mezelf voor. Ik ben terecht gekomen in een grote zaal en de kogels en raketten vliegen me direct al om de oren. Met een grote dosis geluk lukt het me de raketten van Neo te ontwijken. Ik heb een beter wapen nodig. In de hoek zie ik een rocketlauncher liggen en weet hem met een paar grote sprongen te bereiken. Haha now it’s my turn. Fluffy_bunny heeft er al een onder zijn voetzolen zitten en vliegt als een komeet door de lucht. Bunnies in space, ha! Fluffy_bunny, die helemaal niet lijkt op een donzig knuffelbeestje, maar in werkelijkheid een gemeen uitziende Hell’s Angel is, reageert met een schot naar mijn hoofd. Dat was close. De volgende raket treft hem boven op zijn hoofd. Zijn vadsige lichaam vliegt in duizenden stukken bot en vlees uit elkaar. Suck my rocket! Schreeuw ik hem over het Internet toe.

Ontstaansgeschiedenis

Voor de ontstaansgeschiedenis van de networkgame moeten we terug naar 1992. Het is het jaar waarin de allereerste zogenoemde ‘3d shoot’em up’ uitkomt: Wolfenstein3d. Het spel van softwareproducent id Software veroorzaakt een schokgolf binnen de wereld van de computergames. Wolfenstein3d is het begin van een heel nieuw genre: de ‘first person shooters’, schietspellen waarbij de speler zich letterlijk in het personage verplaatst. Nog belangrijker is de driedimensionale vormgeving van het spel. Door de (ogenschijnlijke) dieptewerking wordt het spel al snel als virtual reality bestempeld.

Deze uitgangspunten zouden iedere keer weer worden gebruikt bij de opvolgers van Wolfenstein. DOOM is het volgende project van het inmiddels gevestigde id Software. Het spel, uitgebracht in 1993, gebruikt zoals gezegd dezelfde uitgangspunten als Wolfenstein, maar het grote verschil is dat de graphics en de besturing aanzienlijk verbeterd zijn. Voor het eerst maken vooruitstrevende gamers gebruik van het Internet. Op het Internet in rudimentaire vorm, destijds slechts gebruikt door enkele enthousiastelingen, verspreiden DOOM-spelers kopieën van het spel om deze door te geven aan vrienden en kennissen. Geschat wordt dat er in 1993 zo’n achttien miljoen kopieën van het spel in omloop zijn.

Drie jaar later lijkt er een hoop te zijn veranderd; Internet is geen slapende reus meer en spelfanaten zien mogelijkheden op het Internet. Inmiddels is id Software bezig met een 3d-standaard die tot op de dag wordt nagevolgd. De fanatieke gamers wachten vol ongeduld op ids nieuwste titel. Het spel draagt de naam Quake en de eerste beelden worden in eerste instantie met gejuich ontvangen. Maar velen valt de kwaliteit van de solo-missies bar tegen. Dat lag voornamelijk aan de hoge systeemeisen van het spel. Pentium processoren waren net op weg om de norm te worden en velen hadden thuis nog hun oude vertrouwde 486 staan. De snelheid van het spel had dusdanig veel te lijden van de lage framerate dat veel gamers het al snel voor gezien hielden. Bij het uitbrengen van Quake lagen de prioriteiten van id Software niet op het gebied van de multiplayers. De programmeurs bij id zagen Quake als de ultieme ‘one person shoot’em up’. Toevalligerwijs bleek Quake een ideaal spel om te spelen op een LAN (Local Area Network) met een directe kabelverbinding. Nu konden meerdere personen tegelijkertijd met elkaar de strijd aanbinden door hun computers te ‘linken’; de geboorte van de networkgame was een feit. Quake bleek ook een spel waaraan gemakkelijk te sleutelen viel; fanatieke spelers konden voortaan hun eigen omgevingen maken met zogenoemde editors. Al snel werd de eenpersoons-optie overschaduwd door de onbedoelde multiplayer-functie van het spel. In de daarop volgende jaren werden computers beter en belangrijker: goedkoper. In steeds meer huishoudens stond een pc en daardoor stond de deur voor de internetproviders wagenwijd open. Het was rond deze tijd dat id Software op de proppen kwam met Quakeworld, een Quake-versie waarin het bedrijf handig insprong op de door hemzelf gecreëerde markt van multiplayer-games. Dit spel maakt gebruik van de hardware die vandaag de dag nog gebruikt wordt, 3dfx. Deze videokaart zorgde er in grote lijnen voor dat spellen er levensechter gingen uitzien. De grove pixels in een spel als Wolfenstein3d werden met 3dfx gladgestreken; het kwam er allemaal gelikter uit te zien.

Spelvarianten

Quake kent diverse speelmogelijkheden. In tegenstelling tot de voorloper van het spel, DOOM, is er bij Quake geen eenpersoons optie. Dat wil zeggen, er is er wel één, maar er zijn geen vaste missies waarin de speler zich een weg door de verschillende levels moet vechten. Wel kan de speler in de nieuwste versie van Quake, Quake3, op een map oefenen tegen zogenoemde bots. Deze oefenpotjes zijn een goede voorbereiding op de veel populairdere multiplayer games op de LAN of het Internet. Helaas zijn ze nogal voorspelbaar in hun bewegingen. De geoefende speler zal dan ook geen enkel probleem hebben als eerste te eindigen tegen de bots. Naast de single player-mode zijn er verschillende andere spelvarianten. Zo is er capture the flag. Bij dit steeds po-pulairder wordende speltype, dat zich afspeelt in een kasteel moet je proberen in teamverband de vlag van het andere team te bemachtigen en deze naar jouw deel van het kasteel te brengen. Bij deze variant speelt tactiek een grote rol en vaak ontwikkelen teams intrigerende strategieën om de vlag buit te maken. Deze variant wordt dan ook vaak gekozen door de meer ervaren Quake-spelers. Misschien wel het populairste speltype is de ‘deathmatch’. Het doel is hier simpel: schiet op alles wat beweegt. De deathmatch is leuk en enerverend, maar heeft weinig met tactiek te maken. Het draait hier vaak om je tegenstander eerder om zeep te helpen dan hij jou. Feit is dat de beste spelers hier toch wel boven komen drijven; zij weten precies waar ze hun wapens en tools kunnen vinden en kennen blindelings de weg in een map. Maar belangrijker nog: de winnaars beschikken vrijwel altijd over een betere techniek; ze bewegen en schieten beter en scherper. Tactiek is hier vaak van ondergeschikt belang. Een variant op de deathmatch is de team-

deathmatch. Deze houdt het midden tussen het tactische aspect van CTF en het technische element van de gewone deathmatch. Aan het begin van het spel word je ingedeeld in een team; het rode of het blauwe. Het is net als in de deathmatch de bedoeling de leden van het andere team te vernietigen. Je teamgenoten doden is niet verstandig. Naast enkele kwade reacties zoals ‘lamer!’ of nog ergere verwensingen gaat er bij jezelf een punt af. Ook overstappen naar een ander team wordt niet gewaardeerd.


MUDÕers geconcentreerd bezig in het Auditorium tijdens de pauze. Foto: Bart van Overbeeke

Mijn eerste frag! Op naar de top. Mijn misplaatste arrogantie wordt snel de kop ingedrukt. Neo, onbetwist aanvoerder van de ranglijst, splijt me als een rijpe meloen door midden met zijn railgun. Met beide benen op de grond maar weer opnieuw beginnen. Ik besluit me tijdelijk met mijn railgun terug te trekken in een donker hoekje bovenaan de trap. De eerste die langs komt is dead meat, neem ik me voor. Een Fin met een onuitspreekbare naam is mijn eerste slachtoffer. Toch nog drie rails nodig gehad om met de Scandinaviër af te rekenen. Camper! Bijt hij me toe. Die kan duidelijk niet tegen zijn verlies, mompel ik. Nog voor ik deze woorden goed en wel over mijn lippen heb laten komen, word ik getroffen door een regen van raketten. De Fin is teruggekomen met een rocketlauncher en wist me feilloos te vinden. F***ing camper roept hij nogmaals. Deze tactiek is duidelijk niet aan mij besteed. Dan maar weer lopen. In een lange corridor loop ik Bobby007 tegemoet. Met zo’n naam moet hij wel sneuvelen. Met mijn kettingzaag loop ik dwars door hem heen, een spoor van bloed achterlatend. ‘Tigershark pummeled Bobby007’ zie ik boven in beeld verschijnen. De wetenschap dat Bobby nu een oorverdovende stem ‘humiliation!’ hoort roepen doet me glimlachen. Nog vijf frags en ik sta op gelijke hoogte met Neo. Dat moet lukken, hoor ik mezelf zeggen.

Andere games

Naast Quake zijn er nog veel andere spellen te spelen op een netwerk. De meeste zijn first person shoot’em ups. Halflife is er zo één. Het spel onderscheidt zich van Quake door een uitgebreide one-player optie waarin de speler in de huid kruipt van een wetenschapper die een uitweg uit een vernielde basis moet zien te vinden. Op zijn weg vindt hij vreemdsoortige aliens en schietgrage commando’s, die uiteraard hardhandig uit de weg geruimd dienen te worden. Halflife werd dankzij de uitstekende graphics en gameplay benoemd tot pc-game of the year. Op dit spel zijn verschillende mod’s (moderations), van het bestaande spel. Counterstrike is hier een voorbeeld van. In dit laatste spel geen vreemde wezens, maar ‘echte’ soldaten die uitgerust zijn met ‘echte’ wapens in plaats van lasers of raketwerpers. Als je dood bent, ben je ook echt dood en kun je niet meer meespelen. Deze game mag zich binnen het TUE-domein verheugen op een redelijke populariteit onder studenten. Een ander populair spel onder TUE’ers zijn de zogenaamde MUD’s, de multi-user dungeons. Dit zijn role-playing games (RPG’s) waarin men de rol van tovenaars, trollen en andere sprookjesfiguren kan aannemen. De speler van een MUD beweegt zich door een aantal kerkers (dungeons) waarin hij tegenstanders en vrienden tegenkomt. Het spel speelt zich eigelijk af in het hoofd van de speler. Er zijn geen flitsende graphics, maar enkel tekst. Een flinke dosis fantasie is dan ook een vereiste. De grote kracht van de MUD’s is de mogelijkheid om je eigen levels te bouwen en te bewerken.

Nog vijf frags en die felbegeerde eerste stek is voor mij. Met mijn rocketlauncher in mijn handen struin ik de omgeving af naar mogelijke prooi. In het midden van een grote zaal zie ik een viertal figuren met elkaar in doodsstrijd verwikkeld. Rookwolken en gebrekkige verlichting belemmeren mijn zicht. Ik richt mijn rocketlauncher en vuur een half dozijn raketten op de vechtende massa af. Excellent!, roept een onbekende stem me toe.

Eigen gemeenschap

Networkgamers hebben een heel eigen gemeenschap met een eigen vocabulaire en codes. De fanatieke spelers kennen elkaar allemaal. Niet persoonlijk, maar vaak alleen via elkaars nick. Fantieke spelers ontmoeten elkaar bij ‘LAN-parties’, waarvan er ieder weekeinde in Nederland wel een paar worden gehouden. Honderden gamers komen bij elkaar in leegstaande ruimtes en laten zich met hun pc vrijwillig een lang weekend opsluiten. Voor velen niet alleen een kans om non-stop te spelen, maar ook om kennis te maken met de spelers achter de nicks.

Veel spelgemeenschappen kennen ook ‘clans’. Groepjes spelers die zich verenigd hebben en regelmatig tegen elkaar spelen in ‘clanwars’. Een clan kent vaak een strikte hiërarchie en het is vaak niet gemakkelijk bij een clan van naam te komen. Aspiranten zullen eerst moeten bewijzen over de juiste ‘skills’ te beschikken. Clans zijn vooral populair onder spelers van Unreal, Halflife maar vooral Quake. Bij dat laatste spel zijn er zelfs speciale internationale competities waarin de verschillende clans bepalen wie de beste is.

TUE-student Bjorn ‘Bjorn’ Stevens is zo’n fanatiekeling. “Ik probeer iedere dag zo’n drie of vier uur te spelen. Je moet je niveau een beetje op peil houden, want ik heb iedere week wedstrijden met mijn clan Retro om de Benelux-cup. Er is geen geld aan verbonden, het gaat puur om de eer.” In de VS is er wel degelijk meer te behalen dan eer alleen. Top-spelers profiteren daar van sponsoring en kunnen aanzienlijke geldbedragen in de wacht slepen.

Drie frags in een keer, dat zet zoden aan de dijk! Ik wissel van wapen en maak de enige overlevende af met een gericht schot van mijn railgun. Sniper_boy bijt in het stof. Nog eentje en Neo kan het wel vergeten. Dan hoor ik plotseling een geluid alsof iemand een sleutel laat vallen op de stenen vloer. Tot mijn schrik zie ik een granaat voor mijn voeten. Vanuit mijn ooghoek zie ik Neo op een klein platform boven me staan, de grenadelauncher nog in de handen. Eén granaat ontwijken lukt me nog wel, de ander treft me recht op mijn hoofd. Op de grond liggend zie ik nog net hoe Neo zijn vuist in de lucht steekt. Nog een potje?/.

Untitled Document Gamers-vocabulaire

Frag - Om zeep geholpen tegenstander. Wordt ook in werkwoordsvorm gebruikt; fraggen.

Nick - Afkorting van nickname, de naam van een speler. Dit kan van alles zijn.

Newbie - Een nieuweling. Meestal gewillige prooi voor ervaren spelers.

Clan - groep gamers die zich binnen een gemeenschap verenigd heeft. Meestal staat de clannaam in het geheel of in initialen in een kader voor de ‘nick’.

Clanhoer - Speler die er meerdere clans op na houdt.

Lamer - Iemand die onsportief speelt.

Nicklamer - Iemand die, tot grote irritatie, constant van nick verandert.

Bot - Door de computer bestuurde tegenstander. Ideaal als oefening voor een spel tegen menselijke tegenstanders.

Spammer - Speler die constant dezelfde berichten afgeeft.

MOD - Een variatie op een bestaand spel. Maakt gebruik van de basisprincipes van het origineel.

MUD- Multi-user dungeons.

LOL - Laughing Out Loud. Teken van plezier.

Camper - Iemand die niet loopt, maar zich verschanst op een plek. Campers worden alom gehaat bij spellen als Quake.

Map - De omgeving waarin het spel zich afspeelt.

Lag - Verbinding met de server valt af en toe weg. Leidt tot langzame beelden. Grootste vijand van Internetgamers.

Ping - Snelheid van de verbinding. Hangt af van verbinding en aantal spelers. Een ping van honderd of lager is gunstig.

Info :www.clanbase.com, www.quakeworld.com, www.cybergate.nl














Website