/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 2 nummer 6

jaargang 42, 9 maart 2000


Cultuur

Untitled Document Amerikaanse kunst op een klein en intiem vlak

De fans van Sonic Youth, en dan met name van gitariste en zangeres Kim Gordon, staan mooie dingen te wachten. Bij Mu Art Foundation in de Witte Dame loopt vanaf volgende week vrijdag het project ‘Kim’s Bedroom’. Het door Gordon samengestelde evenement bestaat uit vier onderdelen: een expositie, een publicatie, een cd en een muziekperformance.

Vanuit het perspectief van Gordon wordt een beeld geschetst van relevante ontwikkelingen in de Amerikaanse beeldende kunst, fotografie, film/video, mode, vormgeving en muziek. Het project loopt tot en met 30 april.

Kim Gordon werd in 1953 in Los Angeles geboren en woont en werkt sinds 1980 in New York. Samen met Thurston Moore, Lee Ranaldo en Richard Edson startte Gordon in 1981 Sonic Youth, waarvan zij nog steeds deel uit maakt. Met Sonic Youth maakte zij talrijke albums en speelde zij in alle belangrijke clubs en op alle grote festivals in Europa, Japan, Australië en Amerika. Gordon regisseerde ook video’s voor The Breeders en co-produceerde de cd ‘Pretty On The Inside’ van Hole. In 1994 startte zij X Girl, een kledinglijn gespecialiseerd in skatemode voor meiden. In 1996 werkte ze mee aan de expositie Baby Generation in Parco Gallery in Tokyo, Japan. Onlangs verscheen nog een cd van haar, die ze maakte met dj Olive en Ikue Mori.

Op de site van MU laat Gordon weten dat veel beeldende kunstenaars die zij voor haar tentoonstelling selecteerde, ook muziek maken of op de een of andere manier betrokken zijn bij andere subculturen, zoals de skateboard scene of de onafhankelijke modevormgeving. Omgekeerd zijn er ook musici present die beeldend kunstenaar zijn of heel beeldend georiënteerd zijn. Gordon: “Aangezien Ton van Gool, directeur van MU, me had benaderd vanwege mijn veelzijdige achtergrond - ik sta met één been in beide werelden - leek het me juist om dit raakpunt op een natuurlijke wijze in de tentoonstelling tot uiting te laten komen. Dus wordt het geen expositie waarin kunst en muziek samengaan; de disciplines worden gescheiden, maar zijn complementair.”

In een interview met het life-style-blad Blvd liet Gordon weten dat het zeker niet om een grote overzichtstentoonstelling gaat. “Integendeel, lekker klein en intiem. Ik wil met dit project reageren op de grote, corporate kunst die momenteel gemaakt wordt. Niet alleen in Amerika, maar bijvoorbeeld ook in Engeland.” Gordon ziet haar expositie als een persoonlijk antwoord op deze commerciële ontwikkeling naar ‘steeds groter’.


Ook te zien bij MU Art Foundation in het kader van het project KimÕs Bedroom: werk van Raymond Pettison.

Voyeuristische beleving

De kern van het werk zal worden tentoongesteld op een muur die door de MU-ruimte loopt, en die zich aanpast aan het werk van de persoon, om uiteindelijk als ‘de slaapkamermuur’ in de slaapkamer te eindigen. De titel Kim’s Bedroom verwijst volgens Gordon naar het concept van de salonopstelling van kunst als een meer persoonlijke of voyeuristische beleving.

Bij de opening van de expositie op vrijdag 17 maart wordt ook een publicatie gepresenteerd, ontworpen door het magazine Purple (Frans literatuur- en modetijdschrift). Deze publicatie bevat werk van vrijwel alle kunstenaars die deelnemen aan dit project, alsmede een cd met muziek van veertien verschillende kunstenaars, waarvan er enkelen in eerste instantie als beeldend kunstenaar bekend zijn. Op zaterdag 18 maart vindt er vanaf 21.00 uur in de Effenaar een muziekperformance plaats. Deelnemende muzikanten zijn Qiux-o-tic, Steve Malkmus, Jim O’Rourke, Ikue Mori, dj Olive, Kim Gordon en Thurston Moore. In de Rembrandt Cinema worden op zondag 19 maart vanaf 20.00 uur films en video’s vertoond van Raymond Pettibon, Dave Markey, Cameron Jamie, plus een selectie uit het videomateriaal van de expositie.

Deelnemende kunstenaars aan de expositie zijn: Rita Ackermann, Sadie Benning, Susan Cianciolo, Sofia Coppola, Tamra Davis, Mark Gonzales, Kim Gordon, Cameron Jamie, Spike Jonze, Jutta Koether, Michael Morley, Raymond Pettibon, Lisa Rizler and Jessica Wood./.

Untitled Document De ontbolstering van Clint Eastwood

Om Clint Eastwood nog te kennen van zijn eerste tv-optredens in de cowboy-serie Rawhide, moet je toch wel begin jaren zestig geboren zijn. Daar leverde hij als trouwe voorman zijn bijdrage aan het opdrijven en ongeschonden afleveren van grote hoeveelheden runderen. Een nogal braaf typetje, recht door zee en altijd de juiste beslissingen nemend. Kortom, een watje. De Italiaanse regisseur Sergio Leone zorgde ervoor dat Eastwood dit imago voorgoed van zich afwierp.

Aanstaande maandag is in de reeks Cinema 2000 in Plaza Futura de spaghettiwestern ‘The Good, the Bad and the Ugly’ (1966) van Sergio Leone te zien. Leone is de peetvader van dit genre en maakte er diverse acteurs groot mee. Als zijn ultieme meesterwerk wordt nog altijd het uit 1969 stammende ‘Once Upon a Time in the West’ beschouwd. De sublieme openingsscène uit deze film, waarin hoofdrolspeler Charles Bronson wordt opgewacht door drie huurmoordenaars, verdwijnt nooit meer uit je geheugen. Het doordringende harmonicadeuntje is bij iedere filmliefhebber bekend. Bronson verwierf door deze rol wereldfaam. Zijn directe tegenspeler Henry Fonda, die tot die tijd nog nooit een ‘bad guy’ had gespeeld, verraste als een door en door slechte schurk.

In de western die maandag te zien is in Plaza, staat hoofdrolspeler Clint Eastwood model voor de spaghetti-cowboy à la Leone: onbekend, onbemind en vooral ongenaakbaar. De verhaallijn is in de westerns van Leone eigenlijk maar van ongeschikt belang. Het gaat om sfeertekening, om het neerzetten van de beelden en om het tergend langzaam opbouwen van de spanning. De ontknoping is daarbij vaak een minutieus gemonteerde climax, waarbij het goede vanzelfsprekend toch zegeviert.

In ‘The Good, the Bad and the Ugly’ zijn er ook uitstekende bijrollen voor Eli Wallach (de lelijkerd) als superopportunistische struikrover, en voor de twee jaar geleden overleden Lee van Cleef (de slechterik) als strakgeklede snelschieter. Geen film van Leone is echter compleet zonder de muziek van Ennio Morricone, en ontbreekt hier dan ook niet bij.

Leone’s obsessie om de koppen van zijn hoofdrolspelers zeer close in beeld te brengen, bereikt in deze western waarschijnlijk zijn hoogtepunt. Het opgekrulde bovenlipje van Eastwood, de ongeschoren kanis van Wallach en het scherpe, vileine bekje van Van Cleef komen dan ook veelvuldig meer dan levensgroot in beeld. En dat moet je vanzelfsprekend op een bioscoopscherm zien en niet op de knoppenkast thuis./.

‘The Good, the Bad and the Ugly’ van Sergio Leone, maandag 13 maart, 20.00 uur, Plaza Futura.

Untitled Document /De dame met de camelia’s

In de Stadsschouwburg gaat donderdag 16 maart ‘De dame met de camelia’s’ van Het Zuidelijk Toneel in première. Uniek, want het is de laatste regie van Ivo van Hove, voor hij vertrekt naar Toneelgroep Amsterdam. In dit stuk verwerkte de auteur Alexandre Dumas fils (1824-1895) zijn eigen mislukte relatie met de courtisane Marie Duplessis. Dumas fils schokte destijds het Franse publiek met deze verheerlijking van een dame van lichte zeden. Op dinsdag en woensdag vinden de try-outs plaats. Reserveren via telefoon 2111122.

/Lola rennt

Regisseur Tom Tykwer zorgde in 1998 met deze film voor een hype in Duitsland. In een flitsende stijl, waarin kleur, zwart/wit, video en animaties elkaar voortdurend afwisselen laat Tykwer Lola drie keer op pad gaan naar haar vriendje Manni. Hij is 100.000 mark verloren, die bedoeld waren voor criminelen. Ze moet dit bedrag in twintig minuten bij elkaar zien te krijgen. Te zien op 10 en 17 maart, Plaza Futura, 15.30 uur.

/Ten oorlog

Avondvullende solo van Ton Lanoye, waarin deze de taal centraal stelt. Een balanceren tussen het verhevene en het banale, het geestige en het wrede. Te zien in de Stadsschouwburg op vrijdag 10 maart, 20.30 uur.

/Sparren

Patrick Stoof bokst in de voorstelling ‘Sparren’ tegen de lucht en tegen de dingen in zijn hoofd. Zegt: “Ik wil er af en toe gewoon even lekker op beuken. Geen mensen pijn doen. Maar open en bloot laten voelen wat ik bedoel.” Won in 1998 het Cameretten Festival. Zondag 12 maart, Café Berlage, 20.00 uur.

/Cruel Intentions

Volgens de folder van de AOR de jaren negentig remake van ‘Les Liaisons Dangereuses’. Een verhaal over manipulatie, seks en macht in een driehoeksverhouding. Te zien in de Café Onderdruk, zondag 12 maart, 20.30 uur.

/De rol van de sjaal

Omslagdoeken, dassen en sjaals zijn kledingaccessoires met ieder hun eigen betekenis en functie. In het Museum Kempenland is tot 25 juni de tentoonstelling ‘Het alledaags verhaal van de sjaal’ te zien.

/Very Girls

In café De Groot is zondag 12 maart vanaf 17.00 uur de groep Very Girls te zien. Deze drie dames brengen muziek van Nashville tot Denver en van St. Louis tot L.A.














Website