/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/English page
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 3 nummer 2

jaargang 42, 20 april 2000


Ruis

Untitled Document Beeldspraak bij schilderkunst Facilitair Bedrijf

’Samenwerking is een feest’, dat was het thema van de Facilitair Bedrijf-dag die onlangs werd gehouden. De medewerkers van deze dienst maakten samen muziek en schilderden samen. Dit resulteerde in een flink aantal schilderijen, die zijn opgehangen bij het Front Office en het Facilitair Bedrijf. Bij een van de werken hangt een papiertje met uitleg. Het doek heeft de naam ‘Metamorfose’ meegekregen. Het is een beeldspraak op de situatie waar het Facilitair Bedrijf zich nu in bevindt. Volgens het AVA-rapport wordt de dienst opgeheven. ‘FB is uitgebeeld als een embryo met de potentie, via een foetus, zich te ontwikkelen tot een volwaardige eenheid’, zo valt te lezen. ‘Het embryo groeit zo voorspoedig dat duidelijke contouren zichtbaar zijn…Plotseling ontstaan er complicaties. Betwist wordt of de foetus bestaansrecht heeft…Duistere krachten sturen aan op een abortus van een levensvatbare foetus.’


Een van de schilderwerken die tijdens de Facilitair Bedrijf-dag zijn gemaakt. Foto: Bram Saeys

Untitled Document Lekker kleuren

Je bent nooit te oud om eens lekker aan de slag te gaan met viltstiften, wasco en potloden. Creativiteit is immers niet aan leeftijd gebonden. Dat moet ook de Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF) hebben gedacht toen ze deze wedstrijd uitschreven. Ter promotie van het Grote Nederlandse Studenten Kampioenschap dat in 2001 in Eindhoven wordt gehouden, roept ze verenigingen van de TUE op een kleurplaat in te kleuren. Wie de plaat het mooiste inkleurt, krijgt tien bierbonnen van ESSF. De kleurplaat is begonnen als een geintje, vertelt Rik van Laarhoven van ESSF. “We wilden een kleurenposter maken, maar de kleur kwam er telkens niet van. Toen hebben we deze wedstrijd maar uitgeschreven. Er zijn mensen die heel hard hebben beloofd dat ze ‘m gaan inkleuren, dus we zijn benieuwd. Ze denken dat er bijna niemand meedoet en dat ze die tien bierbonnen al zo goed als binnen hebben. De kleurplaten zijn naar de verenigingen gegaan, maar iedereen mag meedoen, vindt Van Laarhoven. “Als ze hun kleurwerk maar bij ons inleveren voor het GNSK dit jaar in Rotterdam.”

Cursor is ook even creatief geweest en hoopt nu stiekem op die bierbonnen. Als niemand anders maar inlevert…..

Untitled Document Bits

Ze komen! Binnen een paar weken zal heel West-Europa overspoeld worden door de eigenaardige wezentjes van Pokemon. De jeugd is er al helemaal weg van. Onlangs werd in het NOS Journaal gesproken over de stijgende agressiviteit onder de schoolgaande jeugd. Scholieren zouden elkaar de kop inslaan voor een Pokemonkaart. Termen als Pokemonjacking zijn niet vreemd meer. Groepen jongeren wachten elkaar voor de schoolpoort op en proberen door ‘overtuigende argumentatie’ Pokemonkaarten te bemachtigen. Al met al is het een boeiend fenomeen: de ene hype verdrijft de andere. Net nu de Starwarsvideo uitkomt, overspoelt Pokemon onze markt. Darth Maul heeft nog krampachtig geprobeerd om via een lichtzwaardenduel het hype-alleenrecht te heroveren, maar moest het afleggen tegen deze harige nieuwkomers.

Dit is de eerste hype waar velen niet meer over mee kunnen praten. Furby ging nog net, ook omdat het technisch gezien een hoogstandje was, maar Pokemon… ? Enkel diegene die een klein broertje of zusje hebben, zullen een tiental Pokemonnamen kunnen opnoemen. En stel dat je dan enkele namen kent, van het spel dat op alle schoolpleinen gespeeld wordt, begrijp je toch geen moer. Als je de kinderen bezig ziet zou je bijna vergeten dat er een heel slim bedrijf ergens in Amerika in z’n handjes zit te wrijven en dagelijks vrachtwagens met geld ziet binnenkomen. Nintendo doet het weer. Net nu we Super Mario een beetje verwerkt hebben, komen ze weer met iets nieuws. En dat ze slim zijn, bewijst het feit dat ze kinderen niet enkel meer via de televisie bereiken, maar vooral via internet. De site www.pokemon.com is uitdrukkelijk voor de jeugd ontworpen. Je leert er alle figuren kennen, alle soorten kaarten kun je er bestellen, het verhaal achter de serie, alles kun je er vinden. Maar niet enkel voor de kleintjes is deze site bijzonder informatief. Ook voor de twintiger of de vader die zich afvraagt waar zijn kind het elke avond over heeft, zijn er vele antwoorden te vinden. Aan iedereen de keuze: óf je gaat nu al mee met de hype óf je verzet je nog enkele weken om dan zuchtend te moeten toegeven aan de marketingkracht van Nintendo. Maar neergaan zul je.

Untitled Document Fred Steutel

Hij is weg! Ik heb overal gezocht en ik ben vast wel drie keer de plek gepasseerd waar-ie vroeger stond. Ik heb mijn kleren opgehaald aan de braamstruiken en mijn handen bezeerd aan de opschietende brandnetels, maar hij is er niet meer.Vroeger was er een doolhof in het uiterste zuidoosten van de campus; aangelegd, heb ik begrepen, onder leiding van prof. mag. arch. P. Schmid: een drie- of viervoudige heksenkring van wilgenboompjes op een stukje ruig, onbebouwd terrein. Hij diende tot niets en hij was niet erg duidelijk meer als doolhof herkenbaar, maar het was er een oase van rust, waar ik graag stilte en bezinning zocht; merels scharrelden in het struikgewas en soms was er een konijn. Het was er de laatste tijd al minder rustig. Het stukje wild terrein werd steeds kleiner, het kabaal van de rondweg nam toe en de ‘shantytown’ van high-tech bedrijfjes kwam steeds dichter bij. Nou is-ie dus weg, de doolhof; herinnering aan de tijd dat de maatschappij maakbaar leek en de verbeelding aan de macht.














Website