/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 3 nummer 4

jaargang 42, 11 mei 2000


Cultuur

Untitled Document De Molenaar:

Verwacht het onverwachte

Een voorstelling waarbij surrealistisch muziektheater, geïmproviseerde jazz en rusteloze poëzie elkaar ontmoeten. Dat krijg je als je de bands Available Jelly en De Kift samenbrengt. De bands zijn op dit moment bezig met een tournee onder de naam ‘de Molenaar’. Vanavond, donderdag 11 mei, zijn zij te zien en te beluisteren in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Het optreden begint om 20.30 uur.

De voorstelling van ‘de Molenaar’ is gebaseerd op het leven en de werken van Lord George Gordon Byron (1788-1824). Deze dichter is ongeveer 175 jaar geleden overleden, iets wat niet wegneemt dat zijn werk nog steeds actueel en de moeite waard is. De Franse revolutie had hoge verwachtingen gewekt, maar ze niet waargemaakt. Byron koesterde, net als vele mensen in die tijd, een intense wrok tegen de zinloze en onrechtvaardige wereldorde.

Het uitgangspunt van de leden van De Kift is muziek maken, waarbij tekst gebruikt wordt in de eigen taal met het accent op verstaanbaarheid. De band is in 1988 opgericht en de leden zijn afkomstig uit “de punkgolven van de jaren tachtig”. Na de eerste LP ‘IJverzucht’ verlaat zanger en tekstschrijver Maarten Oudshoorn de band. Vanaf dat moment ontleent De Kift haar teksten aan de literatuur. Werken van Wolfgang Borchert, E.M. Remarque en Jan Arends vormen de basis voor de CD ‘Krankenhaus’ die in september 1993 uitgebracht wordt. De derde CD heet ‘Gaaphonger’ en werd in 1997 op de markt gebracht. De nieuwste CD, die vorig jaar verscheen, heet ‘Vlaskoorts’. Daarin werd alle treurnis, humor, gekte, domheid en geluk van Kift-leden samengebracht. Ook voor deze CD was een grote stapel boeken de inspiratiebron. De voorliefde van De Kift voor theater, fanfares, poëzie en chaos zorgt steeds weer voor onvoorspelbare voorstellingen.

Available Jelly verhuisde eind jaren zeventig van de Amerikaanse westkust (Noord-Californië) naar Amsterdam en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot één van de spannendste bands uit de geïmproviseerde muziekscene. De muzikale interesses en voorkeuren van deze band zijn uitgebreid en gevarieerd. ‘Verwacht het onverwachte’, is de tip die kenners geven als je naar een optreden van Available Jelly gaat.

Door de jaren heen is de bezetting en het reportoire van de band zo vaak veranderd, dat nooit met zekerheid gezegd kan worden welke richting de muziek op zal gaan. Van jazz tot etnische muziek en van popmuziek tot postmoderne elektrische muziek. Slechts de composities van klarinettist/altsaxofonist Michael Moore zijn al die jaren een constante factor geweest. De huidige bezetting van de groep bestaat uit vlugge improvisatoren, die stuk voor stuk worden gerekend tot de meest gevraagde instrumentalisten in Nederland.

Het samenwerkingsverband tussen De Kift en Available Jelly leidt tot een combinatie van fanfare, punk, geïmproviseerde jazz en achttiende eeuwse gedichten. Wat dat precies betekent voor de voorstelling ‘De Molenaar’ is moeilijk in woorden te vangen. Daar heeft Studium Generale slechts één oplossing voor: Kom gewoon en beleef het mee!

Donderdag 11 mei om 20.30 uur in de Blauwe Zaal van het Auditorium.

Untitled Document Misery: therapie voor Stephen King

Simon Moore werkte de roman ‘Misery’ van Stephen King om tot een toneelstuk. Op vrijdag 12 mei wordt het door Het Nationale Toneel opgevoerd in de Stadsschouwburg. De onvergetelijke, Oscarwinnende rol van Kathy Bates (‘I am your number one fan’) valt toe aan Geert de Jong, die in de speelfilm ‘Mama is boos’ al bewees ‘bitchy’ uit de hoek te kunnen komen.

De strekking van dit typische Stephen King-verhaal is simpel: hoe een gelauwerd schrijver ten onder gaat aan zijn eigen succes. Niet door drank of drugs (zoals King zelf bijna overkwam), maar door de terreur van zijn grootste fan (iets waar King zelf ook mee te maken kreeg).

Paul Sheldon is de populaire auteur van een romantische bestsellerreeks, waarin Misery Chastain de heldin is. Hij wil echter een punt achter de reeks zetten, en laat in zijn laatste deel, dat hij zojuist voltooid heeft, de hoofdpersoon Misery doodgaan. Tijdens de tocht van zijn afgelegen buitenhuisje, waar hij al zijn romans schrijft, naar de grote stad krijgt hij in een sneeuwstorm een ongeluk. Annie Wilkes vindt hem in het autowrak en verpleegt hem bij haar thuis. Zij dweept met Sheldon en met de door hem gecreëerde Misery. Als ze er achter komt dat Misery sterft in het door haar gevonden manuscript, slaat liefde om in haat. Sheldon wordt door haar gegijzeld en moet deze versie herschrijven. Misery moet blijven voortbestaan. Een psychische en fysieke machtsstrijd tussen het slachtoffer en zijn verpleegster ontbrandt, waarbij grof geweld niet geschuwd wordt.

Therapie

Onlangs zond ‘Het Uur van de Wolf’ een documentaire uit over de schrijver Stephen King, waarin deze de kijker inzicht gaf in zijn eigen bestaan als succesvol thrillerauteur. Ook King en zijn vrouw werden in het verleden geconfronteerd met een ongenode bewonderaar, die zich plotsklaps aandiende in de slaapkamer van hun goed bewaakte villa.

Daarnaast bleek King goed bekend te zijn met de minder prettige kanten van een misschien té succesvol schrijverschap. Het beginnen van de dag met een ‘sixpack’ en het experimenteren met allerlei geestverruimende middelen, werpen voor de fervente King-lezer waarschijnlijk een ander licht op zijn oeuvre.

Dat daarbij zijn gezichtsvermogen vanwege een erfelijke aandoening met rasse schreden afneemt, verleent King’s eigen verhaal extra dramatiek. In dat licht zou men ‘Misery’ bijna mogen beschouwen als een therapeutisch verwerkingsproces voor King. Ook hij zegt de druk van zijn fans voortdurend te voelen. Hij is publiek bezit geworden. Tijdens een partijtje softbal met vrienden in het weekend probeert hij de schijn op te houden van een ‘normaal’ leven.

In de documentaire liet hoofdrolspeelster Kathy Bates weten dat zij het jammer gevonden had dat in de film slechts de enkels van Sheldon verbrijzeld werden, als straf voor een mislukte ontsnappingspoging. In het boek worden de voeten van de schrijver er botweg afgehakt. Dat had Bates ook het liefst op het witte doek gedaan. Wie wil weten hoe Geert de Jong dit bij Eric Schneider aanpakt op het toneel, moet morgenavond naar de Stadsschouwburg gaan.

‘Misery’, door Het Nationale Toneel, Stadsschouwburg, vrijdag 12 mei, 20.15 uur.

Untitled Document /Carmen

Operaliefhebbers kunnen vanavond, 11 mei, nog terecht in de Stadsschouwburg voor Bizets ‘Carmen’. Deze bekende en popu-laire opera wordt om 20.15 uur uitgevoerd door Opera Zuid en wordt voorafgaan door een inleiding van Erik-Jan Bakker (om 19.15 uur). Tijdens de wereldpremière in 1875 wist Bizet zijn publiek nog te choqueren met dit onconventionele verhaal over de liefdesontwikkelingen tussen de jonge fabrieksarbeidster Carmen, de militair Don José, Carmens rivale Micaëla en de stierenvechter Escamillio. Het Limburgs Symfonie Orkest verzorgt de muzikale begeleiding.

/Virtuele Identiteit

Maandag 15 mei houdt Merel Mirage van 20.00 tot 21.15 uur in collegezaal 12 van het Auditorium een lezing in het kader van de SG-cyclus ‘Virtuele Identiteit, filosoferen over de wereld van het web’. Mirage is bezig geweest op het Internet met het project ‘Subject: emotions encoded’. Dit project is een reflectie op de menselijke emoties in cyberspace. Wat gebeurt er wanneer de geest geen lichaam heeft? Het project, gebaseerd op haar eigen ervaring, geeft weer hoe twee vreemden elkaar online ontmoeten. De dialoog laat het eerste contact zien, de zich verdiepende relatie en het conflict dat ontstaat tussen het tekstueel ‘gecodeerde’ verlangen en de niet-lichamelijkheid van de interactie. Mirage heeft verschillende cultuurprijzen ontvangen en tentoonstellingen gehad in het Stedelijk Museum, het Reina Sofia in Madrid, het ICA in Londen, het Rotterdamse Film Festival en de Venetiaanse Biënnale.

/Literaire ontmoetingen

In de Openbare Bibliotheek Eindhoven (OBE) in de Witte Dame gaat op dinsdag 16 mei om 20.15 uur een reeks literaire ontmoetingen van start. Lezers en schrijvers kunnen elkaar zes avonden ontmoeten in een ongedwongen sfeer. Begonnen wordt met Thomas Roosenboom, bekend van onder meer de roman ‘Gewassen vlees’ (’94) en het vorig jaar verschenen ‘Publieke werken’. Vóór de vakantie volgen op 23 mei en 20 juni nog Martin Bril en Moses Isegawa. Leden van de OBE betalen voor de hele cyclus fl. 37,50, losse kaarten fl. 7,50. Reserveren via telefoon: 2604260.

/DNA-onderzoek

Prof.dr. G.J. van Ommen, hoogleraar Antropogenetica van de Universiteit Leiden, zal op 17 mei van 11.45 tot 13.00 uur in de Blauwe Zaal van het Auditorium een lezing houden over de voortgang van het menselijke genoomproject en de toekomst van de preventieve geneeskunde. Van Ommen is voorzitter van HUGO, de internationale organisatie die het officiële menselijk genoomproject begeleidt. Zowel commerciële als wetenschappelijke instituten zijn bezig met de ontcijfering van het menselijke DNA. Verwacht wordt dat een ruwe schets van ons genen-patroon rond de zomer bekend is.














Website Cursor