/Voorpagina /Mensen /Nieuws /Opinie /Cultuur /Studentenleven /Achtergrond /English page /Onderzoek /Reportage /Bestuur /Ruis /Ranzigt /Colofon |
/Faculteits Berichten /Vacatures /Mensa /Oude cursors /pdf formaat /TUE |
jaargang 43, 14 september 2000 Bestuur |
|
De universiteit heeft wat weg van een koekjesfabriek. Bij een koekjesfabriek stop je er aan de ene kant onder meer meel en water in en aan de andere kant komen er koekjes uit. Scholieren stappen universiteit binnen en na vijf jaar ërollen en knedení verlaten ze het pand als volleerd ingenieur. Toch ontbreekt er nog wat, vindt onder meer de Progressieve Fractie (PF). ìStudenten hebben geleerd hoe ze moeten leren. Op de universiteit moeten ze ook leren denkenî, zegt PF-lid Igor Arts. |
Gebeurt dat nog niet genoeg? Aarts en Corine Fabrie, co-auteur van de notitie, vinden van niet. ìWe zijn zelf studentî, zegt Aarts. ìAls je simpelweg kijkt naar wat er wordt gedoceerd en wat je nog meer zou willen, zegt dat genoeg. OkÈ, ik haal mijn vakken en krijg mijn studiepunten. Dat is leuk. Je merkt echter dat het leuk is om zelf verantwoordelijkheid te krijgen of iets te ondernemen, zoals bij een stage. Dat zijn de krenten in de pap.î Fabrie: ìEr zijn al vakken die dat beogen. Die hangen er echter vaak maar wat bij. Het zijn allemaal losse stukjes, verdeeld over de faculteiten. Als dit traject daadwerkelijk ingevoerd wordt, kan het echt een flinke meerwaarde hebben. De ruimte is er, daar ben ik van overtuigd.î
Mentaliteit
Om studenten behalve vakkennis ook ethiek en filosofie bij te brengen, heeft de PF een onderwijsmodel opgezet dat studenten tijdens de eerste drie jaar van de opleiding, de bachelorfase, kennis laat maken met levensbeschouwelijke elementen. Het model sluit volgens de PF aan op het studiehuis en past naadloos in het OGO-denken. Het moment om met een dergelijke notitie te komen is ideaal, vindt Fabrie. ìDe curricula moeten met het invoeren van het bachelor/master-systeem toch onder de loep genomen worden. Dit is het juiste moment om met een dergelijk voorstel te komen.î
Het eerste jaar zou volgens de PF kunnen beginnen met een inleidend college waarin de eerstejaars leren wat een universiteit is. In het wintertrimester volgt een opdrachtenpakket met ëextradisciplinaire studieonderdelení en in de lente wordt de student onderwezen in de grondbeginselen van de filosofie. In het tweede jaar ligt de nadruk op groepswerk en groepsdynamiek. Tot consensus komen met anderen en het ondergaan van groepsdynamiek vormt de hoofdmoot. In het tweede jaar mag de student ook een extradisciplinair keuzevak volgen. Het is wel de bedoeling dat de student zijn keuze duidelijk motiveert. In het derde jaar tot slot, ligt de nadruk op ethiek, met speciale aandacht voor zaken als zelfbewustheid en het nemen van belissingen. De afsluiting van het project wordt gevormd door een zelf gekozen project waarin alle elementen van het ëleren denkení-traject naar voren komen. De student doet alles zelf, maakt zijn eigen keuzes en verantwoord achteraf zijn beslissingen.
Zelf kiezen
Fabrie en Aarts zijn voorzichtig met voorbeelden. Aarts: ìAls we voorbeelden gaan geven, zijn er altijd mensen die daar over vallen. Het gaat nog niet om de concrete uitwerking maar om het idee. Daarom praten we ook niet over studiepunten. Hoe dat ingevuld wordt, is pas later van belang. We zijn geen onderwijskundigen. De invulling is aan de opleidingsdirecteuren.î
De notitie is veel meer dan een vingeroefening of een denkexperiment verzekeren Aarts en Fabrie. De Progressieve Fractie is vertegenwoordigd in de U-raad. Via die weg wil het tweetal de notitie onder de aandacht van het CvB brengen. Fabrie: ìWe gebruiken ons initiatiefrecht. Het CvB moet met een reactie komen.î Overigens is het tweetal niet bang voor een afwijzende of negatieve reactie. ìWe hebben al heel wat positieve reacties ontvangen.î Over de kans dat het filosofisch onderwijsmodel ingevoerd wordt, is het tweetal dan ook heel positief. ìHonderd procentî, lacht Aarts. ìWaar een wil is, is een weg. Ik hoop echt dat volgend jaar op de steen bij de ingang van de universiteit ëDe TU/e leert denkení gegraveerd wordt.î /. |