/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 7

jaargang 43, 19 oktober 2000


Cultuur

Untitled Document

Slagwerkinstrumenten beïnvloeden met 'Web slaat terug'

Komende week wordt het auditorium bevolkt door vier vreemde machines: de Klung, de Springers, de Thunderwood en de Troms. Het zijn vier gigantische slagwerkinstrumenten die zijn gemaakt door Godfried-Willem Raes. In 'Het web slaat terug' van Studium Generale kunnen studenten of medewerkers deze instrumenten beïnvloeden. Hetzij door de speciale terminals in het auditorium, hetzij door de eigen laptop of via of zelfs van buiten de TU/e via internet. Deze installaties zijn speciaal gebouwd in het kader van de Tromp Biënnale, dat dit jaar in het teken slaat van het Slagwerk en 21 oktober begint.
De instrumenten van Raes laten de hele week door composities te horen, die
deelnemers aan het project, en dat kan iedereen zijn, kunnen beïnvloeden. De Klung is een afgeleide van de Anklung, een instrument van bamboe dat bekend is uit
de Indonesische gamelan. De Troms is precies wat het woord zegt: een grote installatie met verschillende formaten trommels, terwijl de Thunderwood allerlei geluiden kan maken die aan de natuur refereren: geruis van de wind, storm, regen of onweer geluiden. De Springer is een apparaat met hele lange stalen veren die gespannen staan en die in trilling worden gebracht door een elektromagneet. Daarbij dient een groot olievat als klankkast.
Raes is een Belgische kunstenaar, uitvinder, componist en docent aan de Gentse Hogeschool, waar hij compositieleer geeft. Hij is de grote man achter Logos, een internationaal vermaard initiatief in Gent op het gebied van de geluidskunst. Raes en zijn vrouw, Moniek Darge, hebben al tientallen instrumenten bedacht en gebouwd en zo een eigen universum geschapen. Ideaal daarvoor is de computer. Voor alle installaties gemeenschappelijk heeft Raes algebraïsche logaritmen bedacht met vele parameters. Raes bòuwt niet alleen de instrumenten, hij ontwerpt ook de software, de aansturing (met elektromagneten), de benodigde elektronica en de hele besturing via de computer. Zijn instrumenten kunnen ook zelfstandig opereren, zoals te horen zal zijn in het auditorium, als er geen deelnemers zijn. Het geluid klinkt zacht tijdens de college-uren, op vol(ler) volume in de tussenliggende uren.
Voor 'Web slaat terug' werkte Raes samen met Studium Generale en de faculteit Wiskunde en Informatica. Die laatste ontwikkelde mede de software die er voor zorgt dat mensen hun stem uit kunnen brengen over de diverse speelmogelijkheden. Via een speciale webpagina kunnen deelnemers een instrument kiezen en op allerlei manieren beinvloeden. Ze kunnen enerzijds proberen om van indivuele onderdelen van het instrument, 'losse tonen', aan het klinken te krijgen. Anderzijds kunnen ze een zogeheten 'song', een klein compositietje, aanvragen en tijdens het spelen de parameters veranderen. Het desbetreffende algoritme neemt alle voorkeuren van de spelers in overweging en past deze toe in de compositie, voornamelijk op basis van meerderheden. Willen de meeste gebruikers op een instrument een bepaalde song of toon horen, dan zal deze even later ook klinken. Dit principe geldt ook alle instrumenten samen. Kiezen de meeste deelnemers van het het totaal ervoor om 'tutti' te spelen, gezamenlijk dus, dan ontstaat er een gemeenschappelijk ritme waar alle instrumenten zich aan houden. Het aantal deelnemers speelt ook een rol op een nog hoger niveau, de muziek zal 'dichter' klinken (er gebeurt meer tegelijk) naarmate er meer mensen aan het spelen zijn.
'Web slaat terug' staat van 24 oktober tot en met 29 oktober in het auditorium.
De website van Logos, met meer informatie over het project, is http://www.logosfoundation.org/tromp/.

culturele top 5

De culturele top vijf van prof.dr. Bob Mattheij
Hoogleraar Scientific Computing

Eigenlijk staat het me wat tegen een uitspraak te doen over mijn cultuurvoorkeur in termen waarin popmuziek -en in navolging daarvan vele andere zaken, zoals boeken en zelfs klassieke muziek- geordend schijnt te moeten worden. Niettemin waag ik me hierbij aan een lijstje van dingen die ik zelf erg mooi vind. Of deze ook hoog scoren bij een breed publiek betwijfel ik, maar gelukkig hoeft cultuur alleen voor onze staatssecretaris met populariteitspolls aan de man gebracht te worden.

Cultuur heeft te maken met de Muzen en dus met muziek. Voor mij betekent dit vooral kamermuziek. Het mooiste instrument vind ik de cello, die eigenlijk pas in de romantiek een eigen plaats krijgt, vooral bij componisten als Brahms. Zijn pianotrio's en sextetten gun ik de eerste plaats. Ik ben niet zo'n liefhebber van poëzie, behalve als het getoonzet is door iemand als Schubert. De teksten van zijn liederen zijn nogal pathetisch, maar daarvoor leent het Duits zich als geen andere taal. Ik zet zijn Winterreise op de tweede plaats.
Ik zou nog veel andere mooie muziek kunnen opnoemen, maar dan heb ik geen ruimte meer over voor andere zaken (bij popmuziek gaat men, meen ik, tot 100). Op de eerste plaats dan de schilderkunst. Mijn voorkeur gaat daarbij duidelijk uit naar het impressionisme. Vóór die tijd leken veel schilderijen niet zelden op slechte foto's, die de daarop afgebeelde eigenaars en hun verdiensten moesten vereeuwigen. Net als muziek meer is dan afzonderlijke tonen, laat een impressionistisch schilderij je meer ervaren dan de afbeelding op zich. De klassieker is natuurlijk de "Zonsopgang" van Monet. Dit soort schilderijen, mits met mate geconsumeerd, maakt een museumbezoek tot een feest voor mij.
Om niet boven de vijf uit te komen, kies ik tenslotte voor een tweetal schrijvers. Op de vierde plaats (in de lijst dan) komt W.F. Hermans, iemand die pas sinds kort in artikelen over hem met 'Wim' wordt aangeduid. Hij kan erg scherp dingen beschrijven. Zijn essays behoren tot het beste wat na de oorlog is geproduceerd, al zullen velen hem maar een (zwavel)zuurpruim vinden.

Het is moeilijk een keuze te maken uit zijn boeken. Hoewel ik eigenlijk "Onder professoren" zou moeten kiezen om de universiteit van Groningen aan te moedigen alsnog een gebouw, of desnoods een bankje, naar Hermans te vernoemen, vind ik "Uit talloos veel miljoenen" het beste boek van hem. Op de vijfde plaats zet ik dan een andere schrijver, Couperus. Met Hermans heeft hij gemeen dat hij niet zo goed bij zijn omgeving aansluiting kon vinden. Beiden muntten niet bepaald uit in trendgevoeligheid en zouden zeker gegruwd hebben bij het idee een culturele top vijf samen te moeten stellen. Hermans beschrijft de existentie in al zijn kaalheid, terwijl Couperus in voorbestemming gelooft. Van dit laatste is 'Langs lijnen van geleidelijkheid' een wellicht minder bekend, maar zeer fascinerend voorbeeld.
Nu ik zo teruglees lijkt het wel of ik een eeuw te laat geboren ben. Ik begrijp niet zoveel van moderne kunst. Ik denk echter dat kunst door de tijd gefilterd wordt, waardoor het overgeblevene automatisch meer aanspreekt. Mijn top vijf zou er over een eeuw vast wel heel anders uitzien.

Untitled Document

/Tranentrekker
De film 'de tranen van Maria Machita' is een groot tranendal. Het verhaal gaat over Maria Machita wiens leven een grote treurnis is, maar dan gezongen. Want de hele film wordt alleen maar gezongen, niet gesproken. Hoofdrolspelers zijn Ellen ten Damme en zanger Jacques Herb. Deze film uit 1991 draait vandaag om 22.00 uur in de Blauwe Zaal. Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel, want het loopt goed af met Maria Machita, net als met Ellen ten Damme overigens. 'Uiteindelijk vocht ze voor zichzelf en dat bleek het meeste waard'.

/Moderne misdadigers
Het beeld dat mensen van misdadigers hebben is vaak sterk geromantiseerd. Bij misdadigers denkt men al gauw aan films als The Godfather met de Italiaanse maffia en alle gewoonten daar om heen, zoals afrekeningen en afhakken van pinken. De moderne misdadiger in Nederland heeft weinig raakvlakken met de geromantiseerde beeld, zo betoogt drs. Peter Klerks woensdag 25 oktober in de Blauwe Zaal van 11.45 tot 13.00 uur. Klerks heeft lang onderzoek gedaan naar misdadige organisaties in ons land en kwam tot de conclusie dat het om een netwerk van professionals gaat, die grote winsten koppelen aan een uitbundige levensstijl.

/Blairwitch 2
Het kon niet uitblijven: vanaf 2 november draait het vervolg van de thriller The Blair Witch Project in de bioscopen. Daaraan voorafgaand wordt een driedaags webevent gehouden, van 18 tot en met 20 oktober. Via www.blairwitch.com en www.blairwitchwebfest.com krijg je exclusieve clips, interviews, achtergrondinformatie en muziek te zien/horen. De opvolger van The Blair Witch Project heet Book of Shadows; Blair Witch 2. Hierin hebben vier jongeren zich ingeschreven voor een toer door de bossen van Black Hills rond Burkitts-ville. Ze slaan hun kamp op voor de nacht, wat ver-strekkende gevolgen heeft. Ze worden wakker met bizarre symbolen in hun huid gekerfd, maar niemand kan zich hier iets van herinneren. Ze proberen de nacht te reconstrueren. De waarheid blijkt gruwelijker te zijn dan ze voor mogelijk hielden.

/CabaretSKE
Kan er onder de grote rivieren ook een volwassen cabaretfestival van de grond worden getild? Op deze vraag wil de Stichting Kleinkunst Eindhoven (SKE) zondag 22 oktober graag een positief antwoord krijgen tijdens het Festival CabaretSKE. Deze wordt vanaf 20.00 uur gehouden in grand café Berlage. Het festival moet een kruising worden tussen de klassieke Nederlandse cabaretfestivallen en de in België populaire Humorfestivals. Iedereen die denkt het publiek te kunnen raken met orale, muzikale, theatrale of nonverbale podiumacts, mag meedoen zondag tijdens de voorronde. De grote finale is op 18 februari 2001.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor