/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 7

jaargang 43, 19 oktober 2000


Opinie

Untitled Document

Belrondje
Bijverdienen in de zorgsector

Veel studenten hebben bijbaantjes en een groot deel daarvan zoekt dit op in bijvoorbeeld de horeca. Hier word je volgens voormalig CNV-voorzitter Anton Westerlaken niet veel wijzer van. Hij vindt dat studenten hun bijverdiensten beter in de zorgsector kunnen zoeken. Op deze manier wordt ook het personeelstekort in de zorgsector opgelost. Maar biedt de zorgsector ook datgene wat de technische student zoekt in een bijbaan?

Rogier Schouten
Derdejaars Informatica
Ik werk in de IT-sector en daarin hebben ze ook een heel groot tekort aan mensen, dus wat dat betreft voel ik me niet geroepen in de zorg te gaan werken. Als niet-opgeleide kom je in de zorg sowieso niet verder dan bedden verschonen of achter een voedselkarretje lopen. Ik denk niet dat studenten hier echt hun roeping in vinden. Misschien als de overheid het financieel aantrekkelijker maakt voor studenten wel, maar niemand vindt het echt leuk bedden van oude mensen te verschonen.

Dennis Bottram
Vijfdejaars Bouwkunde
Ik werk al zes jaar in de zorg. Dit was geen bewuste keuze want ik ben er eigenlijk via-via ingerold. Ik ben vier jaar voedingsassistent geweest in het ziekenhuis. Sinds twee jaar zit ik bij de transportdienst hiervan. Volgens mij mocht ik het werk wat ik voorheen deed eigenlijk niet eens doen omdat ik hier geen diploma of opleiding voor heb. Persoonlijk vind ik het vreemd dat je in de zorg meer zou leren dan bijvoorbeeld in de horeca want ik heb niet echt het idee dat ik er meer van leer. In de zorg kunnen studenten alleen een ondersteunende functie innemen omdat ze voor de echte zorgwerkzaamheden niet zijn opgeleid. De ondersteunende functies zijn vaak niet meer dan met een karretje met eten rondrijden. Zelf vind ik het gewoon prettig dat je in weekenddiensten draait en ik verdien er toch weer wat bij.

Arianne Boekema
Senior flexadviseur Euroflex
Hier hebben we nog niets van deze plannen gehoord en eerlijk gezegd denk ik dat het voor de studenten van een technische universiteit niet interessant is in de zorg werken. Studenten van de TU/e verdienen in de zorg veel minder dan ze hier op de TU/e kunnen verdienen als bijvoorbeeld student-assistent. Ik zou ook niet weten waarom de zorg een positievere ontwikkeling zou hebben op de ontwikkeling van de studenten als bijvoorbeeld de horeca. In de horeca ontwikkel je je sociale en communicatievaardigheden wat ook heel belangrijk is voor je ontwikkeling.
De gemiddelde technische student gaat echter op zoek naar een baan die zowel aansluit op de studie én die goed betaalt. Wel denk ik dat wanneer een baan interessant genoeg blijkt, het salaris bespreekbaar is maar andersom denk ik niet dat dit het geval is. Studenten gaan echt niet voor een gulden boven het minimumloon werken.

Boudewijn van Dongen
Derdejaars Informatica
Ze hebben overal mensen nodig. Zelf werk ik al jaren bij de Albert Heijn en daar is ook personeelsnood. Naast het feit dat je als niet-opgeleide vaak vervelende functies krijgt in de zorg, denk ik dat de werktijden niet gunstig zijn voor studenten. Als je in de Albert Heijn of in de horeca werkt, werk je heel vaak 's avonds terwijl de verpleging zich toch vaak overdag afspeelt. Zelf ken ik een aantal mensen in de zorg en ik weet dat het heel erg hard werken is terwijl ik mijn baantje bij de Albert Heijn als een ontspanning zie. Mijn moeder heeft wel in de zorg gezeten toen ze studeerde want toentertijd had iedere student een bijbaan in de zorg. Tegenwoordig zijn het vaak mensen van HBO-V en soms MBO-ers die een functie bekleden in de zorg. De functies die overblijven, zijn vaak in de beddenzorg waarin je mensen moet voeren en verschonen. Daarnaast zou ik niet graag verzorgd worden door iemand die niet gediplomeerd is en er eigenlijk helemaal geen verstand van heeft.

Bas Ekkelkamp
Vijfdejaars Bouwkunde
Het gaat toch om de sociale vaardigheid. Ik zou daarom niet weten waarom een functie in de zorg een positievere invloed zou hebben op de student dan een baan in de horeca. In de horeca ga je veel met mensen om en ik denk dat je daar heel veel van op kunt steken. Zelf heb ik zes jaar in de groentewinkel gewerkt wat me erg goed beviel. De zorg trekt mij absoluut niet en ik denk ook niet dat er veel studenten voor te porren zijn.

Mark Huveneers
Vijfdejaars Bouwkunde
De zorgsector moet dan wel heel aantrekkelijk gemaakt worden want het draait bij die mannen toch alleen maar om geld. Zelf heb ik heel veel verschillende bijbaantjes gehad maar nog niets in de zorg. Ik was wel een tijdje chauffeur en toen zorgde ik dat iedereen daar kwam waar die moest komen maar dat telt vast niet mee. Het is gewoon een geldkwestie. Tegenwoordig kun je overal aan de bak want er is echt overal werk in te krijgen maar je moet natuurlijk ook een baantje hebben waar je een beetje fatsoenlijk mee verdient.

Untitled Document

En ik vind...

De PF gaf in Cursor 5 een reactie op de kritische kanttekeningen die Menno van den Donker en ikzelf geplaatst hebben bij de PF-notitie 'Leer ik te denken of denk ik te leren'. De PF stelt in haar reactie dat wij de universiteit zien als een school. Dit is een groot misverstand dat ik onmiddellijk wil wegnemen. Daarnaast gebruikt zij concurrentie met topinstituten als MIT als onterecht argument om haar plan te verdedigen.

De universiteit heeft twee verplichtingen tegenover de student. De eerste is het bijbrengen van vakkennis. Hierbij dient zij voldoende aandacht te schenken aan moderne onderwijsvormen als OGO en aan communicatieve vaardigheden. De ruimte die studenten hierbij krijgen om een opdracht naar eigen inzicht vorm te geven en de ervaring die zij hierbij opdoen met vergaderen en communiceren op basis van studiegerelateerde onderwerpen zorgt voor onderwijs op academisch niveau.

De tweede verplichting van de universiteit bestaat uit de student in de gelegenheid stellen om zich in de breedst mogelijke zin te ontwikkelen. Dit doet zij door faciliteiten te scheppen waarvan ik als student naar eigen inzicht gebruik kan maken. Wanneer ik geïnteresseerd ben in filosofie ga ik dit trimester de work-shop 'Nietzsche' volgen bij Studium Generale. Als ik mijn creatieve vaardigheden verder wil ontwikkelen, schrijf ik mij in voor Createch. Hierbij heb ik geen behoefte aan de PF-universiteit die ook op dit gebied nog over mijn schouder meekijkt. Een universiteit die kansen creëert, dat is wat ik nodig heb!

PF, is dit nu een schools systeem?

De PF gebruikt concurrentie met MIT, één van de beste onderwijsinstellingen ter wereld, als een argument voor de invoering van hun onderwijssysteem. Is MIT zo goed omdat iedere student verplichte vakken filosofie en ethiek krijgt? Of door een revolutionair onderwijsmodel? De internetpagina van bijvoorbeeld het natuurkundedepartement van MIT duidt hier niet op. Weliswaar kan een student daar eerder in de opleiding een ruime hoeveelheid keuzevakken kiezen maar nergens is er sprake van verplichte filosofie- en ethiekvakken. Deze vakken hoeven dus niet de sleutel tot succes te zijn.

Waar schuilt dan wel het succes in van een universiteit? In de kwaliteit van het vakkenaanbod en de faciliteiten. Studenten en universiteit moeten voortdurend blijven werken aan deze twee belangrijke factoren door plannen te maken voor concrete en stapsgewijze verbeteringen. De PF zou dat bijvoorbeeld kunnen doen door het opstellen van een plan voor de problemen met de invulling van de bestuursposten bij diverse studentenverenigingen en organisaties. Daar kan ik de PF ook als kiezer op beoordelen. Een plan als 'leren denken', waarvan de consequenties voor mijn studie onduidelijk zijn, maakt dat wel erg moeilijk.

Hans van Kuijk
(student)

[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor