/Voorpagina /Mensen /Nieuws /Opinie /Cultuur /Studentenleven /Achtergrond /English page /Onderzoek /Reportage /Bestuur /Ruis /Ranzigt /Colofon |
/Faculteits Berichten /Vacatures /Mensa /Oude cursors /pdf formaat /TUE |
jaargang 43, 19 oktober 2000 Opinie |
Bijverdienen in de zorgsector Rogier Schouten Dennis Bottram Arianne Boekema Boudewijn van Dongen Bas Ekkelkamp Mark Huveneers |
En ik vind... De PF gaf in Cursor 5 een reactie op de kritische kanttekeningen die Menno van den Donker en ikzelf geplaatst hebben bij de PF-notitie 'Leer ik te denken of denk ik te leren'. De PF stelt in haar reactie dat wij de universiteit zien als een school. Dit is een groot misverstand dat ik onmiddellijk wil wegnemen. Daarnaast gebruikt zij concurrentie met topinstituten als MIT als onterecht argument om haar plan te verdedigen. De universiteit heeft twee verplichtingen
tegenover de student. De eerste is het bijbrengen van vakkennis.
Hierbij dient zij voldoende aandacht te schenken aan moderne
onderwijsvormen als OGO en aan communicatieve vaardigheden. De
ruimte die studenten hierbij krijgen om een opdracht naar eigen
inzicht vorm te geven en de ervaring die zij hierbij opdoen met
vergaderen en communiceren op basis van studiegerelateerde onderwerpen
zorgt voor onderwijs op academisch niveau. De PF gebruikt concurrentie met MIT, één van de beste onderwijsinstellingen ter wereld, als een argument voor de invoering van hun onderwijssysteem. Is MIT zo goed omdat iedere student verplichte vakken filosofie en ethiek krijgt? Of door een revolutionair onderwijsmodel? De internetpagina van bijvoorbeeld het natuurkundedepartement van MIT duidt hier niet op. Weliswaar kan een student daar eerder in de opleiding een ruime hoeveelheid keuzevakken kiezen maar nergens is er sprake van verplichte filosofie- en ethiekvakken. Deze vakken hoeven dus niet de sleutel tot succes te zijn. Waar schuilt dan wel het succes in van een universiteit? In de kwaliteit van het vakkenaanbod en de faciliteiten. Studenten en universiteit moeten voortdurend blijven werken aan deze twee belangrijke factoren door plannen te maken voor concrete en stapsgewijze verbeteringen. De PF zou dat bijvoorbeeld kunnen doen door het opstellen van een plan voor de problemen met de invulling van de bestuursposten bij diverse studentenverenigingen en organisaties. Daar kan ik de PF ook als kiezer op beoordelen. Een plan als 'leren denken', waarvan de consequenties voor mijn studie onduidelijk zijn, maakt dat wel erg moeilijk. Hans van Kuijk |
[an error occurred while processing this directive] |