/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 2 nummer 8

jaargang 43, 5 april 2001


Achtergrond

Untitled Document

"TU/e wil cultureel iets betekenen"
Negende lustrum krijgt meer allure
Lustrum/Chriz van de Graaf
Foto's/
Bram Saeys
Het programma van het negende lustrum van de TU/e is een allegaartje van feestelijkheden speciaal voor deze gelegenheid en activiteiten die toch al gepland waren. Toch zit er volgens voorzitter van de lustrumcommissie prof.dr. Martien de Voigt eenheid in het programma. Maar bovenal spreekt de universiteit haar ambitie uit: "De TU/e wil cultureel iets betekenen."

De universiteit bestaat binnenkort vijfenveertig jaar. Leuk, zou je zeggen, om vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag. De lustrumcommissie denkt daar anders over. Zij trekt, bewapend met een budget van ruim een half miljoen gulden, ten strijde om een ambitieus cultureel programma op de planken te brengen.
"De universiteit wil haar ware gezicht tonen", zegt De Voigt. "Ook die componenten die niet zomaar naar de buitenwereld uitstralen, zoals cultuur op een technische universiteit, willen we laten zien." Los van de uitstraling is culturele vorming essentieel voor studenten, meent De Voigt. Ze moeten in vijf jaar met allerlei vormen van kunst in aanraking komen en dat doet de TU/e erg goed, zegt hij.
Op de vraag waarom culturele vorming juist op deze technische universiteit wortel heeft geschoten, heeft De Voigt niet direct een antwoord: "Dit is mijn vierde universiteit, dus ik zou het eigenlijk moeten weten. Volgens mij komt het door een elkaar stimulerende ambitie. We hebben een aantal sterke spelers. Ook is hier door internationale ervaringen een cultureel bewustzijn. Gedurende mijn tijd bij Studium Generale kreeg ik makkelijk positieve reacties los bij hoogleraren. Op de tweede plaats hebben we van oudsher een sterke SG. Meer recent is een stimulerend College van Bestuur."

Mijlpaaltje
Waarom niet vijf jaar gewacht met een feest? Dan bestaat de TU/e vijftig jaar en met het opgepotte geld kunnen de grootste en beste gezelschappen worden geboekt. "Op de eerste plaats moet een universiteit haar geld gewoon opmaken. Daarbuiten grijpt de mens mijlpaaltjes aan", zegt De Voigt. "Vijf jaar lang zijn we met een missie bezig. Als mens, maar ook als universiteit. Na die tijd kijken we naar de resultaten."
Van dit terugkijken is in het programma niet veel terug te vinden, dat gebeurt waarschijnlijk in stilte. Wel heeft de lustrumcommissie een aantal grote projecten mogelijk gemaakt.
Zo spelen leden van Stichting Culturele Studentenactiviteiten in de globezaal van de Stadsschouwburg de musical West Side Story. In de maand juni is het gezelschap daar vijf keer te zien. Op dit moment zijn ongeveer veertig studenten aan het repeteren onder leiding van regisseuse Suus Willemse. Voor de lustrumcommissie is dit één van de hoogtepunten.
Ook het Virus Festival moet volgens De Voigt een lustrumtintje krijgen. Als de organisatie een artiest of gezelschap aan het programma wil toevoegen, maar dat niet uit eigen middelen kan betalen, wil de lustrumcommissie daar wel bij helpen.
Jolien Kooijman, voorzitter van Stichting Virus, denkt niet dat de organisatie van het aanbod gebruikt maakt: "Wij zijn een onafhankelijke organisatie en willen niet ons handje ophouden bij de TU/e. We hebben een eigen budget en daar willen we het mee doen. Als over een paar weken blijkt dat we echt iets extra nodig hebben, dan gaan we daar misschien over praten. Met Jan Vayne aan het orgel hebben wij trouwens al ons lustrumtintje. Het geld daarvoor komt uit het potje van de lustrumcommissie."

Eredoctoraten
De echte verjaardag van de TU/e, de Dies Natalis, is vrijdag 27 april. Tijdens een academische plechtigheid worden in het Auditorium drie eredoctoraten uitgereikt, gevolgd door een receptie.
Dan zijn er nog een paar mazzeltjes. Zo komt -toevallig in het lustrumjaar- het circus van de Grote Nederlandse Studenten Kampioenschappen (GNSK) in mei naar Eindhoven. In 1991 was die hier voor het laatst. In tien takken van sport strijden studenten om de prijzen: voetbal, handbal, volleybal, basketbal, tennis, waterpolo, rugby, judo, badminton en honkbal. De twaalfhonderd deelnemers van de kampioenschappen kunnen na gedane arbeid op het gras van het Virus Festival nagenieten en uitrusten, want het festival volgt vlak na het sportevenement.

Thema van de lustrumviering is 'Mens, Cultuur en Techniek'. Mens en cultuur zijn in de activiteiten duidelijk zichtbaar. De techniek is onder andere te vinden bij het tweedaags congres 'Biomedische technologie breekt door', dat wordt georganiseerd in samenwerking met de vereniging Biofysica en de faculteit BMT. De eerste dag van het congres is gewijd aan onderwijs in BMT. Dag twee staat in het teken van een onderzoeksgebied waarop BMT-ingenieurs een belangrijke rol gaan spelen: Optical (in vivo) imaging and image processing. Dit zijn alle technieken en technologieën die komen kijken bij het maken van plaatjes bij biomedisch onderzoek naar de mens. Het zijn technieken als röntgen en MRI waarbij niet wordt gesneden in het menselijk lichaam. Deze technieken nemen een hoge vlucht en krijgen binnen de biomedische technologie een steeds belangrijkere plaats.

Dat de lustrumviering een succes zal worden, lijdt voor De Voigt geen twijfel. "De TU/e zit in de lift op het gebied van wetenschap en onderzoek. Ons onderwijs krijgt een hoge score. Ik merk dat dat niet alleen te danken is aan onze eigen prestatie, maar ook het klimaat in Eindhoven is heel optimistisch. Daardoor valt het lustrum in een positief bed. Het vorige lustrum werd bescheiden gevierd, nu moet het met meer allure."/.

De folder met daarin het programma van het lustrum is op het gehele TU/e-terrein te vinden.

 

Het orgel: een diamant in een plastic doos
Na de brand in het Auditorium werd overwogen het pijporgel te verkopen. Dat gebeurde niet en inmiddels is de orgelcommissie druk bezig het instrument een prominente plaats te geven in het academisch leven èn in de lustrumviering. Experimenten worden daarbij niet geschuwd.

Als je het niet weet, valt het misschien niet eens op: een immens pijporgel in het Auditorium. En wie dacht dat het een relikwie uit een vervlogen tijd is, heeft het mis. Het orgel leeft meer dan ooit en dit lustrumjaar krijgt het een prominente rol in de festiviteiten.
Op de eerste plaats wordt het orgel bespeeld op de verjaardag van de TU/e op 27 april. Violiste Emmy Verhey musiceert op die dag samen met universiteitsorganist Ruud Huijbregts. Vanaf juni zijn er vier orgelconcerten, die samen met de Eindhovense stichting Axes worden georganiseerd. Daarbij speelt het orgel samen met synthesizers, er komt een jazzconcert, het orgel wordt gebruikt in een optreden van moderne improvisatiemuziek en als klap op de vuurpijl bindt het in-strument de strijd aan met techno.
Voorts zijn er plannen om alle universiteitsorganisten van Nederland naar Eindhoven te halen om het orgel te bespelen, en tijdens Virus zal Jan Vayne achter het instrument plaatsnemen. Ambitieuze initiatieven en dat voor een orgel dat enkele jaren geleden bijna werd verkocht.
Het instrument is in 1966 speciaal voor de universiteit gebouwd door orgelbouwer Pels & Van Leeuwen. Op aangeven van de toenmalige rector magnificus van de Technische Universiteit prof.dr. K. Posthumus werd hiertoe besloten. De kosten van het pijporgel lagen rond de één miljoen gulden. Het grootste deel van dat bedrag werd geschonken door Philips.
Een crisis in het bestaan van het orgel was de brand in het Auditorium. Vuur beschadigde het in-strument niet, maar het was wel bedekt met roet. Het apparaat is toen helemaal uit elkaar gehaald en elk onderdeeltje werd schoongemaakt. Een enorme klus, waarvan de kosten ongeveer 350.000 gulden bedroegen. Er werd gedacht aan verkoop van het instrument, maar dat gebeurde niet.

Klavieren
Het orgel is zo gemaakt dat het als solo-instrument geschikt is voor het spelen van allerlei stijlen. Ook is het samen met een orkest te gebruiken. Voor al deze toepassingen is een orgel nodig dat over veel klankvariaties beschikt. Daarom heeft het vijftig zogenaamde stemmen verdeeld over drie klavieren (rij met toetsen) en een pedaal.
Het instrument bestaat uit 3745 pijpen. De hoogste toon zit tegen de geluidsgrens aan. Vooral mensen die wat ouder zijn, kunnen die vaak niet meer horen. De laagste toon, zo'n 16 hertz, de zogenoemde Gedekte Trompet 32 voet, klinkt volgens een kenner als een harde boer. In de langste pijp zit een bocht, want deze had met een lengte van elf meter niet in het Auditorium gepast. Het instrument heeft een bereik van tien octaven.
Alles aan het orgel is handwerk en alles is mechanisch. Het bestaat uit tienduizenden onderdelen en die zijn bijna allemaal met de hand gemaakt. De wind die in het orgel wordt geblazen komt van een blower die met enkele pk's de lucht door windkanalen onder de vloer van de eerste etage naar het instrument brengt.
Dat de TU/e een juweeltje in huis heeft, blijkt wel als je het vergelijkt met orgels op andere universiteiten. In Leiden staat een orgel, Utrecht heeft er een en de VU heeft er een, maar deze zijn allen een stuk kleiner. Het TU/e orgel is zelfs één van de grootste in Eindhoven. Alleen die in de Joriskerk en Catharinakerk zijn groter. Toch zitten er wel wat nadelen aan het orgel in het Auditorium. De kast waarin het orgel staat, is van perspex. Dat is mooi, want het binnenwerk laat zich goed zien, maar dit materiaal is zachter dan het eikenhout dat meestal wordt gebruikt. Het perspex absorbeert veel trillingen die zodoende niet in de ruimte terechtkomen. Vroeger was ook de achterwand van het orgel van perspex. Sinds die is vervangen door hout is het geluid erop vooruitgegaan.
Een ander nadeel is de ruimte waarin het pijporgel staat. Het Auditorium heeft een beroerde akoestiek; er zit te weinig galm in. Het geluid is al na een halve seconde weg terwijl een kathedraal wel een nagalm van elf seconde kan halen. Een oplossing zou zijn om via elektronische weg voor nagalm te zorgen. De luidsprekers in het Auditorium zouden dan gebruikt worden om een galm te imiteren.

Boven de keuken
Gerrit Kroesen, lid van de orgelcommissie en hoogleraar experimentele plasmafysica: "Orgelliefhebbers vinden het een mooi in-strument maar knappen af op de akoestiek We kunnen twee dingen doen: of we verbeteren de akoestiek of we spelen muziek die juist gebruik maakt de droge akoestiek. Een andere optie is elektronische akoestiek, maar daar is draagvlak voor nodig. Het zou een leuk project zijn voor Bouwkunde. In Delft is een groep die zich wijdt aan dit probleem. Maar eerst kijken we naar de kennis die we zelf in huis hebben. Als het doorgaat, zou het wel eens 100.000 gulden kunnen kosten. Dat kan alleen als het in-strument regelmatig wordt gebruikt. Vandaar dat we beginnen met het zoeken naar muziek en gebruiksmogelijkheden die de droge akoestiek juist uitbuiten."
Een ander probleem van het Auditorium is dat het orgel boven de keuken staat. Dampen slaan op de pijpen, maar tot grote problemen heeft dat volgen Kroesen nog niet geleid.
Is er ook nog iets positiefs te ontdekken aan de plaats waar pijporgel staat? Ja! De temperatuur is goed, en dat vooral omdat die gelijkmatig is. In kerken schommelt de temperatuur tussen het vriespunt en de twintig graden. Het uitzetten en krimpen van de onderdelen zorgt voor slijtage en ontstemmen van het instrument. En daar is in het Auditorium nauwelijks sprake van. De kosten voor het instrument liggen op jaarbasis rond de 10.000 gulden. Dat is niet veel in verhouding tot de waarde, vindt Kroesen, want die wordt geschat op meer dan twee miljoen gulden. Het geld gaat vooral naar stemmen en klein onderhoud. Grote problemen zijn er nauwelijks. Het stemmen van het instrument is een heel karwei. Dat moet met twee mensen omdat één de toetsen indrukt en de ander op hetzelfde moment de pijpen stemt. Per stembeurt worden duizend tot vijftienhonderd pijpen onder handen genomen. Dit kan alleen maar in het weekend of 's nachts, buiten de openingstijden van het Auditorium, want anders is de kans op geluidsoverlast erg groot.
Er wordt niet alleen bij concerten op het orgel gespeeld. Zo zijn er voorspeelavonden van de orgelklas van de Eindhovense muziekschool. Ook wordt er regelmatig op gestudeerd door orgelstudenten.
Kroesen was in het verleden zelf ook wel op vrijdagavond aan het instrument te vinden. Daar heeft hij nu te weinig tijd voor. "Het was erg aangenaam om alle agressie eruit te spelen op het orgel. Dus als mensen er gebruik van willen maken, moeten ze contact opnemen met orgelcommissie, die bestaat uit de universiteitsorganist Ruud Huijbregts, gepensioneerd TU/e-medewerker Sjef Vrolijk en mijzelf. Die commissie kijkt dan of de toekomstig bespeler voldoende niveau heeft. Als dat zo is, kan er wel iets geregeld worden."/.

"Je verwacht niet dat TU/e-studenten zo creatief zijn"
Het is hèt spektakelstuk van het lustrum: de uitvoering van de musical West Side Story in de Eindhovense Stadschouwburg. Stichting Culturele Studentenactiviteiten Eindhoven (SCSE) is sinds juni 2000 in de weer om met een groep van veertig studenten een professionele uitvoering op de planken te zetten.

Studenten en cultuur, dat is waar het bij de lustrumviering om gaat. En bij de musical West Side Story niet als pasief consument, maar als acteur, zanger, danser en muzikant.
Studenten werken op dit moment twee tot drie keer in de week onder professionele begeleiding aan de musical van Leonard Bernstein. Het verhaal van deze Romeo en Julia-kloon is bekend: een onmogelijke liefde tussen een jongen en een meisje uit rivaliserende bendes in de jaren '50 in New York. De hoofdrolspelers Tony en Maria tonen eens te meer aan dat haat en rivaliteit worden overwonnen door liefde. In dit verhaal blijkt er echter nog iets sterkers te zijn: een geweer. In het dramatische slot denkt Tony dat Maria dood is totdat hij haar op straat ziet lopen en hij rent op haar af. Tony wordt neergeschoten en sterft in de armen van Maria. De 22-jarige logopediestudente Demelza van Gerwen heeft de rol van Maria. Ze is vooral enthousiast over het project. Erg enthousiast.
"Maria is een hele leuke rol, maar ook een heel moeilijke. Ik weet niet waarom ik er voor uitgekozen ben. Ik kan dansen, zingen en toneelspelen, misschien daarom. Ik wilde graag een grote rol, maar deze is wel heel groot. Het is volgens mij ook één van de moeilijkste rollen in musicals. Ik zing heel hoog, daar heb ik hard voor moeten werken. Op school zag ik posters van de musical hangen en toen heb ik auditie gedaan. Na een maand hoorde ik dat ik Maria was. Ik dacht: nee, dat kan niet! Ik kon het niet geloven. Dat was super. Nu gaat het heel goed. We repeteren steeds meer samen en dan zie je wat er allemaal al is gebeurd. We speelden laatst de eerste zes scènes en dat zag er al goed uit. Toch zal ik heel zenuwachtig zijn als we dadelijk voor de eerste keer spelen. Ik heb de afgelopen maanden veel geleerd. Bijvoorbeeld dat je gewoon moet dóen. Als iets mis gaat, moet je gewoon doorgaan. In het begin was het wel eng. Ik vroeg me af of ze me wel goed zouden vinden.
Er zijn in de tekst wel dingen aangepast. Als je dat niet doet, wordt een heel zoetsappig verhaaltje. Er stonden rare scheldwoorden in zoals 'speksmoelen'. Ook krijg je qua kleding niet de Tony en Maria te zien zoals in de film. Thuis heb ik een videoband van West Side Story en als die kijk, denk ik: 'zo wordt-ie zeker niet'.
Het mooiste moment is toch wel als Tony in mijn armen sterft. Als het goed is, vindt iedereen in de zaal dat heel erg. Als publiek zou gaan huilen, zou dat heel gaaf zijn.
Ik verwachtte niet van TU/e-studenten dat ze zo creatief zouden zijn. Het is van de universiteit mooi dat ze laten zien dat hun studenten meer doen dan sommetjes maken.
Wij zijn een vernieuwende Tony en Maria die goed bij elkaar passen. Wij zijn zeker niet de Tony en Maria uit de film. Dat zijn perfecte mensen en wij zijn gewone mensen. Ook als je geen model bent en niet in Vogue staat, moet je de kans krijgen om zoiets te doen."/.

West Side Story is van 15 juni tot en met 20 juni vijf keer te zien en te horen in de Eindhovense Stadsschouwburg.

[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor