/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 2 nummer 8

jaargang 43, 5 april 2001


Onderzoek

Untitled Document

Knoppen of software
De generatiekloof verklaard
Bedieningspanelen/Gertjan Harberink
Foto/
Bram Saeys

Zet iemand van twintig en iemand van vijftig jaar achter een gloednieuwe televisie waarvan de kanalen nog niet goed ingesteld zijn. De kans dat de 20-jarige de kanalen van de televisie eerder geprogrammeerd heeft dan de 50-jarige is erg groot. De 50-jarige is niet dommer of onhandiger dan de ander. Wel heeft hij de pech dat hij is opgegroeid in een tijd waarin het woord 'menu' nog iets uit een restaurant was en de televisiezenders ingesteld werden door aan een wieltje te draaien.
Hoe is het toch mogelijk dat iedereen die ouder is dan pakweg een jaar of veertig moeite lijkt te hebben met de bediening van nieuwe apparaten? Talloos zijn de verhalen over moeders die radeloos aan de telefoon hangen omdat de 'video weer raar doet' of 'er iets is met de televisie', niet zelden gevolgd door 'vroeger waren al die apparaten veel makkelijker te gebruiken'. Zijn apparaten echt ingewikkelder geworden? Hoe is dan te verklaren dat een driejarige kleuter vaak al met het grootste gemak de computermuis ter hand neemt en feilloos de weg op de computer kent?
Wat de bediening van apparaten betreft bestaat er een gapende generatiekloof tussen ouderen en jongeren. Uit onderzoek van Mili Docampo Rama, voluit Maria de los Milagros Docampo Rama, is gebleken dat de manier waarop verschillende generaties omgaan met ingewikkelde bedieningspanelen behoorlijk verschilt. Volgens Docampo Rama is dit terug te voeren op de formatieve periode, pakweg de eerste 25 levensjaren. Wie in die cruciale periode omgeven was met apparaten waarop eenvoudige druk- en draaiknoppen zaten, zal meer moeilijkheden hebben met het leren bedienen van een gsm-telefoon, een televisie of andere apparatuur die gebruik maakt van een software-gestuurd bedieningspaneel. Dat is een van de conclusies die Docampo Rama trekt in haar proefschrift 'Technology Generations Handling Complex User Interfaces' waarop ze donderdag 29 maart promoveerde.

Techniek Generaties
Docampo Rama deed de afgelopen jaren binnen het IPO, het Eindhovense centrum voor user-system interaction, uitgebreid onderzoek naar de manier waarop verschillende generaties omgaan met complexe bedieningspanelen. Haar studie maakt deel uit van Techniek Generaties, een veelomvattend onderzoeksproject dat vanuit verschillende invalshoeken -psychologisch, sociaal, geschiedkundig- kijkt naar de manieren waarop verschillende generaties met techniek omgaan.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Philips Design en voor een groot deel gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken. Philips Design wil met de uitkomsten van het onderzoek in de hand betere bedienings-panelen ontwerpen. Als het bedrijf daarmee de huiver voor nieuwe apparaten weg kan nemen bij oudere gebruikers, boort het een enorm potentieel aan nieuwe gebruikers aan.
Docampo Rama studeerde psychologie in Nijmegen en specialiseerde zich in neuropsychologie. "Tijdens mijn studie was ik vooral met diagnostiek bezig. Bij het IPO heb ik de afgelopen jaren de onderzoekskant kunnen aftasten", vertelt de promovenda. Aanvankelijk liep ze alleen stage bij het instituut. Na die periode waarin ze zich bezighield met de wijze waarop mensen navigeren, volgde het promotie-project. Inmiddels heeft ze het IPO-gebouw verruild voor de hippe werkvloer van Philips Design waar ze de toekomstige behoeften van consumenten analyseert.

Kloof
De problemen die het programmeren van een televisie opleveren, is een goed voorbeeld van de kloof die ontstaan is tussen de jongeren voor wie elk apparaat gesneden koek is en hun vaders en moeders die het ding liever radeloos uit het raam kieperen. Vroeger kon het televisiekanaal nog wat bijgesteld worden door voorzichtig aan de instel-wieltjes te draaien. Zelfs een goed gerichte klap tegen de zijkant van de tv wilde nog wel eens helpen. Tegenwoordig is elke tv volgepropt met software en dienen gebruikers zich door een woud van menu's vol opties en mogelijkheden te worstelen.
Vooralsnog werd aangenomen dat de verschillen vooral leeftijdsgebonden waren. In veel studies waar de interactie tussen oudere gebruikers en de bediening van complexe systemen bestudeerd is, werden bedieningsproblemen simpelweg toegeschreven aan het klimmen van de jaren en de daarmee gerelateerde afname van bepaalde vaardigheden. Het onderzoek van Docampo Rama voegt daar nog iets aan toe. Niet alleen leeftijd, maar ook ervaringen uit het verleden zijn van belang bij de manier waarop mensen met apparatuur omgaan. Uitgangspunt voor deze stelling was een Duits onderzoek waarin aangetoond werd dat ouderen andere apparatuur aanschaffen dan jongeren. Uit dat onderzoek bleek dat de keuze voor bepaalde apparaten direct te maken had met de apparatuur die de proefpersonen in hun jeugd gebruikten.
Docampo Rama: "Gebruikers vallen grofweg uiteen in twee groepen: mensen die opgegroeid zijn met knoppen en mensen die opgegroeid zijn met softwarematige bedieningspanelen." Wie voor 1960 geboren is, mag zich tot de eerste generatie rekenen. Wie na 1960 geboren is, groeide op met software. "De vraag", zegt Docampo Rama, "was in hoeverre de eerste generatie zich anders zou gedragen. Je weet dat het iets met ervaring te maken moet hebben."

Beeldtelefoon
"Stel dat je een grafiek tekent waarin je leeftijd uitzet tegenover de inefficiëntie waarmee iemand met een systeem omgaat. Als inefficiëntie alleen een leeftijdseffect is, zou de grafiek van de inefficiëntie tegenover leeftijd een stijgende rechte lijn opleveren. Als de problemen niet ontstaan door een verschil in leeftijd maar door het verschil in de bedienings-panelen, zou de grafiek niet schuin maar horizontaal moeten lopen. Met een abrupte breuk in de lijn ter hoogte van de veertigjarigen. Tot onze eigen verbazing bleek al snel dat ons idee klopte", lacht Docampo Rama. "De verschillen waren inderdaad terug te voeren op de ervaringen in de eerste 25 jaar."
Een van de testgroepen kreeg daadwerkelijk de opdracht om een televisie in te stellen. Ook werkte de groep met een voor de gelegenheid in elkaar gezette beeldtelefoon. Verder experimenteerde ze met een ingewikkelde beeldtelefoon. "Wat vooral bleek, was dat de jongere generatie het systeem veel sneller leerde kennen dan de oudere. De jongere generatie maakte bij het volbrengen van hun testtaken weinig fouten. De ouderen daarentegen maakten extreem veel fouten. Bovendien vielen ze in herhaling; ze maakten regelmatig dezelfde fout. Jongeren verkenden de testapparaten op een bijna speelse manier terwijl ouderen er voorzichtig en doordacht mee omgaan. Opvallend genoeg blijken ouderen heel erg bang om een verkeerde knop in te drukken uit angst dat er iets kapot kan gaan. Veel ouderen groeiden op in een tijd waarin een apparaat kapot kon gaan als je de verkeerde knop indrukte.
Overigens is het niet zo dat de verschillen tussen jongeren en ouderen blijven bestaan naarmate de twee groepen langer met de apparatuur moeten werken. Naarmate men leert, verdwijnt het generatieverschil", aldus de onderzoeker.

Perfect
Tijdens haar onderzoek bemerkte Docampo Rama ook hoe ongelofelijk goed het visueel-ruimtelijk geheugen van jongeren tegenwoordig is. Docampo Rama: "Dat is een flinke klap voor de neuropsychologie. Bestaande tests blijken gewoon niet meer te voldoen. In de toekomst zullen die allemaal aangepast moeten worden."
Het perfecte bedieningspaneel dat voor elke generatie te begrijpen is, bestaat volgens de onderzoekster nog niet. "De perfecte interface past zich aan de gebruiker aan, is gemakkelijk te bedienen en bovendien aansprekend. Het is een zelflerende interface die zich vormt naar jouw wensen."
Of fabrikanten de bedieningspanelen van hun apparaten ooit zo gebruikersvriendelijk maken dat iedereen er met gemak mee om kan gaan, is maar de vraag. "Gebruiksgemak staat niet op de eerste plaats", zegt Docampo Rama. "De technische mogelijkheden, het aantal functies, dat wordt als belangrijk aangeprezen. Een telefoon waar je spelletjes mee kunt spelen bijvoorbeeld. Zolang bedieningsgemak niet op de eerste plaats komt bij consumenten die in de winkel over een aankoop moeten beslissen zal er weinig veranderen ben ik bang."/.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor