/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 3 nummer 0

jaargang 43, 26 april 2001


Achtergrond

Untitled Document

Centraal relatiebeheer: Alle contacten van de TU/e ondergebracht in één database
Relatiebeheer/Chriz van de Graaf
Illustratie/
Paul Weehuizen
Eén database met de meest actuele gegevens van alle relaties van de TU/e. Dat is het doel van het project Relatiebeheer waar op dit moment aan wordt gewerkt. Het dubbel verzenden van een mailing naar een relatie of het versturen van post naar verkeerde adressen moet hiermee tot het verleden behoren. "Iedereen werkt langs elkaar heen en dat hoeft niet als er een gemeenschappelijk systeem is", zegt Werner Rutten, leider van het project Relatiebeheer TU/e.

De gegevens van relaties van de TU/e zoals studenten, alumni, personeel, externe contacten en toeleveringsbedrijven zijn in zo'n 400 verschillende bestanden opgeslagen. Het gaat hier vermoedelijk om zo'n honderdduizend contacten. Een alumnus bijvoorbeeld kan met naam en adresgegevens te vinden zijn in een database van de faculteit, een alumnivereniging, het alumninet of het adresboekje van een docent. Als deze alumnus een adreswijziging doorgeeft aan de alumnivereniging, bestaat de kans dat een mailing van de faculteit op het verkeerde adres terechtkomt, omdat die niet op de hoogte is van de mutatie. De grote bestaande databases zijn enigszins gekoppeld, maar zo'n tien procent van adreswijzigingen (PTT-verhuisberichten) die bij het Communicatie Service Centrum binnenkomt, is niet door te voeren, omdat niet te achterhalen is in welke database de persoon is ondergebracht. Die nieuwe adressen gaan dus verloren.
Het relatiebeheersysteem komt onder alle bestaande systemen te 'hangen' en werkt voor het gedeelte met gegevens van relaties in een gemeenschappelijke database. Gebruikers voeren zelf nieuwe gegevens in. Een 'intelligent' systeem dat om de database heen zit, controleert of een nieuw ingevoerde relatie al in het systeem aanwezig is, of veranderingen aan gegevens in overeenstemming zijn met mutaties die eerder zijn gedaan en het bepaalt of degene die veranderingen aanbrengt daartoe gemachtigd is. Ook kijkt het of ingevoerde adresgegevens aan de minimale eisen voldoen. Er wordt bijvoorbeeld alleen een postcode en een huisnummer ingevoerd en het systeem zoekt zelf de straat en woonplaats erbij. Hierdoor ontstaat een uniforme notatiewijze.

Estafettestokje
Het project begon jaren geleden onder de voorganger van Rutten. De vraag was of er iets te bouwen was waarin alle relaties konden worden ondergebracht. Toen Rutten in januari 2000 het estafettestokje overnam, was het technische gedeelte van het systeem uitgewerkt.
Er werd begonnen met de Scholierenbank. In dit project worden alle scholieren die contact hebben met de universiteit in een database ondergebracht. Opgeslagen worden de naam, de adresgegevens, wanneer de scholier het diploma behaalt en in welke opleidingen op de TU/e de scholier geïnteresseerd is. De Scholierenbank was een proefproject voor het Relatiebeheer TU/e. Het project bleek succesvol en dat was voor Rutten het bewijs dat het systeem voor de hele universiteit van dienst kan zijn.
Dat het noodzakelijk is een gemeenschappelijke database te maken, ziet Rutten dagelijks. "Vandaag belde een mevrouw die post had ontvangen voor haar overleden man. In ons oude systeem kan ik die naam markeren, maar ik weet niet of dit het enige systeem is waarin die persoon is ondergebracht. Ik weet dus niet of hij uit alle databases is gehaald en dat is funest. Daarnaast zijn we wettelijk verplicht om alle gegevens uit bestanden te verwijderen als daar door iemand om gevraagd wordt. Nu is niet te garanderen dat dit gebeurt, daarvoor zijn de bestanden over te veel plekken verspreid en dat moet anders."
Twee weken geleden is een beschrijving van de database voor alumni naar alle faculteiten gegaan. Was de Scholierenbank nog een proefproject, met de alumnidatabase moet de definitieve vorm gevonden zijn. Gebruikers testen het systeem en kunnen aangeven welke gegevens zij aan een naam willen koppelen en of ze tevreden zijn over de functionaliteit van de bijbehorende applicaties. Aan de hand van de reacties wordt een eindvoorstel gedaan. Als faculteiten daarmee instemmen, kan het projectteam aan de slag met het onderbrengen van andere bestanden, zoals het personeelsbestand, in het relatiebeheersysteem.
Met de presentatie wil Rutten de faculteiten demonstreren dat de systematiek werkt. Daarmee hoopt hij het vertrouwen van de toekomstige gebruikers te krijgen om verder te bouwen aan het totale relatiebeheersysteem. Dit vertrouwen is noodzakelijk voor het slagen van het project. Rutten: "Het werkt alleen maar als iedereen data erin stopt en bijhoudt. Als er niks ingaat, komt er ook niks uit."
In 2002 moet het systeem klaar zijn. Voor die tijd zijn er wel nog wat hindernissen te nemen. "De database moet zo gebouwd zijn dat informatie in andere databases makkelijk te koppelen is. Met het overhuizen van de oude naar de nieuwe Scholierenbank ben ik wekenlang tot één uur 's nachts bezig geweest om die data in het nieuwe format te krijgen. Dat zal in de toekomst wel vaker gebeuren, maar daar hebben we nu dus wat ervaring mee."

Zelf vullen
Het is overigens niet de bedoeling dat Rutten de databases zelf gaat vullen. Gebruikers weten zelf veel beter wat de meest actuele gegevens zijn. Zij moeten dus ook gegevens invoeren en bijhouden. Toch wegen volgens Rutten de voordelen van het gemeenschappelijk systeem op tegen de nadelen. "Als mensen hun eigen database bijhouden en die gegevens automatisch in het relatiebeheersysteem komen, heb je een complete, niet-dubbele en een eenduidige set gegevens. Als iedereen zich netjes gedraagt, krijg je een veel beter bestand dan de losse bestanden die nu bestaan. Wanneer je dan aangeeft dat een persoon overleden is, is dat direct in alle systemen verwerkt, waardoor er geen post meer naar die persoon wordt verzonden."
Rutten is al volop bezig met de mogelijkheden die het systeem in de toekomst kan bieden. Zo zou het voor de universiteit interessant zijn als mensen bereid zijn hun contacten met het bedrijfsleven onder te brengen in de database. De universiteit heeft dan inzicht in de relaties met de buitenwereld. Daarmee kan onderzocht worden welke contacten er zijn, hoe sterk die zijn en of er gaten zitten in het relatienetwerk van de TU/e. Ook kan het uitkomst bieden als een docent een afstudeerplek zoekt voor een student. Rutten: "Als die contacten zijn vastgelegd, kunnen gesprekken beter verlopen en kan de universiteit als één instelling naar buiten treden. Het is ook netter als je weet dat iemand anders van de TU/e contact heeft met een bedrijf. Ik vind het erg vervelend als ik ergens kom en ik hoor dat een collega daar ook net is geweest. Dat wil ik dan eigenlijk vooraf weten. De TU/e is een grote organisatie met faculteiten die zelfstandig opereren. Dat maakt het complex, maar met dit systeem zullen contacten beter verlopen."
Toch is het uitwisselen van relaties een moeilijk punt. Veel mensen willen niet dat iedereen inzicht heeft in hun contacten. Hierover moeten afspraken gemaakt worden, maar ook de intelligente laag rond het systeem kan hulp bieden. Als iemand een contact invoert, kan alleen hij of zij van die gegevens gebruik maken. Ook is voor anderen niet te zien wiens relatie het is. Iedere gebruiker heeft dus toegang tot een eigen deel van het relatiebeheersysteem. Hoeveel mensen bereid zijn mee te werken, is voor Rutten nog een vraag. Toch heeft hij goede hoop, want de huidige situatie levert volgens hem veel problemen op. "Het blijkt dat het interne adressenbestand niet klopt. Zo werkte ik tot voor 2000 bij de faculteit TM. Daar ben ik één keer verhuisd naar de kamer naast mijn eerste kamer. Dat heb ik aan niemand doorgegeven omdat iedereen me wist te vinden. Nu nog krijg ik op die kamer post uit verschillende databases. Daar bel ik dan naartoe met de vraag uit welk systeem dat adres komt en dat probeer ik dan te veranderen. Ik ben er al anderhalf jaar weg en het gebeurt nog steeds. Ik weet niet waar het zit, maar het komt van alle kanten."/.

[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor