/Voorpagina
/Nieuws
/Mensen
/Achtergrond
/Academie
/Onderzoek
/Opinie
/Reportage
/English page
/Cultuur
/Studentenleven
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 2 nummer 1

jaargang 42, 3 februari 2000


Achtergrond

Untitled Document Money, money, money: nooit genoeg, altijd tekort

Student en geld/Brigit Span

Geld. Het is een bekend fenomeen dat studenten altijd een tekort hebben hieraan. Collegegeld, boeken en dictaten, kamerhuur, levensonderhoud en natuurlijk stappen doen de beurs snel slinken. Aankloppen bij pap en mam kan, maar werkt niet altijd. Voor veel studenten is het dan ook noodzaak te werken naast hun studie. Wat voor banen hebben TUE-studenten en wat voor banen worden er aangeboden? Hoeveel verdienen studenten ermee? Cursor pikte de leukste bijbanen eruit.


Illustratie: Jeanine Lanen

ìAls je minimaal leeft, kun je het redden met de huidige studiebeurs. Wil je echter een keer gaan stappen, dan moet je echt geld bijverdienen met werken.î Deze woorden komen uit de mond van Matijs Cuijpers, penningmeester van de Eindhovense Studenten Vak Bond (ESVB) en cordinator van de werkgroep student en werk binnen de ESVB. Hij zag zijn woorden onlangs bewaarheid. ìDe eerste twee jaar heb ik het voor elkaar gekregen niet te hoeven werken, maar daarna heb ik toch een bijbaantje moeten nemen. Ik maak nu schoonî, zegt de derdejaars student Werktuigbouwkunde. Cuijpers waarschuwt studenten dat ze goed moeten opletten bij het aanvaarden van een baan: ìSommige uitzendbureaus betalen uit onder de cao-leeftijdsgrens. Die bepaalt dat ze het uurloon aan de werknemers uit moeten betalen over de leeftijd die je dat jaar bereikt. En dus niet de leeftijd die je op dat moment hebt. Dat kan vijftien procent schelen.î Cuijpers heeft nog meer tips: ìZorg ervoor dat je het cao-boekje van de branche waarin je komt te werken, krijgt of in kunt zien, zodat je weet wat je rechten zijn. Loonstrookjes krijg je vaak niet vanzelf bij uitzendbureaus, zegt Cuijpers. ìZe zijn verplicht te vragen of je ze op komt halen of thuisgestuurd wilt hebben, maar dat gebeurt vaak niet, om geld uit te sparen. Als je die strookjes niet krijgt, kun je ook niet controleren of alles klopt. Ook zijn er uitzendbureaus die geen vakantiegeld uitkeren. Daar heeft iedereen recht op, ook als je vakantiewerk doet. Of er wordt vakantiegeld uitgekeerd over het nettoloon, in plaats van het brutosalaris.î De ESVB raadt studenten met problemen op de werkvloer aan die bij deze vakbond te melden. ìAls er iets structureel fout zit bij uitzendbureaus, kunnen wij proberen er iets aan te doen.î

Overhoren

Zoín drie- tot vierhonderd gulden in de maand. Dit verdiende Sjoerd Hulshof (29) met zijn bijbaantje als overhoorder/huiswerkbegeleider bij het Centrum voor Studie Begeleiding (CSB) in Den Bosch. Zeven jaar lang ging Hulshof drie keer per week naar Den Bosch om scholieren van twaalf tot ongeveer achttien jaar te helpen met hun studie. Inmiddels is Hulshof gestopt met bijles geven, omdat hij AIO is bij de faculteit Elektrotechniek. ìIk vond het altijd heel leuk om bijles te geven. Het is een mooie manier om wat geld te verdienen, weer eens wat anders dan champignons plukken.î Het bijles geven heeft hem meer opgeleverd dan geld om zijn studie te bekos-tigen: hij weet nu wat hij wil met zijn leven; leraar worden. ìIk wil leraar natuur- en wiskunde worden op een middelbare school. Ben nu bezig met de oriÎntatiefase van de Tulo (lerarenopleiding aan de TUE). Ik ben drie dagen in de week werkzaam als AIO en de overige twee dagen zit ik op de Tulo. Bijles geven bij het CSB heeft zeker bijgedragen aan deze keuze.î

Naast uitleg geven over exacte vakken, kreeg Hulshof ook te maken met Engels en andere vakken die hij al een tijd niet meer had gezien. ìNiet erg, dat is het voordeel van uitleggen. Je snapt de bedoeling, maar hoeft niet het antwoord te geven. Je moet ze alleen op weg helpen.î

Het Centrum voor Studie Begeleiding heeft zoín twintig studenten in dienst en kan er nog meer gebruiken, zegt Jan Nelissen van het CSB. ìWe zoeken studenten die met mensen om kunnen gaan en die heel goed zijn in bepaalde vakken, zoals natuur-, wis- en scheikunde. Je moet goed kunnen uitleggen en je kunnen inleven in de situatie van de leerling.î Vijf TUE-studenten werken op het CSB in Den Bosch, waar leerlingen komen uit heel Brabant. Werktijden worden afgestemd op colleges en tentamentijd. ìJe hebt zelf in de hand hoeveel tijd je er in steekt. Er zijn mensen die elke dag een uurtje hier naar toe komen of die een middag in de week bij ons werken. Dat gebeurt in onderling overleg.î

PrivÈ-chauffeurs

Gemakkelijk en leuk geld verdienen. Zo noemt Ingmar Rietveld, eigenaar van Rietveld Chauffeursdiensten uit Epe, de baan die hij in de ëaanbiedingí heeft. Zijn bedrijf heeft een klant erbij gekregen in Veldhoven. ìPer 1 maart beginnen we voor deze klant en daar heb ik nog chauffeurs voor nodig. Het is een fulltime baan, maar die kan worden ingevuld door vier of vijf studenten. ì Hij is vooral op zoek naar studenten, omdat die flexibel zijn met hun tijd. ìBovendien kunnen ze onderweg als ze moeten wachten wat leren en ze zijn niet stom.î Rietveld zoekt studenten die er representatief uitzien, behoorlijk wat rijervaring hebben, het Nederlandse wegennet kennen en goede contactuele eigenschappen hebben. ìIk verwacht niet dat ze overal de weg kennen, maar wel globaal.î Studenten met een gsm en eigen vervoer genieten de voorkeur. ìJe hoeft niet met je eigen wagen de klant rond te rijden, maar je moet er wel met je eigen auto naar toe. Vaak kom je ës avonds pas terug en dan is niet altijd openbaar vervoer beschikbaar. De gsm is wenselijk zodat de klant kan bellen als hij eerder klaar is en opgehaald wil worden.î Een werkdag duurt gemiddeld van 8.00 tot 20.00 uur. ës Morgens moet de klant worden opgehaald en naar de plaats van bestemming worden gebracht in zijn wagen. ìMeestal moet je dan twee tot drie uur wachten, dat is doorbetaalde vrije tijd. Die mag je doorbrengen zoals je wilt. Je kunt in de auto zitten wachten, maar dan is er niet veel aan. Je moet er zelf wat van maken; een museum bezoeken of gaan zwemmen ofzoî, zegt Rietveld. ìBovendien kom je op leuke plekken. De mensen die je vervoert, zijn geen bekende mensen, maar zij komen wel op plekken waar bekende Nederlanders zijn. Zo kom je bijvoorbeeld bij de Tweede Kamer, openingen etcetera. En het betaalt aardig wat, afhankelijk van de leeftijd varieert dat van tien tot maximaal 12,50 gulden per uur netto. ìBij Van der Valk verdien je veel minder en moet je keihard werken. Hier word je betaald vanaf het moment dat je je meldt bij de opdrachtgever, totdat je thuis bent.î Klinkt als de ideale baan als je geen hekel hebt aan autorijden. Toch heeft Rietveld nog geen studenten gevonden in Eindhoven die voor hem willen rijden. Goede studenten vinden, blijkt een moeilijke klus. ìVaak zijn ze niet gemotiveerd genoeg. Als er een feest is, gaan ze daar gewoon naar toe, al moeten ze de volgende dag werken.î

Fietskoeriers

Het op een mountainbike rondbrengen van pakjes door heel Eindhoven is niet zomaar een baan; het is a way of living, vindt Koen de Haan. Hij sjeest sinds bijna anderhalf jaar door de straten van Eindhoven en omgeving op zijn fiets met een grote oranje rugzak. Bij het Eindhovense fietskoeriersbedrijf Tour de Ville vond de sportieve Bouwkunde student wat hij zocht. ìHet is spektakel, elke dag is anders en je ontmoet veel ëcooleí lui.î Een ander voordeel voor De Haan, die de bijnaam Oenk groot op zijn oranje rugzak heeft staan (anagram van Koen), is dat hij veel fietskilometers maakt. ìIk ben aan het trainen om triatlons te doen. Als ik mijn dag heb, cross ik met veertig kilometer per uur over de straat op mijn fiets.î

Tour de Ville won afgelopen jaar de Milieuprijs van de gemeente Eindhoven. Het is het eerste fietskoeriersbedrijf in de stad en bestaat nu drie jaar. ìIk ben alleen begonnenî, zegt eigenaar Tom Appeldoorn. Inmiddels is het bedrijf explosief gegroeid, met zoín 35 koeriers, veelal studenten. Appeldoorn noemt er zo een stuk of zes op die aan de TUE studeren. ìWe hebben veel studenten van de TUE en van de Design Academy, maar ook afgestudeerden. Ze kunnen een week van tevoren aangeven op welke dagen ze kunnen fietsen. De werktijden zijn van 8.30 tot 13.00 uur en van 13.00 tot 18.00 uur. Ze slepen vanalles mee op de fiets van A naar B: fotoís, drukproeven, floppyís; eigenlijk alles wat in de tas past.î Nieuwe fietsers zijn altijd welkom, want het verloop is vrij groot, vanwege afstuderen en stages. ìHet liefst een beetje sportieve mensen die bekend zijn met mountainbikes en zoín dertig kilometer per uur kunnen fietsen.î Het materiaal wordt geleverd door het bedrijf: een mountainbike met lamp en speciale banden zonder profiel en een grote oranje rugzak voor de pakketjes die rond moeten worden gebracht in en rond Eindhoven. Per dag zijn vijf fietsers en een planner in de weer.

Koerier Oenk zag iemand van Tour de Ville door de stad racen en dacht ëdat wil ik ookí. Via de telefonische vindservice Scoot vond hij het adres en nam contact op met Appeldoorn. Sinds die tijd is hij een van de die-hards onder de koeriers bij Tour de Ville. ìWe zijn bloedfanatiek en gaan soms net zo hard als een brommer. Je moet niet alleen hard, maar ook goed kunnen rijden. Tactisch ook, je moet nadenken bij wat je doet.î

Dat zijn werk zijn hobby is, blijkt wel uit de tijd die De Haan er in steekt. Naast de dagen dat hij rijdt voor Tour de Ville, doet hij ook mee aan internationale wedstrijden voor fietskoeriers. Zo waren fietsers van Tour de Ville afgelopen jaar bij het WK in Zurich. Dit jaar willen ze naar Boston gaan, waar het WK wordt gehouden. En het EK in Freiburg staat op het programma. Daarnaast rijdt De Haan mee in illegale ëalleycat racesí, die vaak in Arnhem worden gehouden, waar een groot fietskoeriersbedrijf zit, Velocity. ìVaak zijn de wedstrijden ës avonds in het donker in het centrum van Arnhem. Als je met vijftig kilometer per uur door de straten raast, vliegt de adrenaline door je lichaam.î

Fietskoerier zijn is voor De Haan meer dan geld verdienen. Wat er binnenkomt, wordt omgezet in onderdelen voor zijn eigen fiets. Je moet niet bang zijn en een beetje kunnen fietsen. En niet te vaak fout rijden. Anders heb je al snel de bijnaam ëpannenkoekí.î En zo zijn er nog meer termen die in de fietskoerierwereld worden gebruikt. Dat zijn tevens de laatste woorden van Oenk als hij weer op weg gaat; in plaats van houdoe: ëArie!í/.

Untitled Document Wat levert het op?

Bij de meeste banen van studenten, ook bij de genoemde bijbanen, wordt het minimumloon betaald. Alleen de privé-chauffeur verdient iets meer: tien tot maximaal 12,50 gulden netto per uur.

Het minimumloon ligt op: 13,88 gulden bruto per uur voor 23-jarigen

11,80 gulden bruto per uur voor 22-jarigen

10,07 gulden bruto per uur voor 21-jarigen

8,54 gulden bruto per uur voor 20-jarigen

7,29 gulden bruto per uur voor 19-jarigen

6,32 gulden bruto per uur voor 18-jarigen

5,48 gulden bruto per uur voor 17-jarigen.

Als je als student niet meer bijverdient dan 8950 gulden per jaar (alleenwonend, geen kinderen), hoef je geen belasting te betalen over het salaris.

Untitled Document Zelf aan de slag?

Wil je zelf aan de slag om wat extra pecunia te verdienen? De gemakkelijkste weg is een uitzendbureau binnenwandelen om te zien of er een baan naar je zin bij zit. Of surf eens over Internet en zoek daar een baan. Bijvoorbeeld als distributeur van gratis kaarten in cafés en andere horecagelegenheden. Of verkoper/verkoopster van drank en snacks tijdens thuiswedstrijden van PSV.

Enkele adressen waar online banen te vinden zijn: www.heracles.net; www.asa-uzb.nl; www.manpower.nl; www.adecco.nl.

Privéchauffeurs in de dop kunnen bellen met 0578-628620.

Aanstaande fietskoeriers bellen 040-2910492.

Wie overhoorder wil worden kan contact opnemen met 073-6146781.

Untitled Document Inkomsten en uitgaven van studenten

Je mag als student maximaal 15.000 gulden netto per jaar bijverdienen, zonder dat er wordt gekort op de studiebeurs. De belastingvrije voet voor studenten ligt rond de 8500 gulden per jaar.

Om maandelijks rond te kunnen komen, heeft de gemiddelde uitwonende student 1275 gulden nodig. Vanuit Groningen komt er elke maand 435 gulden basisbeurs binnen, zonder aanvullende beurs en lening. Aan collegegeld is een student gemiddeld 235 per maand kwijt en aan boeken 100 gulden. Een kamer kost gemiddeld 350 gulden en verzekeringen 70 gulden. Dat is samen 755 gulden en dan zijn telefoonkosten, eten en uitgaan nog niet meegerekend. Thuiswonenden krijgen 135 gulden per maand, en maken gemiddeld 940 gulden op.

Dat één op de drie studenten regelmatig rood staat bij de bank, vooral degenen die op kamers zitten, is dan ook niet verwonderlijk. Werken naast de studie is bijna onvermijdelijk.

Bron: Keuzegids Hoger Onderwijs














Website