/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/Onderzoek
/English page
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 2 nummer 4

jaargang 42, 24 februari 2000


Bestuur

Untitled Document AVA: het roer van dienst-

verlening moet om

AVA/Brigit Span

Een grootse reorganisatie van het dienstverlenend personeel van de TUE staat op stapel. Deze week presenteerde bureau Berenschot zijn voorstel om de interne dienstverlening beter te organiseren. De huidige opzet wordt flink omgegooid en moet volgens Berenschot ‘transparant en vernieuwend’ worden, met het gevolg dat er 270 arbeidsplaatsen verdwijnen in deze sector van de universiteit.

Er is een kloof tussen centrale ondersteuning op de TUE en het primair proces (onderwijs en onderzoek). Er is gebrek aan dialoog, wat zorgt voor verstarring. Verantwoordelijkheden zijn niet helder en het ontbreekt op de TUE aan elkaar aanspreken op fouten. Er is onbekendheid met wat de interne dienstverlening de faculteiten te bieden heeft en er is geen beleid.

Het bovengenoemde is een greep uit de zaken die naar voren zijn gekomen tijdens gesprekken van bureau Berenschot en de faculteiten, de afnemers van de interne dienstverleners. Reden om de Added Value Analysis uit te laten voeren was de interne dienstverlening onder de loep nemen en om geld vrij te maken voor het primaire proces van onderwijs en onderzoek binnen de TUE. Bureau Berenschot kreeg de opdracht te onderzoeken hoe dit kon worden gerealiseeerd en presenteerde afgelopen maandag hoe het allemaal wel zou moeten.

Enkele jaren geleden is er bij de TUE een scheiding gemaakt tussen staf- en service-afdelingen, wat volgens Berenschot heeft gezorgd dat de dienstverlening verbrokkeld en onvoldoende gecoördineerd gebeurt. Die scheiding moet nu weer ongedaan worden gemaakt. Op die manier moet er meer functionele samenhang komen binnen de TUE. Elke vorm van dienstverlening moet aandacht krijgen. Dienstverlening is naar de mening van Berenschot geen containerbegrip, maar heeft zijn eigen klanten en gebruikers en daarbij behorende processen. Concreet gezien resulteert dit in het opheffen van de scheiding . Een paar jaar geleden nog werden diensten als de salarisadministratie ondergebracht in het Facilitair Bedrijf, Berenschot adviseert dit nu weer ongedaan te maken. Zaken die niet uniek zijn voor de TUE, moeten buiten de organisatie worden geplaatst en dan worden ingekocht, mits het goedkoper is. Bovendien moet jaarlijks worden gekeken of vraag en aanbod van dienstverlening op elkaar aansluiten.

Afdelingen verdwijnen

Met deze visie zijn er ook personele veranderingen op til. In cijfers betekent dit het volgende: In totaal zijn er 1098 fulltime plaatsen binnen de interne dienstverlening van de TUE. Volgens het voorstel van Berenschot moet dat getal worden teruggebracht tot 827 fulltime eenheden, een verschil van 271. Door middel van outsourcing –het verkopen van personeel aan externe bedrijven of instellingen- vallen er 146 fulltime arbeidsplaatsen daarvan weg. De afdelingen die buiten de TUE worden geplaatst, zijn de Universiteitsdrukkerij, de werknemers bij het Systeemhuis, ICTS en Bouw Technische Zaken. ‘Alles wat niet uniek is voor de TUE-situatie, wordt uitbesteed’, zo meldt het voorstel van Berenschot.

De rest van de 271 fte’s moeten op andere manieren verdwijnen. Hierbij moet worden gedacht aan een andere plaats binnen de organisatie na omscholing, begeleiding om een andere baan te vinden, natuurlijke afvloeiing en gedwongen ontslag.

Het college werkt nu aan een sociaal statuut voor de werknemers.

Verschillende afdelingen worden opgeheven, zoals het Onderwijs Service Centrum (OSC), In- en Externe Betrekkingen (IEB) en het Bureau for International Activities (BIA). In sommige gevallen blijft er op centraal niveau een veel kleinere unit bestaan. Het Facilitair Bedrijf (FB) wordt ook opgeheven; onderdelen daarvan komen weer bij centrale diensten terecht. Andere afdelingen krijgen een flinke aderlating in het aantal mensen. Grote klappen vallen er bij ICT, dat van 129 voltijds plaatsen terugmoet naar 45 stuks in totaal, mede door het verkopen van het Systeemhuis en ICTS.


Berenschot-adviseur Max Merkx tijdens de plenaire AVA-bijeenkomst van afgelopen maandag. Foto: Bram Saeys

Besparen

Berenschot zegt met deze maatregelen totaal 25 tot 30 miljoen gulden te besparen. Besparing op personeel bedraagt 15 tot 18 miljoen, door outsourcing verwacht het bureau nog eens 5 tot 6 miljoen gulden te winnen en op de uitgaven kan nog eenzelfde bedrag gewonnen worden.

Naast het opwaarderen van de kwaliteit van de dienstverlening door het onder andere optimaal afstemmen op het primaire proces was het vrijmaken van geld een reden om het AVA-project op te zetten. Het geld dat hiermee volgens de berekeningen van Berenschot wordt bespaard, wordt ingezet voor onderwijs en onderzoek, bijvoorbeeld voor de nieuwe opleiding Industrieel Ontwerpen en voor de faculteit Biomedische Technologie. Deze opleiding brengt nog geen geld op, omdat er pas geld komt bij de eerste afstudeerder. BMT loopt pas drie jaar, dus daar moet nog minstens een paar jaar geld bij.

Bovendien heeft de TUE te maken met minder geld vanuit het ministerie vanwege de lage instroom van studenten van ongeveer vijf jaar geleden. Deze lichting studeert nu ongeveer af, maar het geld wat de TUE daarvoor krijgt, weegt niet op tegen de kosten die nu moeten worden gemaakt vanwege het stijgend aantal eerstejaars van nu.

De plannen zoals ze er nu liggen, zijn het voorstel van Berenschot voor verbetering van de interne dienstverlening. Het College van Bestuur is het hier in hoofdlijnen mee eens, maar een definitief besluit valt pas eind maart, begin april te verwachten./.

Untitled Document En hoe nu verder?

De ideeën van Berenschot, ingehuurd om de AVA uit te voeren op de TUE, zijn deze week bekend gemaakt. Hoe gaat het traject nu verder?

Deze week hebben de diensthoofden en directeuren bedrijfsvoering van de faculteiten gesprekken samen met bureau Berenschot. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen hoofden commentaar en aanvullingen geven op het voorstel zoals het er nu ligt.

Maandag 28 februari krijgen het College van Bestuur en de decanen van de faculteiten het definitieve advies te horen en het commentaar van de faculteiten op de plannen.

In de maand maart maakt het College van Bestuur een implementatieplan voor de veranderingen. Er worden verandermanagers aangesteld die het proces moeten begeleiden.

Eind maart is de finale bespreking van het College met de diensthoofden, decanen en directeuren bedrijfsvoering. Er wordt een besluit gemaakt, dat vervolgens naar de Universiteitsraad en de vakbonden gaat voor commentaar. Op dit moment moet duidelijk worden wat er precies gebeurt met het personeel.














Website