/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 6

jaargang 43, 12 oktober 2000


Onderzoek


Studyweb TM: Toegangspoort tot virtueel studeren

 

Chriz van de Graaf
Foto: Bram Saeys

Overal ter wereld toegang tot studieinformatie. Online inschrijven voor cursussen. Aan een opdracht werken en vergaderen in een virtuele omgeving. En dit is nog maar een kleine greep uit de talloze mogelijkheden van Studyweb TM. ’Alles is nu versnipperd op het web, dat is dadelijk voorbij.’

 

Eën toegangspoort tot alle informatie en faciliteiten met betrekking tot studie voor zowel studenten als docenten. Dat was de inzet waarmee projectleider Frank Vercoulen een half jaar geleden aan de slag ging voor de opleidingen Techniek & Maatschappij en Technische Bedrijfskunde van de faculteit Technologie Management. En ook al is Studyweb TM nog volop in ontwikkeling, sinds 1 september kunnen de docenten en studenten alvast wennen aan het systeem. Als een student met naam en password inlogt op het Studyweb komt hij of zij op de beginpagina. Van daaruit kan een student zich inschrijven voor cursussen. Een docent kan zelf het cursusaanbod op het web aanpassen en zien hoeveel studenten zich hebben ingeschreven. Als een cursus vol is, is het onmogelijk om er nog op in te schrijven. Er kan informatie worden opgehaald zoals een dictaat, een oud tentamen of een digitaal college. Ook kan een docent een opdracht verstrekken waaraan in het Studyweb kan worden gewerkt. De docent kan zo de studievoortgang in de gaten houden, een opdracht tussentijds van commentaar voorzien of extra uitleg geven. Op Studyweb zijn discussiegroepen waaraan studenten en docenten kunnen meedoen. Ook kunnen studenten en docenten vergaderen over opdrachten of de theorie van het vak. En dat alles vanaf het notebook of de computer thuis. Het is zelfs mogelijk om digitaal colleges aan te bieden. Er verschijnt dan een docent op het scherm
die zijn verhaal vertelt.
”Maar het is de vraag of je dat wilt”, zegt Vercoulen. ”Studyweb heeft niet het doel
om alles via het net te gaan doen. Het zal naast het levend onderwijs bestaan. Dus wat werkt en wat
niet, zal in de loop van de tijd blijken.”
De reacties op de eerste ruwe versie van Studyweb TM zijn overwegend positief, zegt Vercoulen.
”Toen we begonnen, verwachtten we veel problemen. Dat viel erg mee. De eerste reactie van
docenten was: ’Moet dat nou?’ Er zijn heel veel mogelijkheden en dus lijkt het heel
ingewikkeld. Als ze eenmaal doorhebben hoe het werkt, komen ze met vragen over wat er allemaal nog
meer mogelijk is.”

Folder

De faculteit heeft een folder gemaakt waarin de studenten
en docenten worden voorgesteld aan Studyweb TM. Een uitgebreide opsommingen van de voordelen van het
web moet de huiver wegnemen en mensen aanzetten om het systeem te gebruiken.
Als voordelen voor studenten wordt genoemd dat wanneer een student een keer niet aanwezig kan zijn op
de universiteit het via Studyweb toch mogelijk is mee te werken aan een project. Het groepswerk wordt
dus beter ondersteund, is de conclusie.
Ook kan de student op een zelfgekozen tijdstip onderwijs volgen. Zelfstudie wordt gemakkelijker en
feedback op gemaakte opdrachten kan op elk gewenst moment gegeven worden.
Ook maakt de folder duidelijk dat studenten die in het buitenland verblijven nu overal toegang hebben
tot studieinformatie.
Docenten worden verlekkerd met het vooruitzicht dat administratieve taken minder worden door het
Studyweb. Dit komt door een beter overzicht over de studenten die zich hebben ingeschreven en de mate
van hun studievoortgang.
Docenten kunnen thuis werken en toch contact houden met studenten.
Een ander belangrijk voordeel is dat avondstudenten toegang hebben tot colleges die soms alleen aan
dagstudenten kunnen worden gegeven. Dubbel werk kan met het web worden voorkomen.
Docenten kunnen groepsprojecten beter begeleiden en ze kunnen een een plek op het web inrichten die
als vraagbaak fungeert. Ook kunnen docenten met elkaar meekijken en zo van elkaar leren.
Een hele lijst met voordelen en het is dus niet verwonderlijk dat ook andere faculteiten zich
interesseren voor de onwikkelingen van Studyweb TM.
Zo is Werktuigbouwkunde bezig met een informatiesysteem via Outlook en de andere
opleidingsdirecteuren gaan het traject van TM volgen.

Teleleeromgevingen

Het idee voor de virtuele faculteit is afgekeken van de
Universiteit van Pretoria waar de faculteit contact mee heeft. Daar was men druk bezig met het
introduceren van een systeem voor een Virtual Campus en de faculteit TM wilde zoiets graag zelf ook
hebben. In Eindhoven bleek echter al snel dat het aanschaffen van een heel nieuw pakket belangrijke
nadelen had.
Frank Vercoulen: ”Je hebt twee mogelijkheden: iets nieuws kopen of de bestaande faciliteiten aan
elkaar knopen. Er zijn verschillende teleleeromgevingen te koop, zoals WebCT, het pakket dat de
Universiteit van Pretoria gebruikt, of Blackboard, waar de TU Delft voor gekozen heeft. Als je
daarvoor kiest, gooi je òf je bestaande infrastructuur voor communicatie, Outlook/Echange,
overboord, òf je krijgt twee omgevingen naast elkaar.”
Het gevolg van de keuze voor Outlook is een oneindige hoeveelheid toepassingen vanaf de beginpagina
van Studyweb. En dat dankzij de inspanningen van de inmiddels 65 mensen die te maken hebben met de
ontwikkeling van het web.
Toch wordt aan alle kanten nog gesleuteld aan het web. Zo is een groep juristen bezig uit te zoeken
wat de juridische gevolgen zijn van het gebruik van Microsoft Outlook als basis van het web en het
gebruik van diensten en faciliteiten van andere multimediabedrijven. ”Via sublicenties mag het
meeste wel met Microsoft-producten, maar ook over de verdeling van Intellectuele Eigendomsrechten
tussen TurpinVision, het bedrijfje dat mede het webonderwijs ontwikkelde, en de TU/e wordt nagadacht.
Er blijkt zowel bij de TU/e als bij dat soort multimediabedrijfjes maar weinig kennis en ervaring op
dat gebied te bestaan. De precieze invulling van het contract met TurpinVision zijn zij aan het
bekijken en ook wat er nu precies wel en niet mag rond producten van Microsoft.”
Ook is nog niet alles op het web toegankelijk en zijn toepassingen nog niet in gebruik. ”Maar
door een eenvoudige tussenoplossing te bedenken konden we wel op 1 september van start gaan en al
belangrijke ervaring opdoen voordat de eigenlijke omgeving echt klaar is”, zegt Vercoulen.
”Het betekent wel dat er nu nog veel dingen met de hand ingevoerd en verwerkt worden, die
binnenkort automatisch moeten verlopen.”
Vercoulen is er druk mee geweest en is voorlopig nog niet klaar met Studyweb TM. En als andere
faculteiten het systeem gaan overnemen is er nog veel meer werk te doen.
Toch moet de AIO nog promoveren en dat lijkt niet te lukken als hij in de buurt blijft van
’zijn’ web. Deze dagen verblijft hij in Tjechië en hoopt daar tijd te vinden om te
werken aan zijn proefschrift.
Uiteraard staat hij via het internet wel in contact met Studyweb.


[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor