/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 3

jaargang 43, 30 november 2000


Onderzoek

Untitled Document

Over de politieke inbedding van een 'schone' oorlog
Techniek, Vrede & Veiligheid/Han Konings
Foto/Bram Saeys

Eind jaren zeventig was PvdA'er Bram Stemerdink minister van Defensie in het kabinet Den Uyl. Ook na die periode bleef hij geïnteresseerd in politieke brandhaarden en in de militaire implicaties die daar dikwijls mee gepaard gaan. In actualiteitenprogramma's schuift hij nog regelmatig aan als deskundige. Volgende week donderdag bijt hij aan de TU/e als gastdocent het spits af van het keuzecollege Techniek, Vrede & Veiligheid.

Als we in Den Bosch op zoek zijn naar de bungalow van Bram Stemerdink aan de rand van deze Brabantse stad, moeten we ons eerst door een dichte façade van struiken heenworstelen. Het lijkt wel of de oud-minister van Defensie zich hier achter verschanst heeft. Het tegenovergestelde is echter waar. Stemerdink wordt nog regelmatig bezocht door redacties van nieuwsprogramma's om zijn licht over bepaalde zaken te laten schijnen. En ook zijn partij, de PvdA, volgt hij nog altijd kritisch. Zo zal hij later in het gesprek opmerken, dat de maakbaarheid van de samenleving, iets waar het kabinet Den Uyl in geloofde, niet realistisch was. Maar de politiek van het huidige kabinet, dat onder aanvoering staat van partijgenoot Wim Kok, waarbij wel erg veel vertrouwen bestaat in de marktwerking, hoeft ook niet te rekenen op zijn goedkeuring. "Het tot in het extreme doorvoeren van één van dezer beide ideologieën, levert nooit het beoogde resultaat op", aldus Stemerdink.

Kosovo
Stemerdink zal op donderdag 7 december twee colleges verzorgen in het kader van het keuzecollege Techniek, Vrede & Veiligheid. Hij bespreekt zowel de politieke situatie na het eind van de Koude Oorlog als de ontwikkeling van nieuwe technische wapensystemen.
Met dat laatste onderwerp steken we van wal en vragen de oud-minister hoe hij aankijkt tegen de steeds vernuftigere wapensystemen, die onder meer werden ingezet tijdens de Golfoorlog en het conflict in Kosovo. Achteraf bleek dat veel van de geclaimde nauwkeurigheid ­ "we schieten moeiteloos door een wc-raampje" - zwaar was overschat en ook is men makkelijk te misleiden geweest met het inzetten van dummy's, zoals oud materieel of opblaastanks.
Volgens Stemerdink was er in Kosovo sprake van twee vormen van oorlogsvoering. Aan de ene kant was er de traditionele luchtoorlog, waarbij men bruggen, spoorwegen en militaire installaties opblies. De nauwkeurigheid neemt hierbij nog steeds toe. Maar er werd ook een verfijndere techniek van oorlogsvoeren toegepast. Zo schakelden de geallieerden elektriciteitscentrales uit door het afwerpen van bommen met koolstofdraadjes die een reusachtige kortsluiting veroorzaakten. Daarmee valt de energievoorziening weg, wat direct zijn weerslag heeft op het handelen van de tegenstander. Deze ontwikkelingen zorgen er volgens Stemerdink voor dat een ander soort oorlog ontstaat; een min of meer 'schone' oorlog. Hierbij blijven burgerdoelen gespaard en zoekt men naar nieuwe, technologisch hoogwaardige manieren om de tegenstander uit te schakelen.

Haarlemmerolie
"Aan deze ontwikkeling kleeft echter een gevaar", aldus Stemerdink. "De mogelijkheid van het voeren van een 'schone' oorlog kan gaan werken als een soort haarlemmerolie. Kwesties die niet snel genoeg aan de onderhandelingstafel te regelen zijn, worden dan middels militair ingrijpen beslecht. De militaire factor gaat dan domineren in de besluitvorming. Dat zou wel eens een automatisme kunnen worden, zonder dat er een goede politieke onderbouwing bij van pas komt."
Hebben politici, zoals bijvoorbeeld de leden van de Tweede Kamer, wel genoeg inzicht in de technologische ontwikkelingen op militair gebied? Stemerdink: "Ieder Kamerlid heeft de mogelijkheid om over elk onderwerp alle informatie te verkrijgen. Maar Kamerleden hebben over het algemeen maar weinig interesse in techniek, laat staan in technologische ontwikkelingen die zijn toegespitst op militaire toepassingen. Daarnaast zijn er steeds minder Kamerleden actief die kunnen oordelen vanuit eigen ervaring opgedaan tijdens de dienstplicht. Vroeger zaten er nog redelijk wat oud-officieren in de Kamer, maar dat worden er steeds minder. In de toekomst zal dat alleen nog maar afnemen, door de afschaffing van de dienstplicht."
Bij de kwestie over het wel of niet sturen van Apache-helikopters naar Eritrea, waar Nederlandse militairen in VN-verband gestationeerd worden, kwam dit gebrek aan kennis aan de oppervlakte. Volgens Stemerdink vond de Kamer dat men ze maar moest meesturen, omdat het leger ze nu eenmaal in bezit had. Maar ze zijn daar in de ogen van de oud-minister volkomen onbruikbaar en dienen slechts voor spierballen-vertoon. "Het is een aankoop uit de tijd van de Koude Oorlog, waar men nu toch iets mee wil doen."

Achterhand
Bij de ontwikkelingen die zich afgespeeld hebben na de Koude Oorlog, wat door Stemerdink gemarkeerd wordt met het vallen van de Berlijnse Muur, komt al snel de rol van de NAVO ter sprake. Stemerdink merkt op dat bij het oplossen van problemen in Europa, Amerika eigenlijk altijd op de achterhand wil zitten. Hij illustreert dit door er op te wijzen dat in beide wereldoorlogen de Amerikanen zich pas laat met die conflicten gingen bemoeien. "In WO I gingen ze pas meedoen toen er uitzicht op was dat de geallieerden de strijd zouden gaan winnen. Al ruim daarvoor hadden de Fransen en Engelsen om hun deelname gesmeekt. De Japanse aanval op Pearl Harbor deed Amerika in WO II uiteindelijk beslissen om Engeland en Rusland in Europa bij te staan. Ze springen vaak pas in als ze een duidelijke win-situatie zien. Maar in wezen hebben de Europeanen hun conflicten altijd eerst zelf moeten zien op te lossen. In de NAVO is het niet anders. Slechts als in de ogen van de Amerikanen vitale belangen voor henzelf worden bedreigd, trekken ze vanaf het begin de kar, zoals in Vietnam en tijdens de Golfoorlog."
Het zal volgens Stemerdink ook niets uitmaken of Gore of Bush aan de macht komt. "Bush mag dan zeggen dat onder zijn bewind Amerika een minder prominente rol zal gaan spelen in de NAVO, uiteindelijk zullen het slechts nuanceverschillen zijn. Als ook gekeken wordt naar de defensiebudgetten die beide presi-dentskandidaten uittrekken, is duidelijk dat Amerika op dit terrein een stap terugdoet. Ook voor hen zijn de hoge kosten van onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe wapensystemen niet meer te betalen."

Rusland
Als we over Amerika spreken, kan ook een andere voormalige grootmacht niet onbesproken blijven: Rusland. Een land dat volledig in chaos verkeert en is overgeleverd aan een gangsterbewind, waarbij niet duidelijk is wie nu precies aan de touwtjes trekt, aldus Stemerdink. "In de tijd van het communisme en het Politbureau waren de posities duidelijker afgebakend. Nu is het allemaal uiterst schimmig en is ook de positie van president Poetin onduidelijk. Toch zou het een grote fout zijn om Rusland te negeren en niet de status te verlenen die het als voormalige grootmacht toekomt. Het toepassen van de westerse markteconomie op het Russische stelsel heeft voor veel ellende gezorgd. Ook het bijna arrogante beleid van het IMF (Internationale Monetaire Fonds) heeft daar aan bijgedragen. Maar om Rusland dan te beledigen door niet in te gaan op nucleaire ontwapeningsvoorstellen van president Poetin is uiterst onverstandig. Men redeneert blijkbaar dat Rusland toch de financiën niet heeft om het wapenarsenaal in stand te houden, en dat het dus vanzelf zal verdwijnen. Maar daarmee laat men een grote kans liggen om nu eens eindelijk inhoud te geven aan het non-proli-feratieverdrag, dat er op gericht is om alle nucleaire wapens uit te bannen. Nog afgezien van de milieuramp die zich aan het voltrekken is met de Russische nucleaire onderzeeërs, die wegrotten in de noordelijke havens."
Naar aanleiding van een nieuwe rol van Europa in de NAVO, met een eigen strijdmacht voor eventueel ingrijpen bij internationale conflicten, moet ook rekening gehouden worden met Rusland. Stemerdink: "Hier is de vraag relevant wat Europa als haar invloedssfeer beschouwd. Polen en Tsjechië rekent men daar blijkbaar wel toe. Maar hoe zit het met Roemenië, Bulgarije, Wit-Rusland of de Oekraïne? Als daar conflicten uitbreken en Rusland bemoeit zich ermee, hoe handelt men dan? Ook op dit vlak vind ik dat binnen Europa de politieke discussie daarover veel te gering is. Ook hier ontbreekt de politieke inbedding van het militaire beleid."

Breder perspectief
Tot slot vragen we Stemerdink hoe hij het vindt dat aan de TU/e een keuzecollege Techniek, Vrede & Veiligheid wordt aangeboden. De voormalige defensieminister is zelf meester in de rechten en vindt de universiteit een uitgelezen plek om de discussie over dit soort onderwerpen op gang te brengen. Alleen zou het in zijn optiek in een breder perspectief geplaatst moeten worden. "Het programma zoals het nu wordt aangeboden, speelt zich te veel af binnen het universitaire kringetje. Als ik een dergelijk programma zou moeten organiseren, had ik dat gedaan in nauwe samenwerking met de Koninklijke Militaire Academie (KMA) en een instituut als Clingendael, waar men zich intensief bezighoudt met buitenlandbeleid. Met zo'n deelnemersveld geef je zo'n cursus meer profiel en heb je kans het grote debat op gang te krijgen. Eigenlijk zou je er naar moeten streven om er regelmatig mee in het nieuws te komen. Voor de universiteit kan het een visitekaartje worden."/.

De college's Techniek, Vrede en Veiligheid zijn op 7, 14 en 21 december, 11 en 18 januari en 1, 8, 15 en 22 februari. Ze beginnen telkens om 13.30 uur in
collegezaal 5 van het Auditorium.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor