/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 5

Jaargang 44, 4 oktober 2001


Bestuur

Untitled Document

STU had al een AVA-operatie achter de rug
STU/Han Konings
Foto/Bart van Overbeeke
Na de herstructurering van de ondersteunende diensten in het kader van de Added Value Analysis (AVA) van Bureau Berenschot, is het Studenten Service Centrum (STU) feitelijk ongeschonden uit de strijd gekomen. De reden daarvoor is simpel, aldus dr. Karen Ali, hoofd van het STU. "Wij hadden onze eigen AVA-operatie al jaren daarvoor ondergaan."

Wie de moeite neemt om in het archief van Cursor de ontwikkeling van het STU uit te diepen, ziet dat Karen Ali gelijk heeft. Ali, die aan de KU Brabant onderwijspsychologie studeerde, trad in april 1997 aan als hoofd van wat toen nog Bureau Studentenzaken heette. In Cursor maakte ze al direct duidelijk wat haar intenties waren met deze dienst, die was samengesteld uit verschillende kleine, vrij autonoom opererende afdelingen. Het was in die tijd met name de versnippering die belemmerend werkte op de toegankelijkheid van de afdeling. Voor Ali stond toen al vast dat het STU moest gaan optreden als één groep, met één integraal dienstenpakket voor de studenten en de faculteiten van de TU/e.

Kruim
"Die hele ontwikkeling, die vier jaar geleden van start is gegaan, heeft veel kruim gekost", aldus Ali. "Maar het heeft er ook voor gezorgd dat Bureau Berenschot vorig jaar na de AVA-operatie kon concluderen dat het STU de interne organisatie al op orde had. Het takenpakket en de daarvoor ingeruimde formatieplaatsen waren volgens Berenschot perfect in overeenstemming met elkaar. Daar hoefde niets aan gewijzigd te worden. In wezen is daarna nog maar één extra taak aan ons toegewezen: Alumnizaken. We behartigen nu voor een deel dus ook de contacten met onze oud-studenten."
Wat valt er verder nog allemaal onder de verantwoordelijkheid van het STU? Ali: "Onze werkzaamheden zijn zeer divers, maar wel altijd gerelateerd aan de student. We zorgen voor de studentenadministratie en voor de informatievoorziening op onderwijsgebied. Daaronder vallen de inschrijvingen en OWIS, het Onderwijs Informatie Systeem van de TU/e. Van dit laatste systeem bestaat ook een variant voor bestuurlijk gebruik: BIS-OWIS. Daarnaast houden we ons bezig met student- en studiebegeleiding. Ondersteuning bij het aanleren van studievaardigheden en het verbeteren van sociale, communicatieve en groepsvaardigheden vallen daaronder. Iemand die om welke reden dan ook in de knel is geraakt, emotioneel of financieel, kan bij ons terecht. Daarnaast bieden we een gedegen loopbaanoriëntatie en voor studenten, TWAIO's en AIO's is er tot zes maanden na afstuderen of beëindiging van het dienstverband een sollicitatietraining. We doen het op individuele basis, maar eventueel ook voor een hele groep in opdracht van een faculteit. Want het STU is er niet alleen voor studenten, ook de faculteiten kunnen er aankloppen voor ondersteuning op het gebied van studentenzaken. Bijvoorbeeld ten aanzien van onderwijswet- en -regelgeving, de opleiding- en examenregeling, et cetera."

Veranderingen
Er mag bij het STU dan nauwelijks iets gewijzigd zijn naar aanleiding van de AVA-operatie, toch staan de organisatie de komende tijd aanzienlijke veranderingen te wachten binnen het huidige takenpakket. Ali: "Voor de vakantie hebben we een meerjarenplan opgesteld, waarin we aanstippen waar de komende tijd binnen het STU extra aandacht voor moet worden ingeruimd. Een belangrijk punt is bijvoorbeeld de wens van de minister van Onderwijs om de mogelijkheden tot in- en uitschrijving aan Nederlandse universiteiten veel flexibeler te maken. Dat betekent voor ons een compleet nieuwe manier van werken en het zal een enorme administratieve last met zich meebrengen. Ook wordt het door deze flexibilisering een stuk ingewikkelder om aan de hand van inschrijvingsaantallen allerlei kengetallen voor het College van Bestuur en de faculteiten uit te werken. Niemand binnen de universitaire wereld is eigenlijk echt gelukkig met dit besluit van de minister."
Hoog op de agenda van het CvB staat een soepel verloop van de invoering van de bachelor/-master-structuur (BaMa), waarmee de TU/e vorig jaar september van start is gegaan. Op termijn zullen alle diploma's die de TU/e uitreikt hierop aangepast moeten worden. Een taak voor het STU. Ali wijst erop dat de consequenties van BaMa voor haar afdeling veelomvattend zijn. "We moeten ons Onderwijs Informatie Systeem herinrichten op basis van de BaMa-structuur. We krijgen daarnaast ook een rol bij de beoordeling van diploma's van buitenlandse studenten, die aan de TU/e een masteropleiding willen gaan volgen. Welke criteria moeten we daar bij aanleggen? We hebben met deze materie al de nodige ervaring, vanwege vergelijkbaar werk dat we nu uitvoeren voor de TWAIO's bij het Stan Ackermans Instituut (SAI) en voor de AIO's bij de faculteiten. Bij de tweejarige ontwerpersopleidingen van het SAI is het percentage buitenlanders hoog en bestaat er dus veel behoefte aan inzicht betreffende de diploma's van mogelijke kandidaten. In de toekomst gaan we samen met de faculteiten een ranking van buitenlandse instellingen opstellen, die gaat dienen als leidraad."

Introductie
Sinds twee jaar heeft het STU ook de organisatie van de Intro onder haar hoede. Over het vervullen van deze taak is Ali zeer enthousiast, met name over de participatie van de studenten bij dit evenement. "De opzet die wij aan de TU/e hebben gekozen, is uniek voor Nederlandse begrippen", aldus Ali. "Alle studentenverenigingen op het gebied van studie, sport, gezelligheid en cultuur leveren vanuit hun midden een contactpersoon, die bij het STU wordt aangesteld als studentassistent. Het zijn deze personen die in eerste instantie zorgdragen voor de opzet van de Intro. Vanuit het STU werken we voornamelijk ondersteunend en als het nodig is probleemoplossend. Door gekozen vertegenwoordigers uit alle studentengeledingen nauw te laten samenwerken, krijg je een coherent geheel. Dit in tegenstelling tot de situatie aan andere universiteiten, waar ieder clubje slechts verantwoordelijk is voor één onderdeel, daarbij het grote geheel vaak uit het oog verliezend."
Ook inhoudelijk vindt Ali dat de Intro er op vooruit is gegaan: "Met name de invulling van het culturele deel heeft meer body gekregen. Op donderdagochtend gaan de introgangers nu eerst op de fiets langs de Stadsschouwburg, het Muziekcentrum en het Centrum voor de Kunsten. Op die locaties laten onder andere onze eigen studentenverenigingen iets uit hun aanbod zien. Zo krijgen studenten een goed inzicht in wat Eindhoven en de TU/e ze cultureel te bieden hebben. Pas daarna gaan ze naar een optreden van een band op het Stadhuisplein."

SLA
Een wezenlijk onderdeel van de AVA-operatie is de invoering van zogeheten Service Level Agreements (SLA's) om meer inzicht te krijgen in het functioneren van een afdeling. Ook op dit vlak is de situatie voor het STU simpel gebleven. "Wij sluiten maar één SLA af met het CvB, omdat wederom uit het rapport van Berenschot naar voren was gekomen dat over ons takenpakket geen onduidelijkheid bestaat. Er was dus ook geen reden om de hele situatie op z'n kop te zetten."
Het enige waar wel eens onduidelijkheid over bestaat, is de fysieke locatie van het STU. Ali: "In korte tijd heeft de afdeling twee verhuizingen achter de rug. Dit leverde niet alleen de medewerkers veel extra werk op, maar zorgde ook voor
vertroebeling van onze positie op de campus. Nu we weer in de Hal van het Hoofdgebouw zitten, merken we het gemis van een andere instelling die veel studenten trekt. Vroeger vervulde de Centrale Leeszaal deze taak. Maar die plaats is nu ingenomen door de faculteit Industrial Design. Studenten die onze infotheek op de begane grond passeren, denken wel eens dat achter het matglas een kantine gehuisvest is. In de toekomst moet het de TU/e-student nog beter duidelijk gemaakt worden waar we zitten en wat we voor hen kunnen doen."/.

De financiële middelen van de TU/e zijn, onder andere door een nu al jarenlang teruglopende eerste geldstroom, beperkt aan het worden. Wil de universiteit nieuwe activiteiten starten, dan zal het geld moeten worden onttrokken aan andere activiteiten. Onder andere daarom startte de TU/e vorig jaar een reorganisatie. Deze 'Added Value Analysis' lijkt zijn roerigste tijd inmiddels achter de rug te hebben. De nieuwe diensten zijn in relatieve stilte aan de slag gegaan om de uitgangspunten van de zo roerig begonnen reorganisatie uit te voeren. Eind juni presenteerden de diensten aan de faculteiten hun meerjarenplannen. De tijd is daarom aangebroken om kennis te maken met deze nieuwe diensten. Cursor zal vanaf nu in een reeks verhalen elke week het licht laten schijnen op een nieuwe dienst. Centraal staat daarbij de vraag op welke wijze de diensten de uitgangspunten van AVA denken te gaan verwezenlijken.

Facts & Figures
In april 1997 ging het Bureau Studentenzaken van start onder de huidige naam: Studenten Service Centrum. Omdat het Studenten Sport Centrum al gebruikmaakt van de afkorting SSC, besloot men tot de afkorting STU. Het STU verricht werkzaamheden op het gebied van studentenzaken, studie- en studentbegeleiding, studentenadministratie, onderwijsinformatievoorziening en wat meer algemene studentenzaken. Eind vorig jaar is daar alumnizaken aan toegevoegd. Er werken in totaal dertig mensen, die zijn gehuisvest in de benedenbouw van het Hoofdgebouw. Daar is op de begane grond ook een frontoffice en infotheek ingericht voor studenten. Het STU is geopend op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur. Bezoek voor meer informatie de website: www.tue.nl/stu/.

Karen Ali studeerde onderwijspsychologie aan de KUB en promoveerde daar ook in 1990. Aan de TU/e was zij voordat ze bij het STU begon werkzaam bij de Centrale Stafgroep en bij het Liaisonbureau, waar zij de contacten tussen de universiteit en het bedrijfsleven onderhield.
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor