/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 5

Jaargang 44, 4 oktober 2001


Cultuur

Untitled Document

Ronddolen tussen pek- en zwaveldampen
Het Masterplan Huisvesting zorgt al tijden voor veel overlast, maar de afgelopen week kwam er uit al die chaos ook iets heel moois tevoorschijn. De kelders van het voormalige Laplace-gebouw, dat ook in de steigers staat, verschaften de opera L'Orfeo een ongekend mysterieuze en sinistere setting. In die technocratische onderwereld rook het zelfs naar pek en zwavel.

Dat Opera Zuid met de TU/e in zee ging voor de uitvoering van de opera L'Orfeo van Claudio Monteverdi, leek op het eerste gezicht wat vreemd. Vorige week donderdag bleek echter hoe goed de inbreng van deze twee partijen op elkaar aansluit. De ruimtes die in de kelders van het Laplace-gebouw waren ingericht door regisseur/ontwerper Henk Schut, verleenden de voorstelling een zeer
bijzondere ambiance. Alleen al de daadwerkelijke 'afdaling' naar de onderwereld, waarbij de toeschouwer terecht komt op een zwart, rubberen tapijt van gemalen autobanden, zorgt dat de knop omgaat. De komende vijf kwartier laat je je meeslepen door het klassieke drama van de mythische zanger Orpheus, die zijn geliefde Eurydice tot tweemaal toe verliest.

Colleges
Voorafgaand aan de vier eeuwen oude opera, die gezien wordt als één van de eerste uit de muziekgeschiedenis, gaven de TU/e-hoogleraren Alex van Herk en Gerrit Kroesen een college. De ene groep werd onderricht over alchemie, de andere over het natuurverschijnsel bliksem. Een ietwat geforceerde poging om de universiteit op nog een andere wijze te laten participeren in deze productie. Maar het deed geen afbreuk aan het geheel.
Bij de openingsscène van L'Orfeo staat de toeschouwer met z'n neus bovenop de handeling. Men maakt als het ware deel uit van het bruiloftsgezelschap, dat in opperste blijmoedigheid het samengaan van Orpheus en Eurydice viert. De Nederlandse sopraan Wendy Kokkelkoren (Eurydice) vertolkt haar rol met verve. Maar van aparte klasse is toch wel de Britse tenor Rufus Müller, die vooral wanneer hij Caronte, de wachter van de onderwereld, tracht te vermurwen Eurydice weer te laten terugkeren naar de wereld van de levenden, een staaltje van zijn kunnen geeft. De muzikale begeleiding door het ensemble Nuova Pratica, waarbij met name de harp en twee chitaronnes eruit sprongen, ondersteunde het vocale deel op perfecte wijze.

Intermezzo
Grappig was de verbazing die ontstond toen voorafgaand aan de derde akte de mannen en vrouwen gescheiden werden door een tiental figuranten, met zwarte kappen en mantels. Tijdens het intermezzo dat daarop volgde, werden de toeschouwers zelf dolende geesten in de onderwereld van Henk Schut. Op de bodem van twee ontluchtingspijpen had Schut een bad met afgewerkte motorolie laten vloeien. Hierdoor rook het zelfs naar pek en zwavel.
Voor het vrouwelijke deel van het publiek was de afloop van het Griekse drama niet meer lijfelijk bij te wonen. Orpheus wenst nadat hij Eurydice door zijn eigen schuld voor de tweede maal verliest, niet meer te verkeren in het gezelschap van vrouwen. Daarom krijgen zij hem in de laatste akte alleen nog op een projectiescherm te zien. Verenigd met zijn 'mannenbroeders' bezingt Orpheus nog eenmaal de deugden van zijn geliefde: "Je was zo mooi en wijs, en de hoffelijke hemel verschafte jou al haar gratie, terwijl ze andere vrouwen karig bedeelde."/.

De Britse bas-bariton Keel Watson, die op imposante wijze gestalte gaf aan Caronte, de wachter van de onderwereld.
Foto: Deen van Meer

Untitled Document

'Bol met zadel'
'Ik was al zeker van mijn beroep toen ik als zevenjarige mijn eerste grote schilderij maakte (30 à 40 centimeter) met een ingenieus geprofileerde kartonnen lijst, waarvan de bijzonderheden vooral aan de achterkant duidelijk in het oog sprongen.' Dit vertelt Frans Peeters (1925), kunstenaar uit het Limburgse plaatsje Swalmen, in een boek over zichzelf: Kapitein Nemo in Bolland. Peeters is de maker van 'Bol met zadel', een kunstwerk dat zich in de Glazen Zaal van het Auditorium bevindt.
'Kunstwerken ontstaan uit het denken over kunst', is een uitspraak van de Limburgse beeldhouwer, schilder, tekenaar, bouwer en schrijver. 'Want de auteur van het aan Frans Peeters gewijde boek heet ook Frans Peeters en wie de tekst leest, komt erachter dat de kunstenaar ook de schrijver van het boek is', schrijft Maarten Beks in het voorwoord van het boek. Dat hij tijd wilde hebben voor het denken over kunst, blijkt uit het volgende: 'Eind 1978 besloot ik geen opdrachten meer aan te nemen, zeker vijf jaar niet meer te exposeren en me verder alleen nog maar geheel vrij met beeld bezig te houden. Het beeld was alles wat onder beeldende kunst kan worden verstaan; bezig zijn hield in: ontwerpen en uitvoeren van 'beelden', het bekijken van tentoonstellingen en het pogen iets meer van kunst te begrijpen.'
En wat Peeters onder kunst verstaat, richt zich vooral op bolvormen. Nadat hij eerst veel met gietijzer had gewerkt, heeft Frans Peeters in de jaren 1966-1967 een reeks bolplastieken gemaakt in polyester: perfect ronde, gladde grote en kleine bollen met allerlei binnengebeurens of insnijdingen, uitstulpingen en vervormingen, op één na nooit een gave, hele bol. 'Het ronde had mijn voorkeur, meer in het bijzonder het rond-wordende en ontrollende: begin en einde van een beweging.' Ook de 'Bol met zadel' is een ronde, gladde, grote bol met aan de bovenkant een inkeping in de vorm van een zadel.
Niet alleen de sculpturen van Peeters staan in het teken van rondheid van de wereld, ook zijn werk op het platte vlak
-schilderijen en tekeningen- staan spreekwoordelijk 'bol' van de verwijzingen hiernaar.
De VPRO wijdde in 1967 een film aan zijn oeuvre onder de titel 'De ronde wereld van Frans Peeters'. Voor Frans Peeters is de wereld namelijk rond. 'Dat is voor ons een geloofspunt en een weet, maar voor hem een ervaring waarvan hij volstrekt ondersteboven is', aldus de schrijver van het voorwoord van het boek. Peeters werkte verder, in opdracht van de Nederlandse regering, voor de Wereldtentoonstelling in Osaka in 1970. Daar verwierf hij op het internationale vlak faam met zijn witte polyester bollen.
Frans Peeters exposeerde in in 1965 en 1967 al op de TU/e, toen nog Technische Hogeschool Eindhoven geheten. In '65 waren zijn plastieken in gietijzer voor het eerst te zien op de tentoonstelling 'Beeld beoogt beoogd beeld' op de TH. Twee jaar later werd hij uitgenodigd om voor de diesviering een tiental van zijn laatste werken, vervaardigd in polyester, tentoon te stellen./.

Bol met zadel. Foto: Peter Cox

Untitled Document

/Organics
Organics is een expositie van klanksculpturen. Met ingang van de TU/e publieksdag, aanstaande zondag, staat in het Auditorium een aantal geluidsmachines van twee kunstenaars: Hans van Koolwijk en Martin Riches. Eén van de machines van Riches is 'The Talking Machine', een soort orgel dat leert te praten. Op 14 oktober wordt de collectie uitgebreid met Van Koolwijks Bambuso Sonoro. Dat is een instrument dat bestaat uit 97 rechtop staande en liggende bamboefluiten variërend in lengte van twintig centimeter tot zeven meter. Die dag nemen de machines het om 14.00 uur op tegen het TU/e orgel dat bespeeld wordt door Klaas Hoek.

/Martijn Oosterhuis
Stand-up comedian Martijn Oosterhuis speelt zondag 7 oktober in grand café Berlage aan de Kleine Berg in Eindhoven. Hij is actief stand-up comedian sinds 1994. Tijdens een bezoek aan de Engelebak, een open podium in Amsterdam, besloot Oosterhuis zelf het podium te betreden. Sindsdien trad hij onder andere op tijdens Lowlands, Crossing Border en Festival Mundial. Hij won de persoonlijkheidsprijs van Camaretten 1997 en, als eerste Nederlandse deelnemer, de vierde prijs bij 'So you think you're funny' in Edinburgh, een groot internationaal stand-up comedy festival in Europa. Aanvang: 20.00 uur.

/Grote Prijs van Nederland
De Grote Prijs van Nederland trekt op dit moment door het land. In deze muziekwedstrijd strijdt opkomend Nederlands muziektalent in verschillende categorieën om de eer. De regiofinales van de Grote Prijs van Nederland in de categorieën hiphop/RnB en Dance worden in de Effenaar in Eindhoven gehouden. De eerste is op vrijdag 12 oktober, de tweede een dag later. Het begint beide dagen om 21.30 uur en de toegangsprijs is tien gulden. Voor meer informatie, kijk op www.groteprijs.nl.

/Nederlands Studenten Kamerkoor
De audities voor het Nederlands Studenten Kamerkoor (NSK) staan voor de deur. Het NSK trekt iedere winter langs zeven Nederlandse universiteitssteden voor een concerttour. De audities worden van
15 tot en met 19 oktober gehouden in Maastricht, Leiden, Amsterdam, Utrecht en Groningen. De dertig zangers uit de studentenwereld die de audities door komen, studeren in drie weekeinden het repertoire in. De concerten vinden plaats vanaf zaterdag 16 februari. Voor meer informatie kan gekeken worden op www.nskk.nl.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor