/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 5

Jaargang 44, 4 oktober 2001


Onderzoek

Untitled Document

"Ik heb voor de lol mijn doctoraat filosofie gehaald"

Filosofie/Hessel Rippe
Foto/Bart van Overbeeke
De noodzaak van filosofie is de noodzaak van het leven. Op de TU/e wordt deze noodzaak belichaamd door prof.dr. Wil Derkse, die na zeven jaar afscheid neemt als bijzonder hoogleraar Wijsbegeerte en vertrekt naar de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN). Zeven jaren van voorspoed draagt hij met zich mee bij zijn verhuizing van Noord-Brabant naar Gelderland. Ter gelegenheid van zijn afscheid wordt op dinsdag 6 november het symposium 'Het belang van algemeen wijsgerige vorming in de context van een technische universiteit' gehouden. Een gesprek met een onderwijsdier over horizonverruiming, verbazing en het meest nutteloze college van de TU/e.

Het herfstzonnetje priemt voorzichtig door de beslagen ramen van zijn kantoor. Ingericht door een minimalist; de wanden zijn leeg en wit. Er gaat een serene rust vanuit. Het lijkt een stilteruimte, waar men tot bezinning kan komen, kan reflecteren op het jachtige bestaan. Achter het witte tafelblad van zijn bureau zit prof.dr. Wil Derkse te stralen. Hij heeft net college gegeven en moet binnen afzienbare tijd weg. Normaal reist hij met de trein. "Filosofie-boek op de heenweg, roman op de terugweg. Maar vandaag ben ik voor het eerst in lange tijd weer eens met de auto gekomen." Dat geeft meer tijd om te praten met de man die via de Radboudstichting verbonden is aan de TU/e. De Radboudstichting is een katholieke stichting met tien bijzondere leerstoelen aan verscheidene universiteiten. Via deze stichting kwam Derkse in 1994 op de TU/e terecht. "Van huis uit ben ik chemicus. Ik ben afgestudeerd op scheikunde aan de KUN, maar heb daarna voor de lol mijn doctoraat filosofie gehaald. Zo hoort het eigenlijk ook. Je moet studeren voor je lol. Vanwege mijn dubbele affiniteit met zowel chemie als filosofie kon ik hier beginnen."

Vak
Een technische universiteit met een bijzondere leerstoel filosofie. Een combinatie die ook bij de collega's van Derkse in het begin voor wat opgetrokken wenkbrauwen zorgde. "Tijdens de wekelijkse lunch in de Senaatszaal werd ik voorgesteld aan een docent die een kort praatje hield. Ik stelde me aan hem voor als de nieuwe leraar filosofie. He was not impressed. Na zijn voordracht stelde ik hem een vraag, waar hij positief verbaasd op reageerde 'dat het geen gekke vraag was voor een filosoof'. Waarop de rector bijviel; 'deze collega heeft een echt vak geleerd'", gniffelt Derkse.
Toch vindt Derkse dat er niet alleen op een technische universiteit, maar zeker in het algemeen meer ruimte moet zijn voor filosofie. "Er is te weinig aandacht voor de wijsbegeerte. Terwijl er grote behoefte is aan horizonverruiming. Mensen die afstuderen aan de TU/e zitten binnen tien jaar niet meer in de techniek. De meesten hebben dan een managementfunctie en dan is juist filosofie een makkelijk hulpmiddel. Het stelt je in staat een betere argumentatie te ontwikkelen en laat je verder kijken dan het specialisme waar je op afgestudeerd bent."
Deze grote behoefte blijkt wel uit de intekenlijst voor zijn college 'Inleiding in de filosofie'. Studenten van verschillende opleidingen van de TU/e hebben zich hiervoor ingeschreven. Hij kijkt rustig op de blaadjes die voor hem liggen. "Er zitten verdorie geen chemici bij. Oh ja, tóch. Eentje."
Studenten zijn de inspiratie voor elke docent. Zo ook voor Derkse. "Ik ben het eerste college van een trimester ooit begonnen met de woorden 'welkom bij het meest nutteloze college van de TU/e', waarop een jongen in de volle collegezaal ging staan en riep 'daarom zijn we hier'. Ik geniet van het lesgeven aan een volle collegezaal. Ik ga de leerlingen missen. Op de TU/e komen studenten omdat ze echt willen. Op de KUN zijn het voor alle faculteiten verplichte lessen. Voor mij zijn de dagen op de TU/e mijn vrije dagen. Bij de Radboudstichting werk ik in het academisch management en heb ik elk kwartier een ander klusje. Hier heb ik een krijtje in mijn hand, zitten er geïnteresseerde mensen voor me en behandel ik een boek dat ik zelf leuk vind. Er kan niks misgaan."

Heidegger
Daarom wil hij voor studenten af en toe zijn nek uitsteken. "Tijdens werkcolleges lezen we met zijn allen klassieke teksten of moderne teksten met een klassieke grondslag en kwaliteit. Het derde trimester geef ik meestal geen werkcollege omdat leerlingen het in die tijd erg druk hebben. Toch vroeg een studente aan me of we 'Zijn en Tijd' van Heidegger konden behandelen. Ik vond het prima, maar zei dat het dan wel een werkcollege alleen voor haar zou worden. Want welke andere gek in Eindhoven wil Heidegger lezen? Mailde ze me later terug dat ze nog negen anderen had gevonden. Hebben we Heidegger woord voor woord gelezen. Eigenlijk was het illegaal lesgeven. Het werkcollege had geen vakcode, dus
officieel bestond de les niet."
Lesgeven is een vak van wisselende extremen. "Als het doceren goed gaat, is het geweldig. Als het slecht gaat, is het een ramp. Ik ben een echt onderwijsdier. Je moet ook passie hebben voor je vakgebied. Ik ben daar misschien heel ouderwets in, maar voor een docent is het noodzaak dat hij of zij blijft leren. Leerlingen voelen haarfijn aan of docenten blijven studeren op de materie waarin ze lesgeven. Je moet van je vak houden. Net zoals een dirigent van Het Brabants Orkest van muziek moet houden."
De filosoof moet zich tot in lengte van dagen verbazen, zich steeds verwonderen. "Mijn verbazing wordt met de dag groter. Ik verbaas me over de interesse van de studenten voor en in mijn lessen. Niet alleen in de 'inleiding in de filosofie', maar ook voor 'wijsgerige ethiek' en 'wijsgerig management'. Het is ook de verwondering over studenten in de collegezaal. Ze zitten soms te luisteren als kleine vogeltjes in een nest met opengesperde bekjes."

Balans
Techniek heeft haar eigen filosofie. De technische ethiek houdt zich bezig met de wankele balans van waarden en normen. Maar ook de algemene filosofie houdt zich bezig met techniek. "Er bestaat techniekpessimisme in de filosofie. De angst voor de vooruitgang. Terwijl techniek een manier kan zijn om de wereld mooier te maken."
Derkse houdt zich in zijn lessen bezig met de algemene ethiek. "Vragen als 'hoe heb ik te leven?' en 'wat is een goed leven?' Maar ook een actuele vraag als 'wat is goed en kwaad?'. Zeker nu met de aanslagen in de VS."
De bijzonder hoogleraar filosofie wil de studenten van de TU/e iets op het hart drukken: "Blijf in leven. Streef naar de kunst van het in leven blijven. Zorg ervoor dat je niet voor je achttiende levensjaar 'sterft'. Sommige komen later in een functie terecht, waar ze in vast komen te zitten. Dan zijn ze in feite al gestorven. Dat is op deze universiteit zo leuk. Je hebt altijd welwillende studenten die door naar de colleges te komen aangeven dat ze verlangen naar het leven. Ze moeten niet zeggen dat ze het daar te druk voor hebben. Daar geloof ik niet in. Zoals Augustinus in de vierde eeuw zei toen mensen klaagden over hun moeilijke leven: 'De tijden dat zijn wij'."/.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor