/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 8

Jaargang 44, 1 november 2001


Bestuur

Untitled Document

"Je moet eerst vertrouwen géven voor je het krijgt"
De nieuwe werkwijze van de Dienst Personeel en Organisatie
DPO/Gerard Verhoogt
Foto/Maarten van Loosbroek
"Over een jaar hoop ik dat de meeste medewerkers een 'DPO-gevoel' hebben, dat ze een collegiale band hebben, elkaar opzoeken bij problemen en elkaar vakmatig ondersteunen. Dat ze kijken naar hoe ze de kwaliteit van hun dienstverlening kunnen verbeteren of sneller kunnen doen. En ik hoop dat TU/e-medewerkers de Dienst Personeel en Organisatie (DPO) zien als een adviseur met een adequate ondersteuning",stelt Olaf van Nugteren, hoofd van de DPO. Een gesprek over de nieuwe opzet van de DPO na de AVA-operatie en de plannen van het kersverse diensthoofd, dat in juli aantrad.

Door de AVA-operatie verdween onder meer het Front Office en werden veel medewerkers ondergebracht bij diverse faculteiten en diensten. DPO-medewerkers adviseren de medewerkers en het management van de faculteiten of diensten. Daarnaast ontwikkelt de DPO het beleid voor de TU/e, bijvoorbeeld bij onderhandelingen met de vakbonden.
Olaf van Nugteren blijkt een warm voorstander van de nieuwe opzet, waarbij de decentrale DPO-medewerkers onder zijn verantwoordelijkheid vallen en niet meer onder de directeur bedrijfsvoering van de faculteiten.
Van Nugteren: "Medewerkers die hetzelfde personeelswerk deden, kenden elkaar vaak niet en moesten veel dingen alleen uitzoeken. Het is beter dat ze samen informatie uitwisselen over nieuwe regelingen of een bepaalde aanpak, zodat er meer eenheid in het personeelsbeleid komt. Voor een en dezelfde regeling ontwikkelde elke faculteit zijn eigen formulieren. Daarvoor is, centraal, nu één algemeen formulier gemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar het euro-proof maken van salarisformulieren. Als één faculteit dat moet doen, blijft dat makkelijk liggen. Nu is het centraal en voor iedereen goed geregeld".
Toen Van Nugteren op de TU/e kwam, was de AVA-operatie voor een groot deel achter de rug en de nota voor de nieuwe opzet lag al klaar. Dat maakt het werk er soms niet makkelijker op, bekent het hoofd.
"Maar als je van baan wisselt, stap je altijd op een rijdende trein. Die moet je vooral door laten rijden, je moet juist niet aan de noodrem trekken. De nieuwe beleidsnota wil ik wel doorvoeren, maar ook aan de hand van suggesties die ik krijg. Ik kijk liever naar de producten die mensen leveren dan naar een toch wat abstracte nota. Als het salaris te laat betaald wordt, is het enthousiasme van medewerkers snel weg, ondanks alle prachtige nota's."

Eén gezicht
Van Nugteren erkent dat het een en ander makkelijker gezegd is dan gedaan. Hij wil het 'wij-gevoel' op een aantal manieren stimuleren, bijvoorbeeld met thema-bijeenkomsten of met multidisciplinaire teams. Die bijeenkomsten kunnen over één specifiek onderwerp gaan, bijvoorbeeld uitkeringen of bredere ontwikkelingen zoals nieuwe juridische bepalingen of periodieke regelingen.
Van Nugteren: "De TU/e moet meer één gezicht krijgen en dat kan één medewerker of faculteit niet, centraal kan dat wel. Als je de onderlinge samenwerking intensiveert, kunnen medewerkers meer eigen verantwoordelijkheid nemen. Dan voorkom je dat niemand de zaak overneemt als de chef ziek is. Ik geloof erg in eigen verantwoordelijkheid en daar doe ik ook een beroep op".
Lukt dat? Moeten DPO-medewerkers er niet erg aan wennen dat de directeur Bedrijfsvoering hun baas niet meer is die ze op de gang even aan kunnen spreken?
Van Nugteren: "Zoiets moet groeien en daar wil ik ook veel in investeren, bijvoorbeeld door medewerkers bij de faculteiten regelmatig op te zoeken. Je moet eerst vertrouwen géven voor je het krijgt. Om mezelf te introduceren, heb ik me op mijn eerste werkdag, ten overstaan van alle medewerkers, laten interviewen. Zo hoop ik zelf ook bij te dragen aan de openheid die me voor ogen staat."
Blijft de vraag wat er gaat verbeteren aan de dienstverlening, welke plannen worden er ontwikkeld?
Van Nugteren: "Ik wil eerst proberen om de trein op tijd te laten rijden, waarbij de nadruk ligt op de onderlinge samenwerking en het uniformeren van het beleid. Het tweede doel is de dienstverlening beter en sneller doen en de doorlooptijd garanderen zodat mensen weten wanneer iets afgehandeld is. We hebben al een intranet opgezet voor diverse regelingen met de benodigde formulieren waar DPO-medewerkers gebruik van kunnen maken. Dat intranet wordt ook openbaar voor andere medewerkers van de TU/e, maar dat willen we eerst perfectioneren".
Van Nugteren wil ook meer eenheid in het beleid en niet alleen bij het gebruik van formulieren. Sommige faculteiten werken bij functioneringsgesprekken met output-indicatoren, anderen niet of ze weten niet goed hoe ze die gegevens later kunnen gebruiken.
Van Nugteren: "Juist in dat soort zaken kunnen DPO-collega's elkaar bijstaan en stimuleren. Het verwerken van gegevens vereist een goede aanlevering van de informatie. Anderzijds heb ik in het verleden ook gemerkt dat mensen roepen 'het systeem kan het niet' terwijl ze bedoelen 'ik kan het niet'. Bij de ene faculteit loopt het verwerken van informatie goed, bij de andere minder. Ook daarin kunnen DPO-collega's van elkaar leren".

Uit den boze
Eén gezicht van de TU/e, uniformering van het beleid, die termen vallen vaak. Is 'couleur locale' -elke faculteit heeft immers zijn eigen cultuur- uit den boze? Van Nugteren: "Je moet voorkomen dat er verschillende werkgevers op de TU/e ontstaan. Het moet in principe niet zo zijn dat voor dezelfde baan verschillende salarissen betaald worden of dat er bij een andere eenheid betere ontplooiingsmogelijkheden zijn".
Maar als een bepaalde functie anders niet vervuld kan worden, mag een faculteit of dienst dan meer betalen dan daar normaliter voor staat?
Van Nugteren: "Dat kan, tijdelijk, als de situatie op de arbeidsmarkt daar om vraagt. Maar je moet jaarlijks evalueren of dat nog echt nodig is; het is geen vanzelfsprekendheid en mag dat ook niet worden. Voor mij hoeft niet de hele TU/e blauw te worden gekleurd, verschillen moet je als gegeven beschouwen. Ik wil wel dat werknemers een TU/e-gevoel krijgen en voorkomen dat ze naar een 'andere werkgever' gaan als ze een ander gebouw binnenlopen. Zo leiden bepaalde eenheden medewerkers op die later naar andere afdelingen vertrekken alleen voor het salaris. Dat is niet de bedoeling, eenheden moeten elkaar niet beconcurreren"./.

Facts & Figures
Na de reorganisatie van de AVA-operatie bestaat de Dienst Personeel en Organisatie uit de 'oude' onderdelen SPO, P&O van de faculteiten en diensten, het Front Office, de Personeels- en Salarisadministratie en Juridische Zaken. De verantwoordelijkheid voor personeelszaken ligt bij het management van de faculteiten of diensten, DPO ondersteunt en adviseert hen daarbij.
De DPO bestaat uit twee gedeelten. Het centrale deel, de ondersteunende
P-sectie, houdt zich bezig met zaken als het beheer van personeels- en salarisgegevens. Het decentrale deel, de Uitvoerende P-Secties, adviseert en ondersteunt werknemers van een faculteit of dienst. Bij de DPO zijn 54 medewerkers in dienst voor 45,2 fte's, waarvan er 27 (22,4 fte's) decentraal werken.
Sinds juli van dit jaar is Olaf van Nugteren (1956) het nieuwe hoofd van DPO. Hij was zes jaar luchtmacht officier, vervulde functies bij de Luchtmacht Stafschool (het management opleidingsinstituut van de Luchtmacht) en de afdeling Gedragswetenschappen. Daarna werkte hij daar op het gebied van de toepassing van arbeidsvoorwaarden bij de Directie Personeel Koninklijke Luchtmacht, een burger-functie. Vanaf 1985 vervulde Van Nugteren verschillende functies bij de Algemene Rekenkamer: juridisch medewerker en later hoofd bij de afdeling P&O, interim manager bij diverse afdelingen, directeur Bedrijfsvoering (onder meer bij de afdelingen Personeelsmanagement, Financieel Economische Zaken, ICT, Facilitaire Zaken) en bij de Bibliotheek en het Documentair Informatiecentrum. In die baan was hij verantwoordelijk voor de opzet van de nieuwe directie. Verder was hij nauw betrokken bij een grote reorganisatie van de hele Rekenkamer midden jaren negentig.

De financiële middelen van de TU/e zijn, onder andere door een nu al jarenlang teruglopende eerste geldstroom, beperkt aan het worden. Wil de universiteit nieuwe activiteiten starten, dan zal het geld moeten worden onttrokken aan andere activiteiten. Onder andere daarom startte de TU/e vorig jaar een reorganisatie. Deze 'Added Value Analysis' lijkt zijn roerigste tijd inmiddels achter de rug te hebben. De nieuwe diensten zijn in relatieve stilte aan de slag gegaan om de uitgangspunten van de zo roerig begonnen reorganisatie uit te voeren. Eind juni presenteerden de diensten aan de faculteiten hun meerjarenplannen. De tijd is daarom aangebroken om kennis te maken met deze nieuwe diensten. Cursor zal vanaf nu in een reeks verhalen elke week het licht laten schijnen op een nieuwe dienst. Centraal staat daarbij de vraag op welke wijze de diensten de uitgangspunten van AVA denken te gaan verwezenlijken.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor