/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 1

Jaargang 44, 22 november 2001


Bestuur

Untitled Document

"Het jaar 2002 wordt het jaar van de waarheid"
DIZ/Brigit Span
Foto/Maarten van Loosbroek
Als er een dienst is die flink heeft moeten inleveren door de Added Value Analysis (AVA), is het de Dienst Interne Zaken (DIZ) wel. De dienst moest terug van negentig naar zeventig fte. "AVA heeft de meeste impact gehad van alle reorganisaties die ik in veertig jaar aan de TU/e heb meegemaakt", zegt hoofd Universiteitsdrukkerij Henk van der Meijden. "Maar er wordt weer meer gelachen." Dezelfde geluiden klinken bij het Auditorium, de BHV en PostExtra. "De sfeer wordt beter. Wij krijgen het vertrouwen."

Meteen aan het begin van het gesprek pakt drs. Martin Boers, hoofd van de Dienst Interne Zaken, een mok en zet die op de tafel. 'De InZet' prijkt er op de koffiemok. Een omhooggestoken duim en 'DIZ 2001' moeten duidelijk maken dat de DIZ het jaar goed is begonnen. "Ik heb niet het idee dat mensen hier verminderde werkvreugde hebben na AVA", zegt Boers. "Natuurlijk is er veel veranderd; er is een nieuw plan gekomen en daar moeten de mensen mee werken. Je krijgt wat je er zelf instopt. Dat gaat niet vanzelf; er is inzet van de mensen voor nodig. Ik heb het idee dat de mensen er wel lol in hebben. Ik leg de verantwoordelijkheid het liefst zo laag mogelijk in de organisatie. Ondertussen staat mijn deur altijd open voor ondersteuning."
"DIZ is niet het nieuwe Facilitair Bedrijf", benadrukt Boers. "De onderdelen van het FB zijn na AVA verdeeld over verschillende diensten, waaronder de DIZ." Zo zijn de P&O-taken die in het FB waren ondergebracht bij het centrale Front Office na AVA overgenomen door de Dienst Personeel en Organisatie. Het verschil tussen de DIZ en het FB is volgens Boers dat de DIZ 'vraaggestuurd' werkt. "Bij FB zei men 'wij kunnen alles voor u oplossen'. Wij zijn niet afwachtend, maar anticiperend. Ik ga geen dingen doen waar geen behoefte aan is. Voor faculteiten en diensten is die insteek nieuw. Wij moeten groeien in deze rol, maar zij ook in hun rol als opdrachtgever van ons. In 2002 moet dat allemaal duidelijk zijn. Dat jaar is het jaar van de waarheid voor ons. Nu werken we er nog aan om de juiste mensen op de juiste plaatsen te krijgen."
Er is veel mobiliteit geweest. "We moesten terug van negentig naar zeventig fte's. Dat hebben we al bijna gehaald." Vijftien van de twintig mensen die weg moesten zijn vertrokken met een regeling. "Dat is op een nette manier gebeurd", vindt Boers. "Ik heb dit in een vroeg stadium met deze mensen besproken." Voor het jaar 2005 moet de DIZ helemaal op orde zijn met het aantal werknemers. Dat betekent dat er nog mensen met een regeling vroegtijdig met pensioen gaan, maar ook dat er nog nieuwe mensen worden aangesteld. Nieuwe hoofden voor het Auditorium en de BHV zijn al begonnen. Bij de Commerciële Dienst moeten nog een of twee inkopers worden aangetrokken. Het hart van de DIZ is inkoop. Op dat gebied is dit jaar al het nodige gebeurd. Zo zijn er nieuwe contracten afgesloten met de catering, de schoonmaakdienst en voor het meubilair. Er wordt nog gewerkt aan nieuwe contracten met elektriciteit- en gasleveranciers. Door slim in te kopen kan de universiteit veel geld worden bespaard. Bij elke activiteit wordt volgens Boers gekeken of die kan worden uitbesteed. "Dat moet je elke vier jaar herzien en ter discussie durven stellen."
De begroting van de DIZ is nog niet beschikbaar, zegt Boers. "De kosten en uitgaven moeten zichtbaar worden gemaakt en dat is nog niet gelukt. Ik ben hard bezig met de Dienst Financiële en Economische Zaken om tot een afronding te komen. Ik moet inzicht hebben in de financiële situatie, anders kun je er niet mee werken. Ik kan niet sturen zonder cijfers." Boers verwacht deze cijfers tegen het eind van dit jaar te hebben. Om deze reden biedt de DIZ nog geen Service Level Agreements (SLA's) aan. "Dat kun je pas doen als je precies weet wat je aanbiedt. Wij hebben een variëteit aan diensten, maar weten nog niet precies wat die kosten. Daarnaast kun je ook niet voor alle diensten een SLA afsluiten. De Universiteitsdrukkerij doet het bijvoorbeeld al jaren, maar voor de BHV is dat moeilijker."

Universiteitsdrukkerij
In de eerste presentatie van AVA was sprake van het stoppen van de Universiteitsdrukkerij (UD). Daar is men op teruggekomen: tot 2005 blijft deze dienst actief binnen de TU/e. Er lopen nog contracten met bedrijven die de apparaten leveren. De kernactiviteit van de UD ligt op het printgebied. Daarin is flink geïnvesteerd. "Die core-business moeten we behouden", is de mening van Boers. Henk van der Meijden, hoofd van de UD, vindt het terecht dat zijn afdeling in stand is gehouden. "Een universiteit kan niet zonder eigen repro voor het maken van verslagen, dictaten en proefschriften. Ik zie mensen hier niet de stad ingaan om examenopdrachten te laten printen." Van der Meijden vindt dat de dienstverlening na AVA minder is geworden, terwijl de insteek was deze juist te verhogen. "Je wordt beperkt omdat je minder mensen hebt. Vooral jonge mensen zijn vertrokken in de tijd van onzekerheid over wat er ging gebeuren hier." De UD mag na AVA twaalf fte in dienst hebben, maar heeft nu elf personen. Binnen drie jaar gaan er vier met pensioen, wat het totaal op zeven brengt. Uiteindelijk zal de formatie uitkomen op negen of tien personen. Toch gelooft Van der Meijden dat er toekomst is voor de UD. "Als we deze dip te boven zijn, zal men weer gebruik maken van onze diensten."

PostExtra
PostExtra ging met 7,5 fte AVA in en heeft in maart 2002 nog 3,5 fte over, zo zegt hoofd PostExtra Cor Scheepers. Dit is geen direct gevolg van AVA, maar van pensionering van medewerkers. Vacatures mogen niet worden opgevuld vanwege de selectieve vacaturevervulling. "Het is hier nu echt even dieptreurig", zegt Scheepers. "AVA was echt de ergste reorganisatie tot nu toe. De gedachte was eerst om alles uit te besteden wat PostExtra doet. Dat is onmogelijk. De post vraagt hier zoveel aandacht. Een universiteit is geen bank waar alleen afschriften worden verstuurd. Dat kun je uitbesteden. Hier worden elke dag drieduizend stukken verstuurd; brieven, pakketjes, binnen Nederland, naar Amerika. Bovendien heb je te maken met vijf bedrijven die alles verschepen. Het is allemaal niet meer zo simpel als vroeger, toen alleen de PTT dat deed."

Het Auditorium heeft een beetje moeten inleveren na AVA. "Dat wordt opgevangen door in pieksituaties mensen in te huren", zegt Boers. Het personeel van het Auditorium is bijgeschoold op het gebied van techniek. Door AVA heeft het Auditoriumpersoneel minder ruimte gekregen voor de uitvoering van de faciliteiten, vindt Henk Naterop, coördinator Auditorium en ruimtefacilitering. Er zijn twee mensen weg; een vanwege ziekte en een vanwege pensioen. "We zijn gedwongen om effectiever te werken door AVA, daar was wat ruimte voor, maar er zijn grenzen. We hebben wel de mogelijkheid om mensen in te huren. Als we het niet rond krijgen, moeten we een grens stellen. Bijvoorbeeld minder weekendactiviteiten laten draaien. We werken niet alleen in het Auditorium, maar ook in de University Club, het Matrixgebouw, Traverse en het Laplace-gebouw. We kunnen met deze bezetting nét draaien, dankzij de invalkrachten. Maar dan moet er niemand ziek worden."
De BHV heeft eigenlijk twee reorganisaties achter de rug. Eerst kwam er een intern onderzoek door GITP en daarna AVA. Qua fte's heeft de BHV niet hoeven inleveren; in de beveiliging werken momenteel 24 fte's, waarvan drie extern ingehuurd. "Ik vind dat er al kwaliteit en effectiviteit was bij de BHV", zegt beveiligingsbeambte Emiel Naterop. "De motivering is na twee onderzoeken moeilijk op te pakken. Door de mensen erbij te betrekken en mee te laten denken, krijg je dat voor elkaar. Het is belangrijk dat mensen gemotiveerd blijven."
CvB-lid drs. Willem te Beest gaf onlangs nog aan voorbereid te zijn op slechte resultaten in de satisfactiepeiling bij de DIZ. "De overgang van FB naar DIZ wordt heel verschillend ervaren door het personeel." Boers loopt daar nog niet op vooruit: "Ik ben benieuwd naar de uitslag. De mensen hebben hier veel meegemaakt. Ik vind dat ze er goed doorheen zijn gekomen."/.

Facts and figures
De Dienst Interne Zaken bestaat uit verschillende onderdelen. Onder DIZ vallen de BedrijfsHulpVerlening, de Auditoriumorganisatie, PostExtra, de Universiteitsdrukkerij en de Commer-ciële Dienst. Vóór AVA waren er negentig fte's actief. Dat aantal moest terug naar zeventig.
Drs. Martin Boers, hoofd van de DIZ, heeft vijftien jaar lang bij het Nederlands Inkoopcentrum gewerkt in een adviesfunctie. Zes jaar geleden kwam hij in contact met de TU/e bij een project over inkoop. In 1998 werd hij interimhoofd inkoop. In januari 2001 werd hij officieel hoofd van de nieuwe Dienst Interne Zaken.

De financiële middelen van de TU/e zijn, onder andere door een nu al jarenlang teruglopende eerste geldstroom, beperkt aan het worden. Wil de universiteit nieuwe activiteiten starten, dan zal het geld moeten worden onttrokken aan andere activiteiten. Onder andere daarom startte de TU/e vorig jaar een reorganisatie. Deze 'Added Value Analysis' lijkt zijn roerigste tijd inmiddels achter de rug te hebben. De nieuwe diensten zijn in relatieve stilte aan de slag gegaan om de uitgangspunten van de zo roerig begonnen reorganisatie uit te voeren. Eind juni presenteerden de diensten aan de faculteiten hun meerjarenplannen. De tijd is daarom aangebroken om kennis te maken met deze nieuwe diensten. Cursor zal vanaf nu in een reeks verhalen elke week het licht laten schijnen op een nieuwe dienst. Centraal staat daarbij de vraag op welke wijze de diensten de uitgangspunten van AVA denken te gaan verwezenlijken.
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor