/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 1

Jaargang 44, 22 november 2001


Nieuws

Untitled Document

Wetenschapswinkels vrezen voor 'radicale maatregelen'
Vervolg van voorpagina
De wetenschapswinkels van de TU/e zijn opgeschrikt door het begrotingsvoorstel voor 2002 van het College van Bestuur. Als de universiteitsraad hiermee instemt, hebben de acht wetenschapswinkels volgend jaar nog 350.000 gulden te verdelen. Tot nu toe was dat jaarlijks honderdduizend gulden meer.

Ruud Kalis, voorzitter van de Elektrowinkel: "Als het voorstel doorgaat, zullen we radicale maatregelen moeten nemen. We moeten dan de keuze maken tussen het schrappen van één van de winkels of minder mensen van dienst kunnen zijn en een mindere kwaliteit leveren".

Het schrappen van één van de wetenschapswinkels kan opgevangen worden door twee winkels samen te voegen. Ingrid Vliegen, projectcoördinator van de Bedrijfskundewinkel, ziet dit niet als de meest ideale optie. "Je hebt nu per faculteit een wetenschapswinkel. Daardoor hebben we intensieve contacten met de studenten. Als twee wetenschapswinkels samengevoegd worden, zal dat contact zeker verwateren."

Intensief contact
De wetenschapswinkels behandelen vooral aanvragen van particulieren of non-profitorganisaties. Het gaat vaak om kleine aanpassingen of verzoeken die niet interessant genoeg zijn voor een bedrijf. "Dat intensieve contact met de studenten is één van onze belangrijkste doelstellingen. Wetenschapswinkels zijn volgens ons namelijk een heel belangrijk middel waarmee we studenten maatschappelijk bewust kunnen maken", verduidelijkt Vliegen. "Je doet met onze projecten echte praktijkervaring op, wat volgens mij zeker een toegevoegde waarde voor je opleiding is."

Kritischer
Kalis is het daar overtuigend mee eens. "In een OGO-project ben je óók praktijkgericht bezig, maar dan weet je dat je product na afloop weer afgebroken wordt. Bij een project voor een wetenschapwinkel weet je dat wat je doet, gevolgen heeft voor de klant. Daardoor word je kritischer en lever je kwaliteit af", beschrijft hij. "Pas geleden stuurde een vrouw een apparaat terug dat de wetenschapswinkel dertien jaar geleden voor haar gemaakt had. Ze had het niet meer nodig en wilde ons bedanken. Ze dacht dat we er misschien nog iemand anders blij mee konden maken. Dat je echt iets voor mensen kunt betekenen, geeft ons een extra stimulans om door te gaan."

Kalis benadrukt dat de wetenschapswinkels best willen kijken naar mogelijkheden om te bezuinigen, "maar het lijkt ons niet meer dan reëel dat we daar méér dan anderhalve maand de tijd voor krijgen". /.

Untitled Document

Wennen aan water
Sinds een paar weken is het TU/e-zwembad op gezette tijden het exclusieve domein van de kleintjes. Zweminstructeur Tim Jansen geeft op zaterdagochtend lessen 'watergewenning' aan peuters van twee tot vijf jaar. Van huilende, bange kinderen heeft Jansen nog weinig gemerkt: "Ze vinden het juist hartstikke leuk!".
Niks schoolslag, watertrappelen of andere zwemtechnieken; de uurtjes zijn bedoeld om de peuters (in het bijzijn van hun ouders) door middel van spelletjes vertrouwd te maken met het water. Eén zo'n spel is het naar de overkant van het bad 'spartelen' als een dier, bijvoorbeeld als giraf of krokodil. Later wordt onder meer geprobeerd de kinderen attributen te laten oprapen van de bodem of ze in het water door een hoepel te laten klimmen. De bodem van het zwembad wordt voor de peuteruren omhoog gebracht totdat het water nog maar veertig centimeter diep is.
Ook zijn er plannen voor zwemuren voor zwangere vrouwen. Het sportcentrum wil deze uren (met begeleiding) reserveren voor aanstaande moeders, die het zwemmen op de gewone vrije uren mogelijk minder prettig vinden.

 

Foto: Maarten van Loosbroek

Untitled Document

CvB en faculteiten kleuren BaMa-plaatje samen in
Verdeeldheid over samenvoegen van
bacheloropleidingen

Vervolg van voorpagina
De grote lijnen zijn inmiddels vastgelegd; het plaatje moet nu nog worden ingekleurd. Hoe de bachelor-master-structuur aan de TU/e precies vorm moet krijgen, daarover zijn het College van Bestuur en faculteiten nog volop in gesprek.

Aan de TU/e worden de huidige bachelorfases van de diverse opleidingen in eerste instantie één op één omgezet in bacheloropleidingen. Hetzelfde geldt voor de masterfases. "Je moet niet in één keer de hele tent op zijn kop willen zetten", verklaart Peter van Dam, stafmedewerker van het CvB. Het is echter de bedoeling om het aantal bacheloropleidingen geleidelijk terug te dringen en ze zo breed mogelijk te maken.
Wie zijn bachelor gehaald heeft, moet straks uit meer dan één masteropleiding kunnen kiezen. Het CvB wil de faculteiten daarom aanmoedigen bepaalde dingen samen te gaan doen. Die samenwerking kan variëren van het gezamenlijk aanbieden van bepaalde vakken tot het volledig samenvoegen van bestaande bachelorfases tot één brede bacheloropleiding. Binnen zo'n brede opleiding moet het wel mogelijk worden om, bijvoorbeeld door middel van keuzevakken, alvast een richting te kiezen.
"Door de eerste fases van opleidingen samen te voegen, geef je studenten de mogelijkheid aan verschillende richtingen te snuffelen", verklaart Van Dam. Wat anderen zien als keuzevrijheid blijken veel scholieren namelijk juist te ervaren als keuzedwáng: "Ze vinden het moeilijk om op hun achttiende al een specialiteit te kiezen. Een brede basis maakt het gemakkelijker om tussentijds van richting te wisselen".

Programma
Ook de bestaande masterfases worden omgezet in zelfstandige, tweejarige masteropleidingen. Dat betekent niet dat alle huidige afstudeerríchtingen straks zelfstandige opleidingen worden. Het aantal masteropleidingen moet beperkt blijven; daarbinnen komen wel, zoals nu ook al het geval is, verschillende opleidingsvarianten. Van Dam: "We moeten proberen om studenten na hun bachelor zo snel mogelijk naar een gespecialiseerd programma
-naar keuze- te leiden".
Daarnaast moet de TU/e naar buiten toe goed duidelijk maken op welke gebieden ze uitblinkt. Die onderdelen, bijvoorbeeld katalyse en polymeren, moeten een internationale programmavariant krijgen, zegt Van Dam: "Dan kunnen we daar internationaal de boer mee op".
De grote lijnen staan dus vast, maar over de invulling ervan zijn het CvB en de faculteiten het nog niet eens. Met name over het terugdringen van het aantal bacheloropleidingen bestaat bij sommige faculteiten terughoudendheid. Begrijpelijk, vindt Van Dam: "Faculteiten houden zich liever bezig met het vergroten van het aantal masteropleidingen dan met het anders ordenen van het bachelor-gedeelte. Iets nieuws beginnen is leuker en gemakkelijker dan reorganiseren". Van Dam benadrukt dat het CvB er niet op uit is de faculteiten 'naar zijn eigen ideaalplaatje toe te masseren': "Dat plaatje ontwikkelt zich vanzelf door er sámen goed over te praten"./.

Untitled Document

"De kern van de islam is liefde"
Moslims verweren zich tegen vooroordelen na aanslagen
De term 'islam' komt van het Arabische woord salaam, 'vrede'. Sinds de aanslagen in New York associëren velen deze godsdienst echter met geweld. Bijna tweehonderd jonge moslims lieten tijdens de lezing 'Islam en vrede', op 14 november op de TU/e, een tegengeluid horen.

"Volgens de Koran zullen ongelovigen verbrand worden. Vindt u het gek dat ik de islam een agressieve godsdienst vind?" Islamdeskundige en missionaris Sheikh Ali Mustafa Seinpaal hoort de klacht van een oudere man in het publiek rustig aan. "Kom ik als ongelovige in de hemel, ja of nee?", dramt man door. "Wie God niet accepteert, wordt ook door Hem niet geaccepteerd", antwoordt de missionaris droogjes.
Tijdens de lezing spraken Seinpaal en Ruud Peters, bijzonder hoogleraar recht van de islam aan de Universiteit van Amsterdam, over de vreedzame kanten van de godsdienst. "Als iedereen de wetten van God volgt, komt er automatisch vrede", aldus Seinpaal. Hij pleit voor zelfbeheersing: wie de slaaf is van zijn eigen driften, heeft immers geen oog voor anderen.
Als de discussieronde is begonnen, blijkt hoe moeilijk zijn raad is op te volgen. De aanwezigen, voornamelijk jongeren van allochtone afkomst, strijden enthousiast om de aandacht van discussieleider Youssef Boulaksil. "Door de negatieve beeldvorming in de media komen mijn collega's naar me toe en vragen ze: 'Hé, hoe zit dat?'", klaagt een jongen. Anderen pleiten voor zelfkritiek. "Moslims hebben die beeldvorming zelf in de hand gewerkt", vindt een studente. "Ze zeggen het één, maar doen iets anders." Een paar rijen verder staat een Turks meisje op. "Ik ben bang als andere moslims mij zeggen dat ik een hoofddoek móet dragen."

Media
Studente Aziza Yahia (19) vindt het jammer dat maar een handvol autochtone Nederlanders naar de lezing is gekomen. "De kern van de islam is liefde, niet het gehoorzamen van regeltjes. Mensen zien mijn hoofddoek en denken: 'Och, wat zielig'. Maar ik hóef die niet te dragen; ik doe dat uit levensovertuiging."
Haar vriendin Najiba Abdellaoui (20) ergert zich aan de Nederlandse media. "Moslims komen alleen op televisie tijdens discussies over dit soort onderwerpen. Je ziet ze nooit eens in een normale context. En als één geïnterviewde moslim iets zegt, wordt dat vaak de hele groep aangerekend."
De oudere man in het publiek blijft bij zijn standpunt. "Ik heb respect voor gelovigen, maar de islam heeft dat niet voor mij." Een paar stoelen verder staat een jongen al hoofdschuddend op. "Wie de islam met zijn hart leest, ziet prachtige dingen."/.

Untitled Document

Afsluiting jubileumjaar The Studs
Met een feest voor leden en oud-leden in de AOR heeft honk- en softbalvereniging The Studs op vrijdag 16 november haar jubileumjaar afgesloten. De vereniging, die momenteel een kleine vijftig leden telt, bestaat veertig jaar. Ter ere van dit lustrum hielden The Studs eerder dit jaar onder meer al video-, dart- en filmavonden.
In de Schuifbar van de AOR werd er vorige week, na de informele receptie, vooral goed gefeest. Voor veel leden was het de eerste keer dat ze de oud-leden, onder wie de oprichters van The Studs, ontmoetten.
Op de foto de leden van het huidige bestuur met enkele van de bestuurders uit de jaren zestig. Op de bovenste rij het huidige bestuur: (van links naar rechts) secretaris Chiel de Haas, materiaalcommissaris Ad Schoonen, voorzitter Edon van Asseldonck en penningmeester Janet Maas. Daaronder het bestuur 'van weleer': Ep Broeksema, Rik Gelsing, Toby Beekhuizen (destijds voorzitter) en Louis Hamstra.

Foto: Bart van Overbeeke

Untitled Document

New Venture 2002 keuzevak aan TU/e
De groots opgezette landelijke ondernemingsplanwedstrijd New Venture 2002 is een keuzevak aan de TU/e. Studenten kunnen zich inschrijven voor de wedstrijd, waarin ze leren een ondernemingsplan te schrijven. Het keuzevak bestaat uit negen colleges en start op woensdag 12 december.

New Venture is een proces waarbinnen studenten begeleid worden bij het opzetten van een eigen bedrijf. Het enige criterium voor deelname is dat ze een innovatief idee moeten hebben. Dat houdt in dat het idee moet voorzien in een nieuwe behoefte of dat het een bestaande behoefte op een nieuwe manier moet bevredigen. Het ondernemingsplan beslaat de derde ronde van de wedstrijd. De beste drie plannen worden elk beloond met 25.000 euro; daarnaast zijn er twee extra studentenprijzen van vijfduizend euro.
Bijzonder aan New Venture is de uitgebreide en intensieve coaching door managers uit ongeveer twintig ondernemingen als Unilever, Microsoft en DSM.
Meer informatie over de wedstrijd is te vinden op www.newventure.nl of via tel. 4822. Opgeven kan tot 8 december./.

Untitled Document

Platform schrijft tekort in wetenschap toe aan beleid
Een kwestie van organisatie en beleid, dan pas geld. Zo betitelt het Landelijk Postdocplatform (LPP) de oorzaak van het probleem van het behouden van jeugdig wetenschappelijk talent. Dit schrijft het LPP in een manifest, waarin het reageert op de vraag van instanties als VNO/NCW en TNO om extra investeringen voor onderzoek in Nederland.

Volgens het LPP, dat opkomt voor de belangen van gepromoveerde onderzoekers in tijdelijke dienst, heeft de afgelopen decennia een groot aantal uitstekende onderzoekers de wetenschap noodgedwongen moeten verlaten. De redenen hiervoor liggen niet zozeer op financieel, maar meer op het bureaucratische en arbeidsvoorwaardelijke vlak, zo zegt het LPP.
Een groot deel van deze onderzoekers is de wacht aangezegd, omdat ze een te hoog wachtgeldrisico met zich meebrengt. Daarnaast werden extra inkomsten aangewend om meer jonge onderzoekers aan te stellen, in plaats van carrièreperspectieven voor ervaren onderzoekers te creëren. Jongeren tonen weinig interesse in het vervolgen van een academische loopbaan vanwege het gebrek aan waardering en perspectief, niet zozeer door een slecht imago van de wetenschap, aldus het LPP.
Als oplossingen hiervoor draagt het LPP een systeem aan van risicodeling voor wachtgeld, onderzoeksfinanciering op grond van kwaliteit en beloning voor jonge onderzoekers in de vorm van carrièreperspectief. Daarnaast pleit het LPP voor een betere verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen betrokken sectororganisaties, zoals het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). /.

Untitled Document

Drie onderwijsorganisaties verwerpen wetsvoorstel bachelor-masterstelsel
Het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO), de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en de HBO-raad zijn tegen het wetsvoorstel over het bachelor-masterstelsel van minister Loek Hermans van Onderwijs. Dat staat in een brief die de drie organisaties naar de Vaste Commissie voor Onderwijs van de Tweede Kamer hebben gestuurd.

De grootste bezwaren van ISO, LSVb en de HBO-raad zijn dat de HBO-masteropleiding niet door de minister wordt bekostigd, dat HBO-studenten niet de overstap kunnen maken naar een masteropleiding op de universiteit en de beperkte instroommogelijkheden van de masteropleiding voor studenten aan de universiteit.
De drie organisaties zeggen dat de universitaire student ontmoedigd wordt naar de masterfase door te stromen vanwege de weinige mogelijkheden hiervoor. De enige manier waarop dat, volgens het wetsvoorstel, wel zou kunnen, is via het behalen van een bachelordiploma. Ook de hoogte van het collegegeld voor zogenoemde topmasters van vijftienduizend gulden zal niet stimulerend werken, zo zeggen de drie.
HBO-studenten die een masteropleiding aan HBO of universiteit willen volgen, zullen het kostendekkende tarief moeten betalen. Dat kan oplopen tot een bedrag van dertigduizend gulden aan collegegeld per jaar. Willen deze studenten overstappen naar een masteropleiding op de universiteit, dan worden ze waarschijnlijk niet aangenomen op grond van selectie-eisen./.














Website Cursor