Untitled Document
Wetenschapswinkels vrezen voor 'radicale maatregelen'
Vervolg van voorpagina
De wetenschapswinkels van de TU/e zijn opgeschrikt door het
begrotingsvoorstel voor 2002 van het College van Bestuur. Als
de universiteitsraad hiermee instemt, hebben de acht wetenschapswinkels
volgend jaar nog 350.000 gulden te verdelen. Tot nu toe was dat
jaarlijks honderdduizend gulden meer.
Ruud Kalis, voorzitter van de Elektrowinkel: "Als het
voorstel doorgaat, zullen we radicale maatregelen moeten nemen.
We moeten dan de keuze maken tussen het schrappen van één
van de winkels of minder mensen van dienst kunnen zijn en een
mindere kwaliteit leveren".
Het schrappen van één van de wetenschapswinkels
kan opgevangen worden door twee winkels samen te voegen. Ingrid
Vliegen, projectcoördinator van de Bedrijfskundewinkel, ziet
dit niet als de meest ideale optie. "Je hebt nu per faculteit
een wetenschapswinkel. Daardoor hebben we intensieve contacten
met de studenten. Als twee wetenschapswinkels samengevoegd worden,
zal dat contact zeker verwateren."
Intensief contact
De wetenschapswinkels behandelen vooral aanvragen van particulieren
of non-profitorganisaties. Het gaat vaak om kleine aanpassingen
of verzoeken die niet interessant genoeg zijn voor een bedrijf.
"Dat intensieve contact met de studenten is één
van onze belangrijkste doelstellingen. Wetenschapswinkels zijn
volgens ons namelijk een heel belangrijk middel waarmee we studenten
maatschappelijk bewust kunnen maken", verduidelijkt Vliegen.
"Je doet met onze projecten echte praktijkervaring op, wat
volgens mij zeker een toegevoegde waarde voor je opleiding is."
Kritischer
Kalis is het daar overtuigend mee eens. "In een OGO-project
ben je óók praktijkgericht bezig, maar dan weet
je dat je product na afloop weer afgebroken wordt. Bij een project
voor een wetenschapwinkel weet je dat wat je doet, gevolgen heeft
voor de klant. Daardoor word je kritischer en lever je kwaliteit
af", beschrijft hij. "Pas geleden stuurde een vrouw
een apparaat terug dat de wetenschapswinkel dertien jaar geleden
voor haar gemaakt had. Ze had het niet meer nodig en wilde ons
bedanken. Ze dacht dat we er misschien nog iemand anders blij
mee konden maken. Dat je echt iets voor mensen kunt betekenen,
geeft ons een extra stimulans om door te gaan."
Kalis benadrukt dat de wetenschapswinkels best willen kijken
naar mogelijkheden om te bezuinigen, "maar het lijkt ons
niet meer dan reëel dat we daar méér dan anderhalve
maand de tijd voor krijgen". /.
|
Untitled Document
Wennen aan water
Sinds een paar weken is het TU/e-zwembad op
gezette tijden het exclusieve domein van de kleintjes. Zweminstructeur
Tim Jansen geeft op zaterdagochtend lessen 'watergewenning' aan
peuters van twee tot vijf jaar. Van huilende, bange kinderen heeft
Jansen nog weinig gemerkt: "Ze vinden het juist hartstikke
leuk!".
Niks schoolslag, watertrappelen of andere zwemtechnieken; de uurtjes
zijn bedoeld om de peuters (in het bijzijn van hun ouders) door
middel van spelletjes vertrouwd te maken met het water. Eén
zo'n spel is het naar de overkant van het bad 'spartelen' als
een dier, bijvoorbeeld als giraf of krokodil. Later wordt onder
meer geprobeerd de kinderen attributen te laten oprapen van de
bodem of ze in het water door een hoepel te laten klimmen. De
bodem van het zwembad wordt voor de peuteruren omhoog gebracht
totdat het water nog maar veertig centimeter diep is.
Ook zijn er plannen voor zwemuren voor zwangere vrouwen. Het sportcentrum
wil deze uren (met begeleiding) reserveren voor aanstaande moeders,
die het zwemmen op de gewone vrije uren mogelijk minder prettig
vinden.
Foto: Maarten van Loosbroek
|
Untitled Document
CvB en faculteiten kleuren BaMa-plaatje samen
in
Verdeeldheid over samenvoegen van
bacheloropleidingen
Vervolg van voorpagina
De grote lijnen zijn inmiddels vastgelegd; het plaatje moet
nu nog worden ingekleurd. Hoe de bachelor-master-structuur aan
de TU/e precies vorm moet krijgen, daarover zijn het College van
Bestuur en faculteiten nog volop in gesprek.
Aan de TU/e worden de huidige bachelorfases van de diverse
opleidingen in eerste instantie één op één
omgezet in bacheloropleidingen. Hetzelfde geldt voor de masterfases.
"Je moet niet in één keer de hele tent op zijn
kop willen zetten", verklaart Peter van Dam, stafmedewerker
van het CvB. Het is echter de bedoeling om het aantal bacheloropleidingen
geleidelijk terug te dringen en ze zo breed mogelijk te maken.
Wie zijn bachelor gehaald heeft, moet straks uit meer dan één
masteropleiding kunnen kiezen. Het CvB wil de faculteiten daarom
aanmoedigen bepaalde dingen samen te gaan doen. Die samenwerking
kan variëren van het gezamenlijk aanbieden van bepaalde vakken
tot het volledig samenvoegen van bestaande bachelorfases tot één
brede bacheloropleiding. Binnen zo'n brede opleiding moet het
wel mogelijk worden om, bijvoorbeeld door middel van keuzevakken,
alvast een richting te kiezen.
"Door de eerste fases van opleidingen samen te voegen, geef
je studenten de mogelijkheid aan verschillende richtingen te snuffelen",
verklaart Van Dam. Wat anderen zien als keuzevrijheid blijken
veel scholieren namelijk juist te ervaren als keuzedwáng:
"Ze vinden het moeilijk om op hun achttiende al een specialiteit
te kiezen. Een brede basis maakt het gemakkelijker om tussentijds
van richting te wisselen".
Programma
Ook de bestaande masterfases worden omgezet in zelfstandige, tweejarige
masteropleidingen. Dat betekent niet dat alle huidige afstudeerríchtingen
straks zelfstandige opleidingen worden. Het aantal masteropleidingen
moet beperkt blijven; daarbinnen komen wel, zoals nu ook al het
geval is, verschillende opleidingsvarianten. Van Dam: "We
moeten proberen om studenten na hun bachelor zo snel mogelijk
naar een gespecialiseerd programma
-naar keuze- te leiden".
Daarnaast moet de TU/e naar buiten toe goed duidelijk maken op
welke gebieden ze uitblinkt. Die onderdelen, bijvoorbeeld katalyse
en polymeren, moeten een internationale programmavariant krijgen,
zegt Van Dam: "Dan kunnen we daar internationaal de boer
mee op".
De grote lijnen staan dus vast, maar over de invulling ervan zijn
het CvB en de faculteiten het nog niet eens. Met name over het
terugdringen van het aantal bacheloropleidingen bestaat bij sommige
faculteiten terughoudendheid. Begrijpelijk, vindt Van Dam: "Faculteiten
houden zich liever bezig met het vergroten van het aantal masteropleidingen
dan met het anders ordenen van het bachelor-gedeelte. Iets nieuws
beginnen is leuker en gemakkelijker dan reorganiseren". Van
Dam benadrukt dat het CvB er niet op uit is de faculteiten 'naar
zijn eigen ideaalplaatje toe te masseren': "Dat plaatje ontwikkelt
zich vanzelf door er sámen goed over te praten"./.
|
Untitled Document
"De kern van de islam is liefde"
Moslims verweren zich tegen vooroordelen na aanslagen
De term 'islam' komt van het Arabische woord salaam, 'vrede'.
Sinds de aanslagen in New York associëren velen deze godsdienst
echter met geweld. Bijna tweehonderd jonge moslims lieten tijdens
de lezing 'Islam en vrede', op 14 november op de TU/e, een tegengeluid
horen.
"Volgens de Koran zullen ongelovigen verbrand worden.
Vindt u het gek dat ik de islam een agressieve godsdienst vind?"
Islamdeskundige en missionaris Sheikh Ali Mustafa Seinpaal hoort
de klacht van een oudere man in het publiek rustig aan. "Kom
ik als ongelovige in de hemel, ja of nee?", dramt man door.
"Wie God niet accepteert, wordt ook door Hem niet geaccepteerd",
antwoordt de missionaris droogjes.
Tijdens de lezing spraken Seinpaal en Ruud Peters, bijzonder hoogleraar
recht van de islam aan de Universiteit van Amsterdam, over de
vreedzame kanten van de godsdienst. "Als iedereen de wetten
van God volgt, komt er automatisch vrede", aldus Seinpaal.
Hij pleit voor zelfbeheersing: wie de slaaf is van zijn eigen
driften, heeft immers geen oog voor anderen.
Als de discussieronde is begonnen, blijkt hoe moeilijk zijn raad
is op te volgen. De aanwezigen, voornamelijk jongeren van allochtone
afkomst, strijden enthousiast om de aandacht van discussieleider
Youssef Boulaksil. "Door de negatieve beeldvorming in de
media komen mijn collega's naar me toe en vragen ze: 'Hé,
hoe zit dat?'", klaagt een jongen. Anderen pleiten voor zelfkritiek.
"Moslims hebben die beeldvorming zelf in de hand gewerkt",
vindt een studente. "Ze zeggen het één, maar
doen iets anders." Een paar rijen verder staat een Turks
meisje op. "Ik ben bang als andere moslims mij zeggen dat
ik een hoofddoek móet dragen."
Media
Studente Aziza Yahia (19) vindt het jammer dat maar een handvol
autochtone Nederlanders naar de lezing is gekomen. "De kern
van de islam is liefde, niet het gehoorzamen van regeltjes. Mensen
zien mijn hoofddoek en denken: 'Och, wat zielig'. Maar ik hóef
die niet te dragen; ik doe dat uit levensovertuiging."
Haar vriendin Najiba Abdellaoui (20) ergert zich aan de Nederlandse
media. "Moslims komen alleen op televisie tijdens discussies
over dit soort onderwerpen. Je ziet ze nooit eens in een normale
context. En als één geïnterviewde moslim iets
zegt, wordt dat vaak de hele groep aangerekend."
De oudere man in het publiek blijft bij zijn standpunt. "Ik
heb respect voor gelovigen, maar de islam heeft dat niet voor
mij." Een paar stoelen verder staat een jongen al hoofdschuddend
op. "Wie de islam met zijn hart leest, ziet prachtige dingen."/.
|
Untitled Document
Afsluiting jubileumjaar The Studs
Met een feest voor leden en oud-leden in de
AOR heeft honk- en softbalvereniging The Studs op vrijdag 16 november
haar jubileumjaar afgesloten. De vereniging, die momenteel een
kleine vijftig leden telt, bestaat veertig jaar. Ter ere van dit
lustrum hielden The Studs eerder dit jaar onder meer al video-,
dart- en filmavonden.
In de Schuifbar van de AOR werd er vorige week, na de informele
receptie, vooral goed gefeest. Voor veel leden was het de eerste
keer dat ze de oud-leden, onder wie de oprichters van The Studs,
ontmoetten.
Op de foto de leden van het huidige bestuur met enkele van de
bestuurders uit de jaren zestig. Op de bovenste rij het huidige
bestuur: (van links naar rechts) secretaris Chiel de Haas, materiaalcommissaris
Ad Schoonen, voorzitter Edon van Asseldonck en penningmeester
Janet Maas. Daaronder het bestuur 'van weleer': Ep Broeksema,
Rik Gelsing, Toby Beekhuizen (destijds voorzitter) en Louis Hamstra.
Foto: Bart van Overbeeke
|
Untitled Document
New Venture 2002 keuzevak aan TU/e
De groots opgezette landelijke ondernemingsplanwedstrijd
New Venture 2002 is een keuzevak aan de TU/e. Studenten kunnen
zich inschrijven voor de wedstrijd, waarin ze leren een ondernemingsplan
te schrijven. Het keuzevak bestaat uit negen colleges en start
op woensdag 12 december.
New Venture is een proces waarbinnen studenten begeleid worden
bij het opzetten van een eigen bedrijf. Het enige criterium voor
deelname is dat ze een innovatief idee moeten hebben. Dat houdt
in dat het idee moet voorzien in een nieuwe behoefte of dat het
een bestaande behoefte op een nieuwe manier moet bevredigen. Het
ondernemingsplan beslaat de derde ronde van de wedstrijd. De beste
drie plannen worden elk beloond met 25.000 euro; daarnaast zijn
er twee extra studentenprijzen van vijfduizend euro.
Bijzonder aan New Venture is de uitgebreide en intensieve coaching
door managers uit ongeveer twintig ondernemingen als Unilever,
Microsoft en DSM.
Meer informatie over de wedstrijd is te vinden op www.newventure.nl
of via tel. 4822. Opgeven kan tot 8 december./.
|
Untitled Document
Platform schrijft tekort in wetenschap toe
aan beleid
Een kwestie van organisatie en beleid, dan pas geld.
Zo betitelt het Landelijk Postdocplatform (LPP) de oorzaak van
het probleem van het behouden van jeugdig wetenschappelijk talent.
Dit schrijft het LPP in een manifest, waarin het reageert op de
vraag van instanties als VNO/NCW en TNO om extra investeringen
voor onderzoek in Nederland.
Volgens het LPP, dat opkomt voor de belangen van gepromoveerde
onderzoekers in tijdelijke dienst, heeft de afgelopen decennia
een groot aantal uitstekende onderzoekers de wetenschap noodgedwongen
moeten verlaten. De redenen hiervoor liggen niet zozeer op financieel,
maar meer op het bureaucratische en arbeidsvoorwaardelijke vlak,
zo zegt het LPP.
Een groot deel van deze onderzoekers is de wacht aangezegd, omdat
ze een te hoog wachtgeldrisico met zich meebrengt. Daarnaast werden
extra inkomsten aangewend om meer jonge onderzoekers aan te stellen,
in plaats van carrièreperspectieven voor ervaren onderzoekers
te creëren. Jongeren tonen weinig interesse in het vervolgen
van een academische loopbaan vanwege het gebrek aan waardering
en perspectief, niet zozeer door een slecht imago van de wetenschap,
aldus het LPP.
Als oplossingen hiervoor draagt het LPP een systeem aan van risicodeling
voor wachtgeld, onderzoeksfinanciering op grond van kwaliteit
en beloning voor jonge onderzoekers in de vorm van carrièreperspectief.
Daarnaast pleit het LPP voor een betere verdeling van taken en
verantwoordelijkheden tussen betrokken sectororganisaties, zoals
het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de Nederlandse
organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). /.
|
Untitled Document
Drie onderwijsorganisaties verwerpen wetsvoorstel
bachelor-masterstelsel
Het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO), de Landelijke
Studenten Vakbond (LSVb) en de HBO-raad zijn tegen het wetsvoorstel
over het bachelor-masterstelsel van minister Loek Hermans van
Onderwijs. Dat staat in een brief die de drie organisaties naar
de Vaste Commissie voor Onderwijs van de Tweede Kamer hebben gestuurd.
De grootste bezwaren van ISO, LSVb en de HBO-raad zijn dat
de HBO-masteropleiding niet door de minister wordt bekostigd,
dat HBO-studenten niet de overstap kunnen maken naar een masteropleiding
op de universiteit en de beperkte instroommogelijkheden van de
masteropleiding voor studenten aan de universiteit.
De drie organisaties zeggen dat de universitaire student ontmoedigd
wordt naar de masterfase door te stromen vanwege de weinige mogelijkheden
hiervoor. De enige manier waarop dat, volgens het wetsvoorstel,
wel zou kunnen, is via het behalen van een bachelordiploma. Ook
de hoogte van het collegegeld voor zogenoemde topmasters van vijftienduizend
gulden zal niet stimulerend werken, zo zeggen de drie.
HBO-studenten die een masteropleiding aan HBO of universiteit
willen volgen, zullen het kostendekkende tarief moeten betalen.
Dat kan oplopen tot een bedrag van dertigduizend gulden aan collegegeld
per jaar. Willen deze studenten overstappen naar een masteropleiding
op de universiteit, dan worden ze waarschijnlijk niet aangenomen
op grond van selectie-eisen./.
|