/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 7

Jaargang 44, 24 januari 2002


Onderwijs

Untitled Document

“Je moet studenten met cultuur
confronteren”

Cultuur/Monique van de Ven
Illustratie/Paul Weehuizen


De aandacht voor kunst en cultuur op het universiteitsterrein is groter dan ooit. Studenten, medewerkers en mensen van buiten de TU/e worden jaarlijks getrakteerd op het Virus-festival, bezoeken in groten getale theaterproducties op de campus en kunnen kiezen uit een scala van activiteiten georganiseerd door Studium Generale. Daarnaast beschikt de TU/e, niet in de laatste plaats dankzij de inspanningen van haar eigen kunstcommissie, over een fraaie collectie beeldende kunst.


Cultuur speelt een belangrijke rol in de academische vorming van studenten. En academische vorming is een hot item. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de naderende invoering van de zogenoemde bachelor-masterstructuur (BaMa) in het hoger onderwijs, in september. Universiteiten zien zich door de komst van het nieuwe systeem meer dan ooit gedwongen na te denken over hoe zij hun studenten ‘academisch’ kunnen én willen vormen en op welke manier cultuur daaraan kan bijdragen.
Met name bestuurders en beleidsmedewerkers op universiteiten hebben er de laatste paar maanden letterlijk de mond van vol. Prof.dr. Rutger van Santen, rector magnificus van de TU/e, heeft zelfs een zogenoemde taskforce in het leven geroepen die zich -onder leiding van hoogleraar en filosoof prof.dr.ir. Anthonie Meijers- met het onderwerp bezighoudt.
Volgens een veel gebruikte definitie van de Amsterdamse socioloog prof. Schuyt wordt onder academische vorming in de eerste plaats verstaan het opdoen van intellectuele basisvaardigheden en het opbouwen van disciplinaire kennis in een vakgebied. Ook de wil om zelfstandig dingen uit te zoeken hoort daarbij, evenals kennis van andere vakgebieden. “Cultuur kan bijdragen aan een meer open denken”, zegt drs. Joep Huiskamp overtuigd. Als stafmedewerker van het College van Bestuur houdt hij zich binnen de Dienst Algemene Zaken bezig met het cultuurbeleid van de TU/e.

Samenwerking
Centraal bij academische vorming staat het proberen door de bril van anderen naar je eigen vak te kijken en andersom, beschrijft Huiskamp. “Veel studenten zullen straks in multidisciplinaire teams gaan werken, samen met mensen uit andere vakgebieden. De tijd van individueel iets doen en het dan over de muur gooien naar de volgende schakel in het proces, is voorbij. Dat zie je ook aan de samenwerking tussen verschillende afdelingen op de TU/e. Cultuur maakt geen deel uit van het vakkenpakket, maar is wel een middel om mensen over de grenzen van hun eigen vakgebied heen te laten kijken. Kunstenaars werken met een bepaalde visie op de werkelijkheid; ingenieurs doen dat ook, maar dan op een andere manier.” Daarnaast is cultuur “een belangrijke manier om jezelf als TU/e een gezicht te geven. Onder andere op onderwijsgebied zijn hier veel nieuwe dingen gaande; die willen we laten zien”, zegt Huiskamp. “De TU/e is een belangrijke speler in de stad. Hier lopen dagelijks duizenden studenten en medewerkers rond. Mede daarom heeft de universiteit haar deuren en ramen de laatste jaren steeds meer opengezet.”
De grootste aanbieder van cultuur op de campus is Studium Generale (SG). Het bureau -gestart in de jaren vijftig- organiseert onder meer lezingen, tentoonstellingen, discussiebijeenkomsten en concerten. SG richt zich in de eerste plaats op studenten. En die studenten zijn, omwille van tijdgebrek, kieskeuriger dan ooit, weet drs. Maarten Pieterson, hoofd Studium Generale. “Hun studie kost veel tijd, veel studenten doen daarnaast betaald werk en het aanbod aan activiteiten is de laatste jaren enorm gegroeid. Mede daardoor is hun vrijetijdsbesteding veranderd.”
Om zijn belangrijkste doelgroep toch zo goed mogelijk te bereiken, werkt het bureau nauw met studenten samen. Zo zitten er studenten in de commissies van SG die het programma samenstellen en worden regelmatig activiteiten georganiseerd in samenwerking met bijvoorbeeld studie- en studentenverenigingen. Zo wordt ruim driekwart van het programma van SG mede door studenten bepaald, zegt Pieterson.
Het hoofd benadrukt dat het bureau ernaar streeft studenten iets nieuws, iets extra’s te bieden. “Kijk, als we iets organiseren op het gebied van cabaret, is het altijd volle bak. Daarmee kun je makkelijk scoren. Maar dat is onze taak niet. We moeten ernaar streven studenten juist iets te brengen dat ze nog niet kennen, iets dat hun horizon verbreedt. Bij het samenstellen van het programma is het daarom constant balanceren tussen ‘populair’ en ‘alternatief’.”
Een belangrijk uitgangspunt in het cultuurbeleid van de TU/e, zo blijkt uit de cultuurbeleidsnota van januari 2000, is het verstevigen van de relaties van de TU/e met andere belangrijke ‘spelers’ in de regio. Joep Huiskamp noemt onder meer de Stadsschouwburg, de Design Academy, Muziekcentrum Frits Philips en Zuidelijk Toneel Hollandia. “We zijn gewoon eens gaan praten en kijken hoe we die contacten kunnen verbreden, hoe we projecten kunnen samenvoegen. We willen elkaar niet beconcurreren, maar juist samenwerken op een informele manier.”

Bevlogenheid
De TU/e en de diverse culturele instellingen komen sindsdien regelmatig samen. Op de campus wordt tijdens zo’n ontmoeting bijvoorbeeld een hoogleraar bezocht die vertelt over zijn bevlogenheid voor het vak. Uit die informele gesprekken ontstonden onder meer de vier orgelconcerten die in het lustrumjaar werden gehouden, evenals de succesvolle theaterproductie in samenwerking met Opera Zuid, ‘L’Orfeo’. De laatste trok in totaal ruim elfhonderd bezoekers.
Met name het aantal studenten en scholieren dat de voorstelling bezocht, overtrof alle verwachtingen. Studenten zijn doorgaans moeilijk voor cultuur te interesseren, zegt Huiskamp. “Ze hebben een druk programma, zijn veel met hun eigen opleiding bezig en maken zelf niet gauw tijd voor cultuur. Daarom moet je ze ermee confronteren, ze opzoeken. Op een algemene universiteit, waar toch al iets meer een mix van mensen met een brede belangstelling bestaat, zal dat makkelijker zijn dan op een téchnische universiteit. De meeste TU/e-studenten houden zich bezig met een heel specifiek vakgebied. Dat maakt het hier tot een grotere uitdaging om mensen er warm voor te krijgen. Cultuur op de campus is geen kwestie van l’art pour l’art; het hóórt bij een universiteit en dus ook bij een technische.”/.

Untitled Document

Van gentechnologie tot Media Galerie

Na het ambitieuze culturele programma dat de TU/e in haar lustrumjaar bracht, wacht de universiteit ook in 2002 weer een flinke dosis culturele nieuwigheden. Een korte vooruitblik op enkele hoogtepunten.
ZT Hollandia brengt vanaf 6 maart de toneelvoorstelling ‘Gen’ op de planken. Deze speciaal voor en in samenwerking met de TU/e ontwikkelde productie, geregisseerd door Johan Simons, gaat over de gevolgen en grenzen van de zich steeds verder ontwikkelende gentechnologie.
De voorstelling vindt plaats in het laboratorium voor Thermo Fluids Engineering van de faculteit Werktuigbouwkunde. Ook Jonghollandia, een groep van zes jonge acteurs die werken onder de vlag van ZT Hollandia, werkt op locatie aan haar nieuwste, grotendeels op de TU/e tot stand gekomen, voorstelling. De theatergroep is op de campus op zoek gegaan naar de passie voor en de schoonheid van technologie en techniek. Het resultaat van die zoektocht, ‘Pixels (de geestdriftige moed der elementen)’, beleeft op 28 januari zijn première in Atelier 69 in de W-hal.
De TU/e is daarnaast -voor de tweede keer- betrokken bij het tweejaarlijkse concours Tromp Muziek Biënnale. Voor de vorige editie maakten TU/e-studenten een interface waarmee mensen vanaf hun computer de geautomatiseerde installatie van slagwerkinstrumenten van Gentenaar Godfried Willem Raes konden ‘besturen’.


“De Tromp-organisatie wilde graag wéér iets met ons doen”, zegt Maarten Pieterson. Wat de TU/e precies gaat doen, staat nog niet vast, “maar het wordt heel spannend”, belooft het hoofd van Studium Generale.
Daarnaast wil de TU/e, zo vertelt Pieterson, meer structureel gaan samenwerken met V2, het interdisciplinair centrum voor kunst en mediatechnologie in Rotterdam. In samenwerking met dit bureau kwam in november 2000 ‘Art in output’ tot stand, een tentoonstelling van interactieve kunstwerken in de hal van het Hoofdgebouw. Die expositie krijgt dit najaar een vervolg.
V2 is tevens één van de gesprekspartners van de TU/e bij de voorbereidingen voor de Media Galerie. Deze wordt naar verwachting in het derde trimester van dit jaar geopend op de begane grond van het Hoofdgebouw, in de leegstaande ruimte naast de pinautomaat. In de Media Galerie wordt straks op grote schermen videomateriaal vertoond, zoals korte films, tekenfilms, videoclips en werk van studenten. Ook de grafiekuitleen komt in deze ruimte. De galerie is een eigen project van de TU/e, geen samenwerkingsverband. Wel wordt met diverse culturele instanties, zoals kunstacademies, gepraat om ideeën op te doen en materiaal te verzamelen voor de programmering van de Media Galerie.
Tot slot wordt er volop gewerkt aan het Gaslab, dat wordt omgebouwd tot theater. Pieterson hoopt er vanaf het voorjaar meer regelmatig evenementen te kunnen gaan programmeren. Op 25 april is in het Gaslab in elk geval het literatuur-/poëzie-evenement ‘Geen daden maar woorden/Eindhoven’./.

Untitled Document
Untitled Document
Untitled Document
Untitled Document













Website Cursor