/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 8

Jaargang 44, 31 januari 2002


Cultuur

Untitled Document

'Juwelen van de technologische wereld'
Theater moet gewoon leuk en begrijpelijk zijn, vinden de zes acteurs van Jonghollandia. Een belangrijke boodschap of indringende moraal lijkt hun tweede productie 'Pixels' dan ook niet te hebben. Wel krijgt het publiek in hoog tempo een stortvloed aan scherpe humor, hightech taalgebruik en live videomateriaal over zich uitgestort. 'Pixels' is een theaterstuk over Lego -'het speelgoed van fascisten'-, gehandicapte gsm's, egocentrisme, Feng Shui en het verslavende van hightech gadgets, 'de juwelen van de technologische wereld'.

'Pixels' is ontstaan op het TU/e-terrein, waar de theatermakers studenten -'de nieuwe generatie wetenschappers'- interviewden over de toekomst en hun passie voor het vak. Het doorgaans weinig tot de verbeelding sprekende, grauwe atelier in de W-hal waar de voorstelling plaatsvindt, blijkt van nature een prima decor.
Het stuk gaat over de 'Siam-Easy' tweeling Arleen en Darleen (Marleen Scholten en Maartje Remmers), de hyper-
intelligente Freud 78 (Yonina Spijker), de grillige Bambi (Wine Dierickx), de homofiele Spoof (Matijs Jansen) en de stille maar razendsnelle Bulgaarse computerprogrammeur Karl (Walter Bart).
"We waren allen nog maar net afgestudeerd en klaar om door het bedrijfsleven tot magistrale hoogten geschoten te worden", beschrijft Arleen. "Maar nu zitten we hier en gaat het eigenlijk veel beter." De zes werken samen met -de voor deze productie te hulp geroepen-
videokunstenaar Keez aan de ontwikkeling van Eye-net. Dit nieuwste snufje maakt het mogelijk om met behulp van een speciale bril door de ogen van een ander te kijken. "Kijk mee met een Russische boer, een docent, vuilnisman of binnenvaartschipper, of met een parachutist tijdens zijn vrije val", zo jubelt Arleen. "We zullen met Eye-net het mooiste uit ieders leven kunnen selecteren!"

Wereldbeschouwing
'Pixels' is een aaneenschakeling van snelle fragmenten waarin de hoofdrolspelers afwisselend als dollen werken aan Eye-net en het publiek tijdens het koffieleuten persoonlijke dingen over elkaar vertellen. Zo slikt Karl stiekem antidepressiva, "maar wij weten het allemaal", fluistert Bambi. De bedenkster van Eye-net heeft zelf trouwens 'een schijthekel' aan Lego, "het speelgoed van fascisten dat een mechanische wereld-
beschouwing bevordert".
Darleen verzamelde de wikkels van flessen Coca-Cola Light, maar is daarmee gestopt "omdat ik een aversie begon te ontwikkelen tegen mensen die gewóne Coca-Cola drinken". Daarom spaart ze nu de wikkels van gewone Coca-Cola-flessen. "Die zijn trouwens ook veel voller van kleur."
Tweelingzus Arleen moppert boven een kommetje noodles over haar gehandicapte gsm en over hoeveel sores ze moet doorstaan om het ding gemaakt te krijgen. En Freud 78, die een IQ van achthonderd heeft en als kind een tijdlang liever een machine wilde zijn, drinkt alleen nog bio-sappen. Aanvankelijk uit schoonheidsoverwegingen, "want Freud was vroeger nogal dik", vertelt Bambi, "maar nu doet ze het uit hersenoverwegingen, want ze dénkt nu veel helderder, zegt ze". Marketing-man Spoof tot slot, die met name rond het dode moment van vijf uur 's middags snakt naar een vriend, wilde als kind bij de NASA, maar werd geweigerd omdat 'ie een bril droeg.
De voorstelling is snel, afwisselend en doorspekt met humor en trendy hightech taalgebruik.

Of TU/e-studenten in 'Pixels' nou direct iets van zichzelf terugvinden, is de vraag, maar 'gewoon leuk en begrijpelijk theater maken', zoals Jonghollandia beoogt, is de groep meer dan gelukt. Nou ja, begrijpelijk; met uitzondering van de hilarische, vaak nauwelijks te volgen Bulgaars-Engelse techno-praat van Karl, dan/.

Untitled Document

'Paardenhoofden'
Bovenop het dak van de collegezaal van Helix, het gebouw waarin de faculteit Scheikundige Technologie gevestigd is, staan twee paardenhoofden. De paardenhoofden van brons zijn aan de TU/e geschonken door de bouwers van het gebouw voor Scheikundige Technologie. De kleur die de paardenhoofden hebben, lijkt niet op het soort groen dat brons in de loop der tijd krijgt. Dat heeft te maken met het patina dat op de beelden is aangebracht, een grijsgroene laag die kunstmatig wordt aangebracht op bronzen beelden om ze te verfraaien.

Het kunstwerk 'Paardenhoofden' werd gemaakt door Ingrid Rollema (1953). De beeldend kunstenaar werkt voornamelijk in brons en gebakken aarde en heeft haar atelier in Den Haag. Ze studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam, volgde Volkerenrecht aan de Universiteit Leiden, Kunstfilosofie aan de Universiteit van Amsterdam en de postdoctorale studie Toegepaste Ethiek aan de Katholieke Universiteit Leuven.
Ingrid Rollema heeft haar werk niet alleen in Nederland getoond, ze werkte en exposeerde ook in Zuid-Frankrijk, Mexico, Finland, Italië, Polen en Rusland. Rollema kreeg in Nederland onder andere opdrachten van de Rijksbouwmeester, het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM), gemeente Den Haag, gemeente Numansdorp, gemeente Brielle, gemeente
's-Gravenzande, gemeente Alphen aan den Rijn, Philips en de TU/e.

Tot 1999 werkte de kunstenaar meestal in brons, waarmee ze de stand van zaken in de maatschappij wilde becommentariëren. Nu verdiept ze zich steeds meer in de geologie. Ze probeert zoveel mogelijk te weten te komen over een bepaalde plek en daar een uitspraak over te doen. 'Ik lever een gevecht om de aarde transparant te maken. We kunnen lichtjaren ver kijken, maar de grond onder onze voeten geeft ons collectief verleden met de grootste moeite prijs', schrijft zij op haar eigen website. Op die site, www.ingridrollema.nl, zijn foto's te zien van een groot deel van haar werken. De collectie bevat beelden van gebakken aarde, bronsportretten en andere bronsbeelden en wappers. Wappers zijn gemaakt van rijstpapier dat met klei beschilderd is. De lagen papier hangen gescheurd over elkaar heen en de schildering beweegt licht tijdens een luchtstroom. Ook met deze manier van werken is Rollema bezig met haar zoektocht naar de binnenkant van de aarde.
Tussen 1978 en 1995 maakte Ingrid Rollema al haar beelden in haar eigen bronsgieterij. Het invormen, uitstoken, gieten, afwerken en patineren deed zij niet alleen voor haar eigen beelden, maar ook voor derden. Tegenwoordig laat zij haar beelden gieten, maar de afwerking doet ze nog altijd zelf.

Untitled Document

/Open Podium
Passieve muziekliefhebbers en actieve muziekbeoefenaars ontmoeten elkaar op woensdag 6 februari in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Daar organiseert Studium Generale namelijk een open podium klassieke muziek. Er zijn veel klassiek geschoolde musici onder de TU/e-medewerkers en -studenten die deze avond hun talenten laten horen. Paco van der Linden op piano en Paul Hamelinck op dwarsfluit spelen werken van Bach, Handel en Chopin. Ook het Eindhovense Studenten Muziek Gezelschap Quadrivium stuurt afgevaardigden naar het open podium. Aanvang: 20.00 uur.

/Pixels
De theaterproductie 'Pixels' van Jonghollandia is vanavond en morgenavond nog te zien in atelier 69 in de W-hal. Aanvang 20.30 uur. Kaartjes zijn te krijgen bij Studium Generale, Auditorium 2.02 en bij ZT Hollandia, tel. 040-2460656. Kaartjes kosten 3,50 euro.

/Levenslied
Ter gelegenheid van de landelijke poëziedag presenteert café Kraaij & Balder vandaag 'Kraaij & Balder literair'. Vanaf 20.30 uur zullen de Eindhovense dichters Jack van Hoek, Erwin Troost, Pièrre Maréchal en Frans van Hoof gedichten voordragen. Thema van de avond is 'het levenslied'. Op een groot scherm worden beelden vertoond van dichters in andere Eindhovense café's. De muziek wordt verzorgd door Noortje Dekker en Harrie van den Berg.

/Bertus Borgers
Iedere eerste zondagavond van de maand van november tot en met mei geven Ton Engels en De Medeplichtigen een concert in grand café Berlage. Dit doen ze samen met een andere bekende Nederlandse muzikant. Dit keer, zondag 3 februari, is dit Bertus Borgers. De uit het Noord-Brabantse Vessem afkomstige Borgers speelde op zijn tenorsax in onder meer 'The Evergreens', 'Dirty Underwear' en 'Mr. Albert Show'. Met deze laatste band kreeg hij landelijke bekendheid. Borgers werd daarna steeds vaker gevraagd als gastsolist door bijvoorbeeld Peter Koelewijn en de Golden Earring. Met de laatstgenoemde ging hij mee op de 'Last Blast of the Century'-toernee. Het optreden van Ton Engels en De Medeplichtigen samen met Bertus Borgers begint om 21.00 uur. Entree: vijf euro.

/Van Dijk en Vayne
Muziekcentrum Frits Philips is morgenavond, vrijdag 1 februari, podium voor Louis van Dijk en Jan Vayne. Een paar jaar geleden zochten zij elkaar op om te improviseren. Ondertussen vormen de twee pianisten een gelegenheidsduo. Repeteren van te voren, daar doen ze niet aan. Ze schuwen geen enkel genre: ze stappen eenvoudig over van jazz naar klassiek en van pop naar Zuid-Amerikaans. Ze willen inspelen op de reacties van het publiek. Het concert wordt gegeven in de Nationale Nederlanden-zaal om 20.15 uur. Entree: zestien euro.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor