/Voorpagina /Nieuws /Mensen /Achtergrond /Academie /Onderzoek /Opinie /Reportage /Bestuur /Cultuur /Studentenleven /Ruis /Harmpje /Colofon |
/Vacatures /Mensa /Oude cursors /pdf formaat /Faculteits Berichten /Zoeken /TUE |
jaargang 42, 28 oktober 1999 Onderzoek |
Vliegwielhybride aandrijflijn bespaart 35 procent brandstof
Vliegwielhybride/Maaike Slingerland Hybride aandrijvingen zullen een belangrijke rol gaan spelen in de wereldwijde zoektocht naar reductie van brandstofverbruik en uitlaatgasemissie in de vervoerssector. Op de TUE is een mechanische vliegwielhybride aandrijving ontwikkeld, die in stadsverkeer een brandstofbesparing van 35% oplevert. Promovendus ir. Daniël Kok schreef hierover een proefschrift.
Het onderzoek is uitgevoerd bij de sectie Automotive Engineering & Product Design, voorheen Vervoerstechnologie van de faculteit Werktuigbouwkunde. Ir.Roel van der Graaf is de geestelijk vader van dit systeem. Van origine is het niet compleet door hem ontworpen, maar hij heeft dit wel op de TUE opgestart en is er met een meerkoppig team van wisselende samenstelling sinds de jaren tachtig mee bezig geweest. In die tijd was er nog geen continu variabele transmissie (CVT) beschikbaar, die zorgt voor het transport van energie tussen de aandrijfbronnen en het voertuig. Het heeft dus jaren geduurd voordat het technisch gezien mogelijk werd om een vliegwielhybride voertuig-aandrijving ook echt te realiseren. Sinds 1994 is een omvangrijk programma van testen en optimaliseren van de hybride aandrijflijn gerealiseerd.
Een van de zes mensen die hebben meegewerkt aan het haalbaarheidsonderzoek en vooral ook maakbaarheidsonderzoek aangaande de vliegwielhybride aandrijflijn is Daniël Kok. Hij heeft over dit onderwerp het proefschrift ‘Design optimisation of a flywheel hybrid vehicle’ geschreven en zal dit donderdag 4 november verdedigen. Hij heeft vooral onderzocht waar de verliezen zitten en hoe deze geminimaliseerd konden worden.
Optimalisering
Door gebruik te maken van energieopslag in het vliegwiel ontstaat een ontkoppeling van het aan de voertuigwielen gevraagde en het door de motor te leveren vermogen. In het stadsverkeer wordt het vliegwiel gebruikt als energiebron, waardoor de verbrandingsmotor gebruikt kan worden in het gebied van zijn optimale rendement. Overschot aan energie kan worden opgeslagen in het vliegwiel. Als deze volledig is opgeladen wordt de verbrandingsmotor afgeschakeld door middel van een computer. Een belangrijk onderdeel in deze aandrijflijn is de CVT. Door deze transmissie continu te variëren kan een gevraagde energiestroom van het vliegwiel naar het voertuig of omgekeerd worden geleverd. Het voertuig kan worden versneld en afgeremd door de combinatie van vliegwiel en CVT.
Stadsverkeer
“Het puur werkend krijgen van zo’n systeem is voor een universiteit een aardig resultaat. De faculteit Werktuigbouwkunde mag daar best trots op zijn. Het is de enige methode in de wereld dat van dit basisprincipe gebruik maakt. Iedereen heeft zijn eigen deelstukje bijgedragen aan het project. Ikzelf heb me geconcentreerd op het vliegwiel en de verbrandingsmotor. Daarnaast zijn er veel studenten op dit project afgestudeerd die ik heb kunnen begeleiden,” zegt Kok. “Verder heb ik onderzocht waar de energieverliezen zitten en hoe ik deze kan minimaliseren.” In de loop der jaren is de verwachte besparing bijgesteld. Zo dacht het onderzoeksteam in 1997 nog aan een brandstofbesparing van twintig procent in de optimale situatie, terwijl dat inmiddels vijfendertig procent is. Kok heeft het systeem verbeterd door de wrijvingsverliezen te verminderen. Hij heeft hiervoor onder andere het toerental van het vliegwiel verlaagd, lageringen verbeterd en het vacuümsysteem geoptimaliseerd. Kok: “Als je het geheel verder optimal iseert kan deze besparing oplopen tot vijftig procent. Het gaat dan echter om kleine ingrepen, niet om technische vernieuwingen. Je weet dat het kan en dat is voldoende. Als TUE moet je niet in lengte van dagen blijven voortborduren op een bestaand systeem.”
Milieu sparen
|