/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 2 nummer 7

jaargang 42, 16 maart 2000


Cultuur

Untitled Document Kunstcommissie tevreden over kunstbeleid

Aat Vervoorn, voorzitter van de Kunstcommissie van de TUE, en de onlangs aangestelde kunstconservator Gerard Verhoogt zijn uitermate tevreden met het bestuursklimaat waarbinnen zij momenteel hun werk verrichten. Vanuit het College van Bestuur, en dan met name van de kant van voorzitter Henk de Wilt, is veel aandacht voor het kunstbeleid en men ziet ook duidelijk de toegevoegde waarde ervan, aldus Vervoorn.


Aat Vervoorn (rechts), voorzitter van de Kunstcommissie, en kunstconservator Gerard Verhoogt bij ÔSeedÕ, een ÔonzichtbaarÕ kunstwerk van de Japanner Shinkichi Tajiri. Foto: Bart van Overbeeke

Al tijdens zijn nieuwjaarstoespraak begin dit jaar en drie weken geleden nog eens in een interview in Vrij Nederland liet CvB-voorzitter Henk de Wilt weten veel waarde te hechten aan een wisselwerking tussen zijn universiteit en creatieve geesten van buiten de instelling.

Ook de Kunstcommissie plukt van deze zienswijze de vruchten. “We merken dat we bij het CvB een zeer gewillig oor vinden voor onze voorstellen. Als we die voorstellen goed presenteren en onderbouwen is in principe overal over te praten”, aldus Aat Vervoorn. Dat de Kunstcommissie daarbij geen eigen budget meer ter beschikking staat, vindt hij geen enkel bezwaar. “Integendeel, het geeft ons eigenlijk meer vrijheid van handelen. Als voordurend het budget in de gaten gehouden moet worden, ontaardt zoiets al gauw in mierenneukerij over de centen.”

Inventariseren

Voor een gedegen inventarisatie en een permanent beheer van de kunstcollectie is onlangs Gerard Verhoogt aangesteld als kunstconservator en secretaris van de Kunstcommissie. Verhoogt combineert deze functie met zijn redacteurschap bij Cursor. Naast inventariseren en beheren gaat Verhoogt zich ook bezighouden met ondersteuning bij restauratie en uitleen van kunstwerken voor overzichtstentoonstellingen. Verder zorgt hij voor de uitvoering van de plannen van de Kunstcommissie, zoals de herplaatsing van de beelden op De Wielen.

Volgens Vervoorn en Verhoogt is er veel werk aan de winkel, omdat er geen goede inventarisatie van de kunst op de TUE bestaat. Vervoorn: “Het laatste overzicht dateert van 1984 en is een brochure, uitgegeven om de overheid te overtuigen van de waarde van de 1%-regeling. Ondertussen zijn dan ook al een aantal kunstwerken spoorloos verdwenen of onherstelbaar beschadigd. Het akkefietje onlangs met de weggegooide kunstobjecten van Lebbeus Woods, geeft nog maar eens het belang aan van een goed overzicht.”

Ook de zichtbaarheid, of liever gezegd onzichtbaarheid, van enige grote plastieken baart de Kunstcommissie zorgen. “De zeggingskracht van een aantal grote werken gaat volkomen verloren, omdat ze verkeerd geplaatst zijn op het TUE-terrein”, aldus Vervoorn. “In de toekomst willen we ze een betere stek geven op het centrale gedeelte van de nieuw in te richten TUE-campus, rondom De Wielen.” Op dit moment is de Kunstcommissie in gesprek met landschapskunstenaar Kees Verschuren om een markant sluitstuk voor dit centrale deel te ontwerpen. Volgens Vervoorn moet dit een zekere monumentale uitstraling hebben, omdat het op die plek moet opboksen tegen het nieuwe, imposante gebouw van TNO. De entree naar de TUE zou Vervoorn graag willen bekronen met een permanente, levensechte regenboog. “De TUE is vanuit de stad gezien een donker gat. Zo’n regenboog trekt het geheel gigantisch op. We moeten uitzoeken of zoiets technisch uitvoerbaar is.”

Op de vraag of zo’n kunstmatig natuurverschijnsel, tezamen met de levensgrote bowlingkegels van Claes Oldenburg op de Kennedylaan, niet te veel de indruk zal wekken een pretpark te betreden, antwoordt Vervoorn: “Die kegels komen voor rekening van de gemeente, daar hebben we als TUE niets mee te maken. Maar wat dan nog? Het levert in ieder geval een zeer speciale entree op.”

Om bij medewerkers en bezoekers van de TUE meer begrip te kweken voor de kunst die daar aanwezig is, wil men in de toekomst bij de kunstwerken bordjes met een toelichting plaatsen. Vervoorn: “Soms is het ergerlijk om te zien hoe nonchalant mensen hier aan de universiteit met kunstvoorwerpen omgaan. Vaak leidt dat tot beschadigingen. Meer duidelijkheid over de kunstwerken brengt hier ongetwijfeld verandering in.”/.

Untitled Document De culturele top vijf van Lambert van Breemen

Bestuursvoorzitter Virus en vierdejaars Werktuigbouwkunde

Een culturele top vijf samenstellen? Een moeilijke vraag. Ik heb erg lang moeten denken hoe ik deze vraag zou gaan beantwoorden. Als eerste in mijn top vijf zonder twijfel het Cultureel Festival Virus. De afgelopen drie edities hebben mij elk jaar weer op een wel zeer aangename manier verrast met een unieke programmering op het gebied van muziek, dans, literatuur, beeldende kunst, straattheater, theater en film. Het heeft er mede voor gezorgd dat mijn bekrompen technische geest ook eens naar hele andere dingen is gaan kijken dan alleen maar naar techniek.

Altijd heb ik al een passie gehad voor abstracte beeldende kunst, dus zal het niemand verbazen dat als tweede in mijn top vijf de grafisch kunstenaar Escher verschijnt. Hoe het deze man gelukt is de toeschouwer van zijn werk elke keer weer te verleiden tot het zoeken van een oplossing voor het onmogelijke, vind ik fascinerend.

Een groot theaterbezoeker kan je me niet noemen, maar als het op cabaretiers aankomt ben ik van de partij. Mijn voorkeur gaat uit naar cabaretiers die inspelen op de problemen in de maatschappij en die deze op een zo krom mogelijke manier aan de toehoorders proberen over te brengen. Vandaar op nummer drie Lebbis&Jansen. Ik heb deze goedgebekte heren voor het eerst mogen aanschouwen op de Uitmarkt ’96 en heb ze na deze zeer confronterende acte de présence op de voet gevolgd door cabaretland.

Op vier staat de film Lola rennt. Het mooie van deze film is dat het eigenlijk een real-time race tegen de klok is, die twintig minuten duurt. Deze twintig minuten worden drie keer herhaalt en vormen zo samen één film. Hoewel alle delen op dezelfde manier van start gaan, eindigt elk deel anders doordat Lola iedere keer andere beslissingen neemt. De makers van deze film zijn aanhangers van de chaostheorie, wat ook zeer duidelijk naar voren komt. Naar aanleiding van deze film kun je de conclusie trekken dat wanneer je als persoon andere stappen maakt in je leven dit ook gevolgen heeft voor alles wat er om je heen gebeurt.

Als tamelijk bereisd persoon heb ik een favoriete stad die ik op plaats vijf zou willen zetten, en dat is Praag. Het is een stad met vele gezichten. Deze stad is in het bezit van vele magnifieke oude gebouwen en oude bruggen, waarvan de Karls Brücke wel de bekendste is. Op deze brug kon ik, toen ik in Praag was, ongeveer een hele week verblijven. Hier kun je je te goed doen aan allerlei leuke straatacts, zoals portretschilderen en straattheater. De oude binnenstad is ook zeker de moeite waard. Wat overigens wel erg opvalt, is dat er heel veel kapitaal in Praag aanwezig is en dat ze in de rest van Tsjechië ongeveer een jaar of twintig achterlopen. /.

Untitled Document /Chinese avond

In samenwerking met studievereniging Cheops organiseert Studium Generale dinsdag 21 maart een Chinese avond. Schrijfster Zhimin Tang was ooit hongerstaakster op het Plein van de Hemelse Vrede. Nu is ze getrouwd met een Nederlander en woonachtig in Den Bosch. Ze vertelt vanaf 20.00 uur in de Senaatszaal van het Auditorium over haar ervaringen in communistisch China. Aansluitend volgt een zeer recente film uit China.

/Toneel

Op 16, 17 en 18 maart speelt Het Zuidelijk Toneel (HZT) nog de voorstelling ‘De dame met de camelia’s’ in de Eindhovense Stadsschouwburg. Dit stuk van Alexandre Dumas fils in de laatste regie voor HZT van Ivo van Hove is daarna alleen nog op 4 april in Eindhoven te zien.

/Uit eigen werk

Café Kraaij & Balder presenteert donderdag 16 maart vanaf 20.00 uur voor de derde maal het succesvolle verhalenpodium ‘Stel je eens voor’. Schrijvers lezen voor uit eigen werk. Speciale gast is Piet Hein de Vos.

/St. Patrick

Een traditionele happening op het gebied van ‘drinking’ en ‘singing’ in Café De Groot op de St. Patrick’s Night Irish Session. Vrijdag 17 maart, vanaf 22.00 uur.

/Kim’s Bedroom

In het kader van het MU-project ‘Kim’s Bedroom’ vindt op zaterdag 18 maart vanaf 20.30 uur een music performance plaats in de Effenaar. Kim Gordon, Thurston Moore, Steve Malkus, Jim O’Rourke, Ikue Mori, Quix-o-tic, dj Olive & Relaxo Abstracto zijn de uitvoerende artiesten.

/Evita

Op het bioscoopscherm van Plaza Futura is zondag 19 maart om 12,15 uur Madonna te bewonderen in haar rol van Evita Perron in de film ‘Evita’.

/Film

1 op Tien vertoont op maandag 20 maart vanaf 20.00 uur in collegezaal 13 in het Auditorium de film ‘De Celluloid Closet’. Deze film geeft op soms ontroerende dan weer op een hilarische wijze de worsteling weer van Hollywood met het thema ‘homoseksualiteit’.

/Manic Monday

In Grand Café Berlage vindt op maandag 20 maart vanaf 22.30 uur de cd-presentatie plaats van Bwana Dik. Geert Tiersma en consorten brengen Zappiaanse extravaganza.

/Rot en meisjes

In de Stadsschouwburg is op dinsdag 21 maart vanaf 20.30 uur Jan Rot te zien met de voorstelling ‘Meisjes’. Over moeders, hoeren, bakvissen en potten.














Website