/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Bestuur
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 3 nummer 5

jaargang 42, 18 mei 2000


Achtergrond

Untitled Document Acht maanden in de weer voor Virus

Zondag 21 mei barst het cultureelfestival Virus los en wordt de campus omgetoverd in een cultuurtempel met diverse podia waar muzikanten, auteurs, kunstenaars en andere performers optreden. De organisatie van het festival is in handen van een jaarlijks wisselende club vrijwilligers die maanden toewerken naar die ene dag in mei. “Het heeft bijna iets weg van een examen”, zegt Virusmedewerkster Anouk Welters. Cursor volgde de voorbereidingen voor het festival.

Zondag 21 mei

Lady Aida, Herman Brusselmans, Kane, Keith Caputo, Maarten van Roozendaal en het Scapino balet. Een rijtje namen dat op het eerste gezicht totaal niets met elkaar te maken lijkt te hebben. Want wat heeft Keith Caputo, de voormalig leadzanger van Life of Agony te maken met Nederlands bekendste dansgezelschap Scapino of de Belgische veelschrijver Brusselmans? Vrijwel niets, luidt het antwoord. Afgezien van het feit ze allemaal vertegenwoordigd zijn op het Virus festival; het jaarlijks terugkerende cultuurevenement aan de Dommel waarop jongeren op een leuke manier in contact gebracht worden met kunst en cultuur. In de breedste zin van het woord. Naar verwachting zullen zo’n acht- tot negenduizend mensen het festival bezoeken. Enkele getallen: meer dan een kilometer bekabeling, bijna twee kilometer hekwerk, veertien locaties, meer dan tienduizend liter bier, 55 medewerkers en tweehonderd vrijwilligers. Ga d’r maar aan staan.

Oktober 1999

Acht maanden voor D-day. Of V-day eigenlijk. Er is nog helemaal niets, alleen een ploeg gloednieuwe bestuursleden onder voorzitterschap van student Werktuigbouwkunde Lambert van Breemen. Het zestal zet de studie een jaar lang op een laag pitje om het festival te kunnen organiseren. Ze beginnen met lege handen, hebben amper nog ervaring met de organisatie van een massaal festival. Wel draaiden de nieuwe bestuursleden mee als medewerker bij eerdere edities van Virus. Maar het echte werk, maandenlang toewerken naar die ene dag, plannen, organiseren en - ook heel belangrijk – motiveren, daar zullen ze de komende maanden pas kennis mee gaan maken.

Virus wordt niet alleen door de bestuursleden georganiseerd. Het bestuur wordt ondersteund door acht commissies die elk een deel van het programma invullen. Virus kent bijvoorbeeld commissies voor muziek, literatuur, film, theater&dans, beeldende kunst, het terrein, de pr en het eindfeest. Op dé dag leiden nog eens tweehonderd vrijwilligers het festival in goede banen. Dat zijn de mensen die opbouwen, afbreken, opruimen, tappen, bewaken en controleren.

Behalve kantoorruimte is er aan het eind van 1999 nog maar weinig. Ja, er zijn al wat frisse plannen en er hebben zich al 42 medewerkers aangemeld die de commissies gaan bemannen. Verder zijn er oude draaiboeken en lijsten met telefoonnummers van boekingsbureaus. En er is een doos met demo’s van (lokale) bandjes die graag tijdens Virus willen optreden. En er is een datum: 21 mei. Dat was de geschiktste datum, rekening houdend met Pinkpop, Parkpop, het EK Voetbal en de tentamens.

De organisatie van het festival huist in een hok in de W-hal. Rechtstreeks daglicht is ver te zoeken. Het beetje uitzicht dat ze hebben op de werkplaats in de W-hal wordt ontnomen door posters. Tot 21 mei zullen de meeste organisatoren bijna dagelijks te vinden zijn in het Virushok. Het is er, in tegenstelling tot eerdere jaren, opmerkelijk netjes. “Dat is bewust zo”, zegt voorzitter Van Breemen. In het verleden was het vaak een zooitje in het Viruskantoor.” PR-medewerkster Anouk Welters: “Gelukkig hebben we allemaal een hekel aan die ranzige praktijken. We zijn allemaal best netjes.”

Er zijn nog meer goede voornemens. Het nieuwe bestuur gaat ook een logboek bijhouden en regelmatig een mailing versturen aan de meer dan veertig medewerkers. Verder zal het draaiboek heilig zijn en wordt er zo weinig mogelijk tot het laatst uitgesteld. Van Breemen: “Als het nu kan, doen we het nu en niet later. Zeker nu. Nu hebben we het nog niet zo druk. Daar moeten we gebruik van maken.”

Het is nog even wennen aan de nieuwe situatie. Zowel voor de bestuursleden als voor alle contacten van Virus. Zo dragen de computers in het kantoor nog steeds de namen van hun vorige gebruikers. Omdat de organisatoren elk jaar wisselen, hebben bedrijven elk jaar te maken met nieuwe aanspreekpunten.

In een hoek van het bestuurshok hangt een groot wit vel waarop volkomen willekeurige namen zijn opgeschreven. Bestuurslid Welters vertelt dat iedereen daar spontane ingevingen op mag kalken. Tool staat er al bij. En Hole. Verder moet er een beeldmerk gekozen worden. Een beeldmerk, benadrukt Welters, geen logo. Het logo bestaat immers al. Dat is het rechthoekige blokje waar de naam van het festival in staat. Het beeldmerk is het jaarlijks wisselende poppetje dat de posters, de toegangskaarten en alle andere Virus-uitingen zal tooien. De eerste concepten zijn al binnen. Welters legt vijf verschillende beeldmerken op tafel in het Virushok. Een klas van het Grafisch Lyceum gaat zich bezighouden met de vormgeving van de posters, flyers, toegangskaartjes en het programmaboekje van Virus.

Eind november

De lijst met ideeën voor acts staat bomvol. “Het is al de derde lijst in een maand tijd”, lacht Welters. Naast de bandlijst is nu ook een medialijst opgehangen waarop alle bladen, zenders en kranten geïnventariseerd worden die mogelijk van nut kunnen zijn bij de promotie van Virus. “De media loopt nog niet zo”, zegt Welters. “Vandaar.”

Met het zoeken en boeken van de Virus-acts schiet het nog niet zo op. Er staat nog maar heel weinig vast. De programmering van een festival staat of valt met de artiesten en acts die geboekt kunnen worden. En helaas hebben artiesten vaak schema’s en tourdata die niet altijd samenvallen met de wensenlijstjes van een organisator. Het mateloos popu-laire cabaret-duo Lebbis en Jansen wil bijvoorbeeld wel, maar treedt zondags nooit op. Een andere cabaretsensatie, de Vliegende Panters, is niet in Nederland. Schrijfster Manon Uphof komt wel. Vorig jaar moest ze vanwege familieomstandigheden verstek laten gaan en nu komt ze het goed maken. Maarten van Roozendaal is misschien ook present. Hoewel het nog niet zeker is, is programmeur Peter van der Heijden al wel op zoek naar een vleugel. Welters: “De afgelopen weken hebben we ook een paar bedrijven gebeld voor sponsoring. En we hebben subsidieaanvragen de deur uitgedaan. Dat moet elk jaar opnieuw gebeuren.”

Het Grafisch Lyceum is inmiddels aan de slag gegaan met de ontwerpen voor Virus. De helft van een examenklas houdt zich met Virus bezig. De andere helft is bezig met een ander project. “En die zitten allemaal te klagen”, lacht Welters. “Virus is veel leuker.” Als beeldmerk is gekozen voor een peervormig, geschubt poppetje met grote ogen.

De eerste problemen doen zich voor. Het elektriciteitsbedrijf waar Virus mee werkte, heeft een rekening gestuurd voor een kabel die tijdens het laatste festival verdwenen is. Een opmerkelijke rekening, want het bedrag is zo hoog dat er honderden, honderden kilo’s kabel kwijtgeraakt zouden moeten zijn. “We hebben de samenwerking inmiddels stop gezet”, zegt voorzitter Lambert van Breemen. Met het nieuwe jaar in aankomst is ook het comité van aanbeveling compleet. Dit jaar hebben behalve de rector ook de commissaris van de koningin en de directeuren van de Schouwburg en Muziekcentrum Frits Philips hun naam aan het festival verbonden. De Eindhovense burgemeester, Rein Welschen, heeft ook zitting in het comité.

Januari

Het begint te lopen. De terreinindeling voor het festival hangt al aan de muur. Maarten van Roozendaal komt definitief. Net als Judge Abraham and the Jury. Dj Laydi Aida is een vaste gast van Virus. Ze wil weer heel graag komen, vergezeld van een paar andere dj’s. Andere onderhandelingen lopen nog. De studenten van het Grafisch Lyceum hebben posters gepresenteerd. Besloten wordt om een donkerblauwe poster met gele letters te nemen. Ook de catering is min of meer rond. De studenten hebben een cateraar gevonden die een keur aan verschillende gerechten kan leveren. “Het begint spannend te worden”, zegt Anouk Welters. “We moeten ons nu gaan afvragen wat we willen, wat we kunnen en of het reëel is.” De keuze is definitief. “Het is nu go of no go”, zegt Virus-voorzitter Van Breemen. Het wordt GO.

De millenniumbug heeft in beperkte mate toegeslagen in het Viruskantoor. Eén computer heeft kuren. Andere, logistieke problemen doen zich voor. Nieuwe computeronderdelen laten al vijf weken op zich wachten. De onderdelen zijn besteld en betaald. Na enig aandringen stort het bedrijf het geld terug.

Februari

Het Grafisch Lyceum wordt steeds enthousiaster. Meer dan vijftig studenten hebben 3D-animaties gemaakt. Het bestuur heeft er acht uitgekozen die als reclame voor Virus gebruikt kunnen worden. Vanaf eind februari zal Omroep Brabant ze zeshonderd keer uit gaan zenden. Tegen onkostenvergoeding wel te verstaan. Eind februari krijgt het tot dan toe naamloze beeldmerk van Virus een naam. Het geschubte bolletje met de grote ogen gaat Fungubbes heten.

Ondertussen gaat het brainstormen en zoeken naar nieuwe acts door. De organisatoren denken aan de bouw van een ‘literatuur gluurmuur’, een soort literaire kijkdoos. En er zijn wéér een aantal mensen gecontracteerd. Singersongwriter Stijn van Kreij bijvoorbeeld. En ook cabaretgroep Niet Schieten! heeft toegezegd.

Ook de kaartverkoop moet geregeld worden. De Virus-organisatie mikt op Ticket Service Nederland, een grote ticketverkoper met landelijke dekking. Het bedrijf wil echter 4,5 gulden provisie op elk verkocht kaartje. Dat zou de oorspronkelijke verkoopprijs van een Virus-ticket behoorlijk opschroeven.

Ondertussen groeit bij de organisatie ook het besef dat 21 mei snel nadert. Welters: “We gaan iedere vrijdagmiddag een borrel organiseren waarop we aandacht kunnen besteden aan een onderwerp. De helft van het bestuur moet op die borrels aanwezig zijn.” Motiveren, zo ondervindt het bestuur, is ook een kunst. “We hebben iedereen even goed wakker geschud”, zegt Welters, “zodat iedereen weer weet waar we mee bezig zijn.”

Maart

‘Virus moet verhuizen vanwege overlast’, kopt Cursor begin maart op de voorpagina. Het Virusbestuur heeft even te kampen met een flinke tegenslag. Volledig uit het niets krijgt de organisatie in februari bericht van de gemeente dat Virus 2000 op een andere locatie georganiseerd zou moeten worden. Dat zou een kleine ramp zijn, want in dat geval zou de hele terreinindeling drastisch omgegooid moeten worden. De gemeente vindt dat het terrein anders ingedeeld moet worden vanwege de overlast die buurtbewoners vorig jaar ondervonden van het festival. Tijdens het festival dat vorig jaar op zondag 30 mei gehouden werd, grepen buurtbewoners meer dan honderd keer naar de telefoon. De klachten waren voornamelijk afkomstig van het personeel van het Diaconessenhuis en bewoners van flats aan de Mont-gommery- en de Kennedylaan. Tijdens een goed voorbereide presentatie weten de terreincoördinator en de voorzitter de gemeente ervan te overtuigen dat het festival dit jaar weinig problemen op zal leveren. Spannend? “Heel spannend”, erkent Virus-voorzitter. Wanneer alles op het laatste moment omgegooid had moeten worden, zou dat de uitgekiende opstelling van het festival zo nadelig kunnen beïnvloeden dat het een desastreuze invloed had kunnen hebben. De zorgvuldig opgebouwde goede naam van Virus had een enorme deuk op kunnen lopen. Besloten wordt wel om het hoofdpodium iets te draaien. Ook met de AORbar worden betere afspraken gemaakt over het geluid. In ’99 was de bar van de AOR een attractie op zich vanwege het gezellige sfeertje en de – harde – muziek. “We zijn erg opgelucht nu het goed afgelopen is”, zegt Welters achteraf. “We hebben het al druk genoeg.”

Alsof de geluidsoverlast niet genoeg druk op de organisatie legt, zegt ook de cateraar nog eens af. Hoewel het bestuur er niet rouwig om is – de cateraar vergat gemaakte afspraken en vergaderingen en kwam beloften niet na – betekent dat wel dat er een nieuwe cateraar gezocht moet worden. Lichtpuntjes zijn er ook. Zo heeft tot grote vreugde van programmeur Peter van der Heijden het gerenommeerde dansgezelschap Scapino toegezegd. Van der Heijden: “Scapino gaat een verkorte versie van ‘Nico’ dansen. Scapino stond al heel lang op het verlanglijstje van Virus. Ook dit jaar. Ik heb gewoon maar eens gebeld en het kan. Technisch is het goed te doen. En ze zijn heel makkelijk. Wat wij niet hebben, nemen ze zelf mee.” Nog meer goed nieuws. Ook het langzaam maar zeker steeds populairder wordende Kane komt spelen. En, jawel, Keith Caputo, voormalig leadzanger van Life of Agony komt. Van der Heijden: “We moesten op zijn website lezen dat hij hierheen kwam. We vernomen het op 30 maart, na een afspraak met het CvB.”

En omdat de programmering langzaam zijn voltooiing nadert, is er nu ook ruimte om te kijken naar wat er nog meer moet gebeuren. Van der Heijden: “Hoe moeten de artiesten bij de podia komen, hoe regelen we de ontvangst, wat zijn hun wensen, hoe en wanneer eten ze. En wat doen we met de pers. Dat moet je allemaal van tevoren bedenken.”

April

“Een dikke maand nog”, verzucht Anouk Welters. “Het is best spannend. We hebben het hartstikke druk. We zijn met het programmaboekje bezig. Daar gaat erg veel tijd inzitten. Het drukken van de posters verliep ook niet bepaald probleemloos. Ik heb er eerlijk gezegd niet al te best van geslapen. Inmiddels is ook de voorverkoop begonnen. We verwachten dat het een soort logaritmische voorverkoop wordt. Twee weken van tevoren gaat het pas lopen. Het wachten is nu ook op de aandacht van de pers.”

De promotiemolen is goed op gang gekomen. Sinds begin april zijn eindelijk de Virus-spotjes te beluisteren bij Omroep Brabant. Omroep Brabant wil een reportage van de dag maken. Nieuwe Revu en Sum hebben interesse getoond. CJP geeft kaarten weg en er bestaat een kans dat pr-vrouw Anouk het festival bij Kink FM mag komen promoten. Verder worden overal in het land stickers opgeplakt en grote posters opgehangen.

Het goede gevoel overheerst. “We hebben misschien op het gebied van muziek niet zo’n grote namen. Op het gebied van dans en literatuur hebben we dat wel. Het is heel breed. We zijn nu een écht cultureel festival. Ik ben ervan overtuigd dat het hartstikke goed wordt. Maar spannend blijft het. Het heeft bijna iets weg van een examen waar je je een heel jaar op voorbereidt”, vindt Welters.

Mei

Nog een paar dagen, dan is het zover. In het Virushok is daar weinig van te merken. Rustig worden de laatste puntjes op de i gezet. “Op 5 mei”, vertelt Van der Heijden, “was de programmering helemaal rond. Dat was voor mij letterlijk bevrijdingsdag.” KPN komt nog langs voor overleg over de communicatievoorzieningen op het terrein. Anouk heeft het festival tien minuten mogen promoten bij Kink FM tijdens het goed beluisterde Outlaw 41 en werd geïnterviewd door VPRO’s internet radio. De medewerkers zijn gebriefd, iedereen weet wat er wanneer moet gebeuren. Er zijn telefoonnummers uitgewisseld, shirts uitgedeeld, instructies gegeven. Het Eindhovens Dagblad komt langs en Zondagsnieuws drukt coupons af waarmee lezers gratis een programmaboekje op kunnen halen. Niets staat een succesvol Virus nog in de weg. Of het zou het weer moeten zijn.

“Twintig procent kans op zon, twintig procent kans op neerslag”, roept een bestuurslid door het Virushok. “Als het maar droog is”, verzucht Welters. “Dan is het goed.” /.














Website Cursor