/Voorpagina /Mensen /Nieuws /Opinie /Cultuur /Studentenleven /Achtergrond /English page /Onderzoek /Bestuur /Ruis /Harmpje /Colofon |
/Faculteits Berichten /Vacatures /Mensa /Oude cursors /pdf formaat /TUE |
jaargang 42, 18 mei 2000 Bestuur |
Maandag zijn de VSNU en de vakbonden bijeen geweest voor het CAO-overleg. Het hete hangijzer is de overgang van de publiekrechtelijke positie van werknemers naar een privaatrechtelijke situatie. De werkgevers, de colleges van bestuur die zijn verenigd in de VSNU, willen de ambtelijke status afschaffen, de vier de ambtenarenbonden zijn radicaal tegen. Peter Wiechman, landelijk bestuurder van de ABVAKABO: “Er dreigt nu een serieus probleem te ontstaan rond het afsluiten van een CAO.” Jeroen Sparla, woordvoerder van de VSNU: “Gelukkig hebben de bonden niet pertinent ‘nee’ gezegd. Volgende week maandag komen ze weer bij elkaar. De VSNU zal dan reageren op het formele stuk van de bonden, met hun argementen tegen de afschaffing van de ambtelijke status. De VSNU heeft daar afgelopen maandag kennis van genomen en toelichtende vragen gesteld. Sparla: “Ik ben blij dat we de dialoog gaande kunnen houden. Beide standpunten zijn hard en het zal de nodige creativiteit vergen om eruit te komen.” Wil dat zeggen dat de invoering van de privaatrechtelijke status een absolute voorwaarde is voor de VSNU om tot een CAO te komen? Sparla: “Onder druk wordt alles vloeibaar. De VSNU heeft een redelijk absoluut ‘ja‘ om die overgang in deze CAO te regelen. De bonden zeggen redelijk absoluut ‘nee’. Maar ze hebben niet gezegd dat het onbespreekbaar is.” Wiechman op zijn beurt: “Ik wil niet zeggen dat het voor de VSNU een absolute voorwaarde is om verder te praten. Dat is formeel niet zo uitgesproken, maar zo voelen de onderhandelaars het wèl. Onder de leden is absoluut geen draagvlak, die zijn onzeker, er is veel onbegrip en veel onvrede over de noodzaak van de overgang naar de privaatrechtelijke situatie. We hebben de VSNU ook gevraagd om deze gevoelens ter harte te nemen, om daar wat mee te doen. Of men daar ook consequenties aan verbindt zal volgende week blijken.” Sparla: “Wij gaan ons nu beraden hoe we de zorgen van het personeel kunnen wegnemen en hoe we de condities kunnen scheppen waarop de bonden ‘ja’ zeggen. Het conflict speelt al langer en de bonden zeggen steeds: ‘Wat de VSNU wil kan ook in het huidige bestel geregeld worden binnen de publieksrechtelijke verhoudingen.’ Hoe staat de VSNU daartegenover? Sparla: “Dat klopt wel, alleen de Algemene Wet Bestuursrecht blijft dan van toepassing en dat is erg belastend. Als meneer A maatwerk wil in zijn arbeidsverhouding en arbeidsvoorwaarden wil ruilen, dan kan dat in het nieuwe model. Als hij vijf vrije dagen in wil wisselen voor een financiële vergoeding dan moet dat kunnen. Maar als meneer B daarvan hoort en hij kan dat niet omdat dat op zijn afdeling niet goed uitkomt, kan hij naar de rechter stappen met het argument dat er sprake is van rechtsongelijkheid. Dat is dus niet werkbaar. In plaats van een gang naar de rechter kan er een geschillenregeling opgesteld worden.”
Decentralisatie
Maar met de invoering van het privaatrecht lijkt het er echter wel op dat werknemers minder mogelijkheden hebben om hun recht te halen. Wat de meeste mensen niet voor niks doen, zo blijkt uit gesprekken met vakbondsvertegenwoordigers.
Keuzemodel
En daar zit de crux, bij beide partijen. De vakbonden willen dit recht voor werknemers graag behouden, de werkgevers willen er grotendeels vanaf. Het publieksrecht biedt werknemers de mogelijkheid van extra bescherming en die wordt in het nieuwe stelstel minder. Het is namelijk ook een bescherming tegen mogelijke willekeur van een verstoorde relatie met een iemand die hoger in rang is. Daarom spreken de vakbonden over een slechtere rechtspositie en zijn ze tegen de invoering van het privaatrecht.
Toetsingscommissie
Standpunten van de bonden:
De gewenste verbetering van de bestuurbaarheid (bijvoorbeeld het personeelsbeleid) kan ook binnen het bestaande recht plaatsvinden. Samengevat: vermindering van rechtspositie zonder noodzaak is voor ABVAKABO FNV niet acceptabel.
CFO
VAWO/CMHF
het bovendien tussentijds door de faculteitsraad naar huis gestuurd worden; daarmee hield zo’n bestuur rekening.) De huidige bestuursvorm in de faculteiten bepaalt de stuurmogelijkheden van het CvB.”
AC/AFZ
|
met de computer doen’ TUE heeft nieuw reglement om computermisbruik aan te pakken Computermisbruik/ Dieter WoutersHet computer- en internetgebruik zit wereldwijd enorm in de lift. Maar waar het gebruik toeneemt, neemt ook het misbruik toe. Zo worden sites bijvoorbeeld gesaboteerd door hackers en misbruiken bedrijven je persoonlijke emailadres voor reclamedoeleinden. Ook hier op de TUE komt wangedrag voor en om dat op een uniforme manier aan te pakken, werd onlangs het nieuwe ‘reglement computergebruik’ in werking gesteld.
Wat wordt er eigenlijk met misbruik bedoeld? Wat mag wel en wat niet? Word ik in de kelder van het Hoofdgebouw gegooid als ik een foto van Anna Kournikova download? Het nieuwe reglement computergebruik geldt voor alle door of namens de TUE ter beschikking gestelde computer- en netwerkfaciliteiten, zowel hard- als software. Alleen diegene die van de TUE een usercode hebben gekregen, zijn gerechtigd gebruik te maken van deze faciliteiten. Let op: je mag dit alles enkel gebruiken ten behoeve van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven of voor de uitoefening van je functie.
Is dat ook al misbruik?
Als hij het computerreglement doorbladert, zit hij enkele keren te grijnzen. “Zijn screensavers een lichte vorm van misbruik? Het is maar wat je misbruik noemt. Volgens mij heeft iedereen een screensaver en wat is er mis met een achtergrondscherm? Je moet eens proberen geen achtergrondscherm te hebben.” Illegaal kopiëren valt volgens William niet te controleren en ook als hij leest dat spelletjes spelen een vorm van misbruik is, schudt hij het hoofd. “Iedereen heeft bij het aanvaarden van z’n laptop een papier ondertekend waarop staat dat het enkel voor academische doeleinden bedoeld is en volgens mij is dat bij Quake niet het geval. En toch doet iedereen het. Trouwens patience is ook een spelletje en dat wordt gewoon bij Windows geleverd.” Ondanks deze voor hem absurde vormen van misbruik is William het wel eens met het idee van een reglement. “Maar ze moeten er wel écht iets mee doen, anders maakt het niets uit.”
Computerpolitie
Het verschil met het vorige reglement ligt volgens Waterham in de aanpak van het misbruik. “Vroeger bestond het reglement uit ‘Gij zult geen onbetamelijke dingen met de computer doen’, terwijl we daaraan nu een kader hebben toegevoegd waarin misbruik op een uniforme manier wordt aangepakt.” Op papier ziet dit ‘kader’ er vrij ingewikkeld uit, maar dankzij de beeldspraak van Waterham wordt het duidelijker. “Je moet het vergelijken met het burgerlijk recht. Daarin heb je drie verschillende organen: de overheid, de rechtbank en de politie. De overheid wordt hier vertolkt door het College van Bestuur en het reglement. De rechtbank is de Commissie ComputerGebruik (CCG), waarin het hoofd van het Studenten Service Centrum, het hoofd van het Notebook Service Centrum, een opleidingsdirecteur, een student en een jurist zetelen. Het is niet zo dat elke klacht bij deze commissie terecht komt. Als een klacht het diensthoofd (medewerkers) of de opleidingsdirecteur (studenten) overstijgt, dán pas wordt de commissie ingeschakeld. De laatste schakel in dit proces is de politie.”
En juist over die laatste schakel bestaat veel onduidelijkheid. Wie bewaakt de grens tussen ‘gebruik’ en ‘misbruik’? Komt er een TUE-computerpolitie die voortdurend moet patrouilleren langs de computers? “Een TUE-politie is theoretisch niet uitgesloten, maar dat gaan we dus niet doen. Er moet eerst overlast zijn, eerder komen we niet in actie. Als we de vergelijking met het burgerlijk recht doorvoeren, is hier weinig blauw op straat. Overlast moet worden aangegeven”, aldus Waterham. Er wordt dus beroep gedaan op de individuele student om, wanneer hij overlast ondervindt dit aan te geven. “Dat moet lukken”, volgens Waterham. “Er is wel degelijk een verandering van mentaliteit. Waar vroeger een hacker op handen werd gedragen, wordt deze nu vriendelijk door zijn collega’s op de schouders getikt. De notebookgeneratie is gewoon veel bewuster.” /.
|
toegestaan:
- Je mag de TUE of derden geen materiële of immateriële schade be rokkenen. - Je mag geen overlast of hinder veroorzaken - Het is niet toegestaan om gebruik te maken van andermans usercode, - password en/of e-mailadres zonder diens toestemming. - Het is verboden om een beveiliging of beveiligingscode te doorbreken of te kraken. - Je mag geen berichten of mededelingen verzenden, plaatsen of toegankelijk maken waarvan de inhoud als aanstootgevend, onzedelijk, discriminerend, opruiend of kwetsend,(...) kan worden opgevat. - Grote hoeveelheden berichten of berichten van grote omvang verzenden, plaatsen of toegankelijk maken waarvan de gebruiker weet of behoorde te weten dat dit storing, overlast en/of vertraging kan veroorzaken, is verboden. Lichte vormen van misbruik:
Overlast door: - Spelletjes - geluid - chatten - screensavers, achtergrondschermen - overbodig bezet houden van hardware en randapparatuur - overmatige netwerkbelasting
Zware vormen van misbruik:
- racistische en sexistische uitingen - schelden - pornografie - illegaal kopiëren - hacken - gegevensmanipulatie - verspreiding van virussen en illegale software - e-mailbommen/junkmail - opzettelijk beschadigen van hardware en randapparatuur |