/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 2

jaargang 43, 22 november 2000


Achtergrond

Untitled Document

Ondernemers in de nieuwe economie: tussen startup en shakeout

De nieuwe economie heeft de TU/e-campus in alle hevigheid bereikt. Door de al aanwezige bedrijvigheid in het Eutechpark en vestiging van Twinning in Eindhoven, heeft de TU/e-campus zich het afgelopen jaar ontwikkeld tot een verzamelplaats voor bedrijven die besmet zijn met het e-virus. Cursor portretteert twee exponenten van de nieuwe economie. Mpresence.com is een 'startup' die de wap-markt wil veroveren. Online muziekwinkel Urmusic was in de race om een Carp Cool Company 2000 te worden, maar is nu de eerste 'Dotcomfailure' van het Eindhovense Twinning Center.

Dotcoms/Gertjan Harberink
Foto's/Bram Saeys

 

Mpresence.com is klaar voor de mobiele toekomst

Zo flashy als de website is, zo sober is de inrichting van het kantoor van Mpresence.com. Houten bureaus met een groen tafelblad die bij Philips al een heel leven achter de rug hebben staan tegen de muur. Op de grond, ingeklemd tussen een bureau en een kast staat een computer die het kapitaal van Mpresence.com bevat. Op de machine worden talloze wapsites gehost en draait een programma waarmee klanten zonder enige technische kennis online hun eigen wapsite kunnen bouwen.


De groene Philipsbureaus worden nog niet overvloedig gebruikt. Mpresence is een netwerkbedrijf waarvan de werknemers over het land verspreid hun werk doen en af en toe aanschuiven voor een vergadering. Zo woont en werkt het hoofd ontwikkeling in Zwolle en werkt ook CEO (Algemeen directeur)Frans Franken vanuit een vakantiehuisje aan een recreatieplas bij Arnhem.

Mpresence bestaat nog niet zo lang. Het bedrijf is voortgekomen uit 3I Communication dat sinds vier jaar in het Multimediapaviljoen gevestigd is. 3I staat voor Intelligent, Interactive Internet en is opgericht met het idee dat vooral de techniek áchter het internet een interessante markt is.
Dochter Mpresence levert een service waarmee zonder IT-kennis professionele mobiele internetsites kunnen worden gebouwd. Oprichter en voormalig TU/e-student Guus van Knippenbergh raakte enthousiast over de nieuwe mogelijkheden van mobiel internet en technieken als wap. "We zagen leuke mogelijkheden met mobiel internet en zijn binnen 3i gaan werken aan een editor voor wapsites. In eerste instantie was het bedoeld om binnen 3I te gebruiken, maar het commerciële potentieel van de editor werd snel duidelijk. Van Knippenbergh realiseerde zich dat binnen het technisch gerichte 3I geen ruimte was voor het vermarkten van de editor. "We besloten tot het oprichten van Mpresence. Ik investeerde kapitaal van 3I en ging op zoek naar geschikte mensen. Frans kende ik nog van Werktuigbouwkunde." Lang hoefde hij niet aan te dringen. Franken: "Ik heb er mijn baan voor opgezegd."

Java
Wie Java geïnstalleerd heeft op zijn machine en toegang heeft tot internet kan al een professionele site voor een wap-telefoon bouwen zonder enige kennis van het ingewikkelde WML (Wireless Markup Language), zeg maar het HTML van wap. Een wapsite bouwen met de editor is kinderlijk eenvoudig. Mpresence levert niet alleen een editor, maar host de sites ook. Alle Mpresence sites krijgen het voorvoegsel Mgo.to. De site van Cursor zou bijvoorbeeld Mgo.to/cursor heten. Inmiddels heeft het bedrijf zo'n tweeduizend sites op de server. Dat is niet zo'n probleem, want in tegenstelling tot reguliere html-pagina's is een wap-pagina piepklein.

Wanneer CTO (Technisch directeur) Van Knippenbergh en CEO Franken hun editor demonstreren, weten ze bijna geen woorden te vinden om hun enthousiasme duidelijk te maken. "Het werkt verslavend", zegt Van Knippenbergh terwijl hij met toetsenbord en muis in de weer is. "Als je eenmaal begonnen bent, wil je niet meer stoppen." Met de editor van Mpresence kunnen aan een wapsite bepaalde handigheidjes gekoppeld worden. Zo is het mogelijk om email te versturen vanaf de wapsites. Franken demonstreert op zijn wap-telefoon hoe handig dat is. Hij haalt op zijn telefoon de internetpagina van Mobile & Wireless binnen, een toonaangevende beurs waarvoor Mpresence de wap-site gemaakt heeft. Via zijn mobiele telefoon schrijft hij de redacteur van dit artikel in per email.

Humor
Een van de populairste sites is Mgo.to/humor. Het betreft, de naam zegt het al, een site die drijft op een uitgebreide grappencollectie. Via de wapsite kun je grappen selecteren voor elke gelegenheid en voor elk onderwerp. Bovendien valt er iedere dag een grap te lezen die je vervolgens kunt mailen of sms-en naar iemand anders. Het zijn dit soort initiatieven die de naam van Mpresence wereldwijd moeten verspreiden.
Het Braziliaanse restaurant Carioca in Eindhoven behoorde tot één van de eerste tien klanten van Mpresence. Op de site van Carioca staat bijvoorbeeld prijsinformatie. In de toekomst kun je, als je zin hebt in Braziliaans, ook via de Mgo.to/carioca site reserveren. Na de Braziliaan volgden bedrijven als Libertel, voor wie Mpresence het EK-voetbal via wap publiceerde. Voor de prestigieuze Mobile & Wireless-beurs maakten ze de site, net als voor Sail 2000, ConneXie, Dynamic Airlines, D-reizen en Nuon.
Dat soort klanten is leuk en tevens broodnodig om de huur te betalen, maar Van Knippenbergh en Franken leggen de lat hoger. Op den duur is het de bedoeling de editor, of een 'customized editor' in licentie te geven aan bedrijven. VNU, eigenaar van de Gouden Gids, heeft ook interesse getoond, zeggen Van Knippenbergh en Franken. En natuurlijk volgen ze het invoeren van wap-initiatieven op de universiteit van Twente en de Katholieke Universiteit Tilburg ook met veel interesse.
Op termijn hopen ze overgenomen te worden door een 'grote jongen' die de door Mpresence opgebouwde know how in één keer inlijft. Van Knippenbergh: "Natuurlijk kan een bedrijf als Philips of Ericsson makkelijk dertig programmeurs in een kamertje zetten om ze na een maand weer naar buiten te laten komen met een editor zoals die van ons. Behalve de technische voorsprong hebben wij veel feedback van klanten. De kennis die wij opgedaan hebben door het contact met onze klanten is maar moeilijk te evenaren."

Teleurstelling
Wie minder vertrouwen had in Mpresence was het Twinning Center. Het jonge bedrijf kreeg geen bedrijfsruimte en ondersteuning. Twinning had bedenkingen bij de haalbaarheid van de plannen. Een teleurstelling, beaamt Van Knippenbergh die een deel van het kapitaal van 'zijn' 3I investeerde in Mpresence. Maar niet getreurd. De onderhandelingen met investeerders zijn gaande. En hoewel ze nog geen winst maken, zoals het hoort in e-land, verwachten ze dat die winst er wel degelijk komt.
En als wap geen succes wordt, zoals sommige critici beweren. Zonder op de details in te gaan wil Van Knippenbergh wel kwijt dat dat geen probleem is. "De pagina's worden in een bepaald bestandsformaat op onze server opgeslagen en geconverteerd naar wap. Mocht Imode, het Japanse wap, naar Europa gehaald worden, dan kunnen we daar zonder problemen naar overschakelen." Hoewel wap misschien nog even stand houdt, is het de vraag of datzelfde geldt voor mobiel internet. Dat is een vraag die bij Mpresence niet gesteld hoeft te worden. Van Knippenbergh: "Mobile internet mislukt niet. Het is de toekomst. Mobile internet lijkt telecom maar heeft de kleur en de geur van internet. Over vier jaar is alles mogelijk op dat gebied. En wij zijn klaar voor de toekomst." /.

URmusic.com: opgedraaid en uitgeperst


Het is stil in de winkel. De koffie uit een plastic bekertje geurt prettig. Overal hangen en staan gitaren, versterkers, en muziekinstrumenten. De winkel, 'Music Player', is het enige wat de Eindhovense ondernemer Joep Egmond nog heeft sinds de stekker uit het familiebedrijf Musica Music Center getrokken werd, omdat zijn e-commerce project URmusic mislukte.

Grootvader was violist. Het winkeltje in Valkenswaard waar hij violen verkocht aan zijn studenten was de basis voor een bloeiend muziekimperium dat drie generaties stand hield. Grootvader dreef zijn winkel in een tijd waarin er een gebrek aan instrumenten was en hij besloot ze zelf te gaan bouwen. Toen in de jaren vijftig de gitaren opkwamen, ging vader Egmond elektrische gitaren fabriceren. Op zijn hoogtepunt had het bedrijf zo'n tweehonderd mensen in dienst. Later had Egmond ook nog een blaasinstrumentenfabriek.
De winkel waar opa ooit de basis voor legde, is altijd in de familie gebleven. Musica Music Center in de Lijmbeekstraat was een begrip in de muziekwereld. Egmond, zelf drummer, is er nog steeds helemaal weg van. "Binnen onze familie draaide het vroeger al helemaal om muziek", zegt Egmond. "We waren met vier jongens. Ik geloof dat we op een gegeven moment drie orkesten in huis hadden."

De website URmusic.com bestaat nog. "Within the next few weeks, URmusic (spreek uit: you are music) will provide musicians and music-lovers with a spectacular new website", valt er te lezen. Het staat er al maanden. URmusic zou een community worden voor muzikanten. Op de site van URmusic zouden ze met elkaar kunnen jammen en chatten. Op de site zouden ook reviews te lezen zijn van de nieuwste elektronische muziekinstrumenten, die dan natuurlijk ook meteen besteld konden worden. Uiteindelijk zou het zo ver moeten komen dat de muzikanten, de community, het assortiment van de winkel zouden bepalen. Zo ver is het niet gekomen. URmusic is nooit online gegaan. "Het was een geweldig concept", zegt Egmond. "Dat vind ik nog steeds."

Emotie
Het idee om met instrumenten het web op te gaan, lag voor de hand. "In de USA wordt vijftien procent van alle elektronische instrumenten via het web verkocht", legt Egmond uit. "Ik zit elk jaar in de USA en ben dus goed op de hoogte van wat daar gebeurt. De verkoop via internet stijgt alleen maar. Dat staat hier ook te gebeuren. Zeker bij elektronische instrumenten zie je dat heel sterk. Als je de laagste prijs betaalt, maakt het voor een gebruiker niet uit of zijn apparatuur uit Eindhoven of uit Frankrijk komt. Verder is de combinatie muziek en internet natuurlijk perfect. Muziek is een hyper interactief medium."
Egmond wilde meer zijn dan een elektronisch winkeltje. Hij wilde gevoel, emotie. "Elektronische apparaten zijn kil. Daar heb ik geen emotionele band mee. Muziek is emotie en muzikanten zijn emotionele mensen. We wilden daarom op het web meer neerzetten dan een webshop alleen. Dat is niet genoeg. We wilden de geur van bier en shag overbrengen." Het eerste businessplan was snel klaar en het doel was helder: URmusic zou de Europese markt gaan veroveren.

Ballen
De zoektocht naar een financier eindigde in juni '99 bij Twinning. "Twinning gaf het plan ballen", zegt Egmond. Egmond was de juiste man op het juiste moment. E-commerce was 'heet' en Nina Brink was een stuk minder bekend dan nu. Twinning had zin in het idee en investeerde vier ton in URmusic. Egmond huurde bedrijfsruimte op de vijfde verdieping van het Eindhovense Twinning Center, nam personeel in dienst en ging aan de slag.
"Gezien onze plannen was de eerste funding van vier ton veel te weinig", zegt Egmond. "Er gaat veel geld zitten in het ontwikkelen van de software. Verder moet je personeel in dienst nemen, een huisstijl laten ontwerpen en je huur betalen. Ik ben zakenman genoeg om te weten dat het geld snel opraakt. Ik zit al mijn hele leven in zaken en ik heb in januari duidelijk tegen hun gezegd dat ik het niet lang meer zou trekken. Het geld was gewoon bijna op. Twinning gaf aan dat ze vertrouwen hadden in het bedrijf. Ze voorzagen een goede toekomst. Gerustgesteld door hun vertrouwen ging ik door. Achteraf had ik toen moeten stoppen. Maar ja, je wordt enorm opgedraaid en gaat er zelf in geloven. URmusic werd in februari nog gewaardeerd op tien miljoen gulden. Complete flauwekul natuurlijk. We hadden toen nog niet meer dan een website en bedrijfsruimte. Verder hadden we niets. De software moest nog geschreven worden. Aan het eind van de rit waren we minder dan anderhalf miljoen waard. Minder dus dan de 1,6 miljoen die in ons geïnvesteerd moest worden."

Die tweede ronde bleef echter uit, URmusic was nog geen seconde online geweest en het geld vloog met bakken de deur uit. In februari was het eind in zicht. Egmond kreeg drie maanden om de boel weer vlot te trekken. Zelf deed hij een stapje opzij ten faveure van interimmanager Hans Abbink, tot voor kort directeur van softwarehuis AND. Abbink probeerde URmusic alsnog in het gareel te krijgen. Het businessplan werd nog maar weer eens geprofessionaliseerd. Egmond stortte zich ondertussen op het vinden van financiers. "De afspraak was dat Twinning acht ton zou financieren als ik financiers zou vinden die samen eveneens acht ton wilden investeren. Ik werkte zeventig, tachtig uur per week. Ging gewoon door."
In die tijd leerde Egmond het wereldje van de Venture Capatalists, de VC's, van Nederland en omstreken goed leren kennen. "Ik dacht echt dat de nieuwe fi-nanciers in de nieuwe economie risico's durfden te nemen. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn. VC's willen zo min mogelijk riscio lopen."

Verbrand bankpapier
Ondertussen ging het met Musica Music Center niet best. URmusic teerde in op het kapitaal van het familiebedrijf. Ook op het familieleven trokken de perikelen een zware wissel. Dat URmusic door Carp, het blad voor carrièremakers in de nieuwe economie, genomineerd werd voor hun Cool Company 2000 was een schrale troost. De geur van bier en shag was steeds verder te zoeken. Een informal investor zei in een vlaag van oprechtheid tegen de geplaagde internetondernemer dat zijn plan niet naar bier en shag, maar naar verbrand bankpapier rook.

De broodnodige investering van Twinning kwam niet meer. Hoewel de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) vier ton toegezegd had en hij via andere kanalen nog eens vier ton bijeen wist te sprokkelen, stemde Twinning niet in met een tweede ronde. De investeerders die Egmond had weten te interesseren, behoorden niet tot het netwerk waar Twinning zaken mee deed.
Het betekende het definitieve einde van URmusic. "Ik hoorde het begin september. Eind augustus hadden we nog een presentatie gegeven die bij Twinning met applaus ontvangen werd. Ik heb op die dag zelfs een trofee gehad van ze. Tien dagen later hoor je dat het afgelopen is." Verbitterd is hij niet. Boos wel. "Natuurlijk. Je komt als man uit de oude economie in de nieuwe economie veel mensen tegen die snel hun zakken willen vullen. Het is een goudkoorts waar ik zelf ook aan meegedaan heb. Ze brengen je het hoofd op hol, draaien je op en persen je vervolgens als een citroen uit. Op Twinning ben ik ook boos. Ik vermoed dat ze in april, zeg maar ten tijde van het WOL-drama, besloten hebben om geen e-commerce ondernemingen meer te funden. Als ik dat toen geweten had, was ik natuurlijk gestopt."
Afgezien van zijn niet geringe kritiek op Twinning, het einde van Musica Music Center en een aanslag van enkele tonnen op zijn spaarpot zegt Egmond niet verbitterd te zijn. "Ik ga mijn winkel weer opbouwen. Helemaal stoppen of ergens in loondienst gaan is nooit bij me opgekomen. Het ondernemen zit in mijn bloed. En ik heb weer plannen met internet, maar niet meer zo uitgebreid als met URmusic. Geen gekke dingen, gewoon een webwinkel: www.EuropeanMusician.com. Op termijn misschien weer een community." Min of meer voor de grap is Egmond ook op het net te vinden als websalesman. Hij wil beginnende e-ondernemers advies geven.
Even is het stil. "Ik vind het concept van URmusic nog steeds fantastisch. We waren gewoon te vroeg."/.

[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor