Untitled Document
Met de People Mover naar de Universiteit
Hoofdrol voor TU/e in proef met nieuw vervoerssysteem
Reizen naar de TU/e wordt leuk. Wie in de toekomst aankomt
op het NS-station in Eindhoven kan vervolgens overstappen op een
heel nieuwe vorm van vervoer: de People Mover. Deze nieuwe vorm
van hoogwaardig transport gaat studenten, personeel en bezoekers
naar de campus en over de campus transporteren. De universiteit
is door de projectgroep Vervoerssysteem van de Toekomst (VVT)
aangewezen als mogelijk testterrein voor een dergelijk vernieuwend
transportsysteem.
'Personenvervoer
van morgen' heet het programma van de provincie Brabant waarbinnen
nagedacht wordt over nieuwe vormen van transport, net zoals dat
gebeurt in tal van andere Nederlandse steden. In samenwerking
met de Adviesdienst voor Verkeer en Vervoer, DTO-KOV en de provincie
is de projectgroep Vervoerssystemen van de Toekomst in het leven
geroepen. Deze projectgroep broedt op zinvolle bijdragen aan de
bereikbaarheid en de leefbaarheid van de binnensteden.
Dat dat geen overbodige luxe is, blijkt wel uit de steeds nijpender
wordende verkeersproblematiek in de provincie. Eindhoven, dat
elke ochtend en elke avond haar toegangswegen dicht ziet slibben
met auto's, spant de kroon. Met vereende kracht werkt de stad
aan nieuwe alternatieven voor de auto en andere conventionele
vormen van personenvervoer. Phileas, de zelfsturende bus die tussen
Veldhoven en Eindhoven gaat rijden, is daar een goed voorbeeld
van, evenals de nog aan te leggen fietssnelweg tussen Helmond
en Eindhoven. En er zijn meer Nederlandse steden die zinnen op
nieuwe vormen van transport. Deze week werd bijvoorbeeld bekend
dat Den Bosch overweegt een kabelbaan aan te leggen om de binnenstad
met een verderopgelegen parkeerterrein te verbinden.
Parking Hopper
En nu is er dan de People Mover, een vervoerssysteem dat het gat
tussen het openbaar vervoer en de auto moet gaan opvullen. De
People Mover is een vorm van Rapid Personal Transport. In het
kader van de door VVT geformuleerde ideeën over personenvervoer
in het jaar 2040 is de inzet van de People Mover op de TU/e een
eerste stap in die richting. ![](pm2.jpg)
Nicolaas de Ronde Bresser is algemeen directeur van Advanced
Netherlands Transport (ANT). Dit bedrijf houdt zich bezig met
advies aan en ondersteuning van instellingen die een People Mover
in willen gaan zetten. Het bekendste project waar ANT aan bijdroeg
is de Parking Hopper, het zelfsturende busje dat op Schiphol de
langparkeerders van parkeerplaats P3 naar de luchthaven transporteert.
Ook begeleidde het bedrijf de aanleg van de Park Shuttle, een
vervoerssysteem dat gerealiseerd is in Capelle aan de IJssel.
De Park Shuttle brengt forenzen van de metro naar een bedrijventerrein.
De Ronde Bresser heeft helder voor ogen wat voor systeem er op
de campus in Eindhoven aangelegd zou moeten worden. De Ronde Bresser:
"Lichte, compacte voertuigjes met een individueel karakter.
Je kan er met vier, hooguit zes mensen in. Omdat ze met een hoge
frequentie rijden, zijn er geen wachttijden. En ze rijden direct
naar hun doel. Je hoeft dus niet om de haverklap te stoppen bij
een halte." Ook de stad heeft baat bij de aanleg van een
dergelijk innovatief vervoerssysteem. Wie op zaterdag of tijdens
koopavonden wil gaan winkelen in de binnenstad van Eindhoven kan
in het vervolg zijn auto op het TU/e-terrein kwijt en naar de
stad pendelen met de People Mover.
Hoe alles er exact
uit gaat zien, is nog onderwerp van onderzoek. Gelijkvloers of
zwevend, alles staat op dit moment nog open. Een en ander hangt
vooral af van de wensen van de gebruiker.
De voorbereidingen voor de volgende fase waarin de plannen nader
uitgewerkt worden, is inmiddels in gang gezet. De TU/e heeft aangegeven
dat United Brains, het samenwerkingsverband van de universiteit,
de Design Academy en Fontys, aan de slag gaat met het project.
Het is de bedoeling dat de People Mover binnen twee jaar operationeel
is.
Trendbreuk
De Ronde Bresser: "De achterliggende gedachte is dat we op
de lange termijn een trendbreuk willen realiseren. Je kan natuurlijk
ook een bus naar de TU/e laten rijden. Dat is ook een oplossing.
Maar dat verandert niets. We willen met iets nieuws komen dat
beter aansluit op de wensen van de gebruiker."
Eindhoven was niet als enige in de race om de proef met het hoogwaardige
personenvervoer in de wacht te slepen. Ook de Efteling diende
een project in net als de steden Tilburg, Breda en
's Hertogenbosch.
Eindhoven voldeed
echter helemaal aan de voorwaarden die VVT geformuleerd had voor
het project. "Er is een station in de buurt, er is een relatie
met de stad, het vervoerspatroon op de campus is door alle gebouwen
heel diffuus. En de campus heeft als voordeel dat het een overzichtelijke
omgeving is. Alles overziend heeft het project bij de TU/e veel
kans van slagen."/.