/Voorpagina /Mensen /Nieuws /Opinie /Cultuur /Studentenleven /Achtergrond /English page /Onderzoek /Reportage /Bestuur /Ruis /Ranzigt /Colofon |
/Faculteits Berichten /Vacatures /Mensa /Oude cursors /pdf formaat /TUE |
jaargang 43, 22 november 2000 Bestuur |
Met de People Mover naar de Universiteit Hoofdrol voor TU/e in proef met nieuw vervoerssysteem
Reizen naar de TU/e wordt leuk. Wie in de toekomst aankomt op het NS-station in Eindhoven kan vervolgens overstappen op een heel nieuwe vorm van vervoer: de People Mover. Deze nieuwe vorm van hoogwaardig transport gaat studenten, personeel en bezoekers naar de campus en over de campus transporteren. De universiteit is door de projectgroep Vervoerssysteem van de Toekomst (VVT) aangewezen als mogelijk testterrein voor een dergelijk vernieuwend transportsysteem. 'Personenvervoer
van morgen' heet het programma van de provincie Brabant waarbinnen
nagedacht wordt over nieuwe vormen van transport, net zoals dat
gebeurt in tal van andere Nederlandse steden. In samenwerking
met de Adviesdienst voor Verkeer en Vervoer, DTO-KOV en de provincie
is de projectgroep Vervoerssystemen van de Toekomst in het leven
geroepen. Deze projectgroep broedt op zinvolle bijdragen aan de
bereikbaarheid en de leefbaarheid van de binnensteden. Parking Hopper Nicolaas de Ronde Bresser is algemeen directeur van Advanced
Netherlands Transport (ANT). Dit bedrijf houdt zich bezig met
advies aan en ondersteuning van instellingen die een People Mover
in willen gaan zetten. Het bekendste project waar ANT aan bijdroeg
is de Parking Hopper, het zelfsturende busje dat op Schiphol de
langparkeerders van parkeerplaats P3 naar de luchthaven transporteert.
Ook begeleidde het bedrijf de aanleg van de Park Shuttle, een
vervoerssysteem dat gerealiseerd is in Capelle aan de IJssel.
De Park Shuttle brengt forenzen van de metro naar een bedrijventerrein.
Hoe alles er exact
uit gaat zien, is nog onderwerp van onderzoek. Gelijkvloers of
zwevend, alles staat op dit moment nog open. Een en ander hangt
vooral af van de wensen van de gebruiker. Trendbreuk Eindhoven voldeed
echter helemaal aan de voorwaarden die VVT geformuleerd had voor
het project. "Er is een station in de buurt, er is een relatie
met de stad, het vervoerspatroon op de campus is door alle gebouwen
heel diffuus. En de campus heeft als voordeel dat het een overzichtelijke
omgeving is. Alles overziend heeft het project bij de TU/e veel
kans van slagen."/. |
[an error occurred while processing this directive] |
[an error occurred while processing this directive] |