/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 3

Jaargang 44, 20 september 2001


Cultuur

Untitled Document

Fascinerend schimmenspel van Theatre Espace
Spookbeelden in de nacht
Een vrouw woelt in haar bed. In de nachtlucht of in haar droom klinken zware laarzen, ver weg klinken stemmen: "Pourquoi êtes vous venues ici cette nuit?" Ze staat op. Plotseling wordt ze opgetild in de zwarte nacht en gedurende een fractie suist ze met tafel en stoel door de kamer. Als zij haar kamerjas aantrekt, is haar lichaam aan het verdwijnen: slechts losse armen en benen zweven nog door de ruimte. Zo begint de voorstelling 'Twilight' van Theatre Espace, donderdag 27 september te zien in de Blauwe Zaal.

De droomwereld blijft kunstenaars fascineren, zo ook theatermaakster Judith Nab, van origine mimespeelster. Voor de voorstelling 'Twilight' gebruikt Nab minimale middelen: wat fiets- en halogeenlampjes, doeken, een video, een
geluidsband met muziek,
geluidssamples van componist Jacob ter Veldhuis en een lichtcomputer. In 1999 kreeg Theatre Espace zes weken de kans om nieuwe technieken uit te proberen, die ze nu toepast. Zoals het werken met dubbele, doorzichtige, bewegende en ritmische schaduwen of het gebruiken van een verdwijnpunt waardoor lichaamsdelen zelfstandig lijken te functioneren.
Daarmee tovert ze een droomwereld op het toneel die imponeert. Het plot is snel verteld: een vrouw ligt in bed en leest een brief. Daarop verzinkt ze in een fantasiewereld, waarbij ze de ene keer een reusachtige gestalte aanneemt om even later zo klein te worden dat ze verdwijnt in een pannetje. Ze kan letterlijk uit elkaar vallen: ze neemt haar hoofd af, verliest haar benen en haar romp, tot alleen haar armen overblijven die sierlijk klapwiekend door de lucht vliegen als een vogel. Een been groeit uit tot een reusachtig monster. Ze aait de neus van een paard, dan wordt het paardenhoofd haar eigen hoofd, dat een mensje uitkotst. Nab schetst met 'Twilight' een droom- en fantasiewereld waarin de illusie compleet is en die het aloude schimmentheater een nieuwe dimensie geeft.

Uitnodiging
Over 'Twilight' kan Nab (1969) niet veel zeggen: 'Ik werk erg intuïtief, vergelijkbaar met een schilder die schildert of een beeldhouwer die hakt. Ik laat me ongetwijfeld inspireren door wat ik tegenkom, al ben ik me daar niet van bewust. Het doet ook niet ter zake, het moet niet te concreet worden. Het is een aanzet, het nodigt de toeschouwer uit om mee te gaan."
Van 1988 tot 1992 studeert Nab mime aan diverse beroemde opleidingen in Parijs en in dat jaar richt ze Theatre Espace op. Nab regisseert en speelt zelf in de voorstellingen, waarvoor ze ook de mise en scène doet. In 1993 volgt ze weer lessen in Parijs en ze maakt tot 1995 deel uit van 'La nouvelle compagnie Marcel Marceau'. Er volgen tournees in de grote theaters in Parijs, Londen, New York, Rome etcetera. In 1994, terug in Nederland, maakt ze 'De verloren stad', een combinatie van beeldende kunst, mime en live muziek.
Donderdag 27 september presenteert Studium Generale 'Twilight' in de Blauwe Zaal, om 20.30 uur./.

Untitled Document

'De haan'
What's in a name? Dit beeld van de Mierlose beeldhouwer Toon Slegers (1929) werd bij de plaatsing (1976) in de TH-berichten aangekondigd onder de titel 'Vogel'. Later heette het ook 'Kip' en het blijkt een haan te zijn. Dat neemt niet weg dat dit typisch werk van Slegers is: grillig, met asymmetrisch gestapelde vormen. Het is een van de vier beelden die bij de faculteit Scheikundige Technologie in de trappenhuizen staan, in dit geval op de derde verdieping.

Vorig jaar was het beeld tijdelijk verdwenen van zijn locatie voor de overzichts-
tentoonstelling in Museum Kempenland. Slegers werd zeventig jaar, reden voor deze expositie. De TU/e-Haan stond daar bij talloze andere grote en kleine vogels, blijkbaar een zeer favoriet onderwerp van Slegers. Ook hier is zijn stijl duidelijk herkenbaar: expressief, tegen het abstracte aan, terwijl het concrete onderwerp meestal goed herkenbaar is. Maar Slegers maakte ook groot en abstract werk, expressieve beelden van verschillend formaat. Zoals velen dagelijks zien aan het enorme beeld 'Expansie', dat voor het kantoor van de Rabobank in Eindhoven (bij het station) staat. Zo voegt Slegers zich bij de generatie kunstenaars, die braken met de traditionele manier van beeldhouwen. Die nieuwe manier van beeldhouwen heeft in Brabant lang op zich laten wachten. Een van de redenen is dat veel kunstenaars opdrachten kregen van de kerken en officiële instanties, die modernistische beelden minder op prijs stelden.
Slegers was de jongste van zeven kinderen, zijn vader was huis- en decoratieschilder. Na de lagere school gaat Toon Slegers naar de ULO in Helmond, maar na een paar jaar verlaat hij die. Het wordt te gevaarlijk door de oorlog en nu kan hij toegeven aan zijn wens om vrij kunstenaar te worden. Na de oorlog werkt hij een aantal jaren bij beeldhouwer Hendrik Siegers, die hem de kneepjes van het vak leert. Voor hij zelfstandig aan de slag gaat, werkt hij nog een aantal jaar bij zijn broer Piet, ook kunstenaar. Via diens vrouw krijgt hij contacten in de Amsterdamse kunstwereld.
Slegers krijgt via diverse groeps-tentoonstellingen niet alleen bekendheid in Brabant, maar ook in de randstad. Er volgen opdrachten voor het decoreren van gebouwen, waarvan het beeld 'Expansie' bij de Rabobank (1966-1967) in Eindhoven er één van is. Een ander bekend beeld is de bronzen deur in het provinciehuis in Den Bosch, dat de bijnaam Dikke Deur krijgt, in navolging van een bekend figuur uit de tv-kinderserie Pipo de Clown.
Slegers paste, zoals meer kunstenaars in de jaren vijftig en zestig deden, allerlei nieuwe technieken toe bij het maken van zijn beelden. Hij experimenteerde met piepschuim, wasplaten, staal, beton en polyester. In het begin maakte Slegers strakke en sobere beelden, waarin de essentie van het onderwerp goed zichtbaar is. Later komen de grillige, asymmetrische beelden (vooral in staal), die een opeenstapeling van vormen zijn en veel dynamiek suggereren en die uit een fantasie- en droomwereld voort lijken te komen. Slegers creëerde deze vormen bewust zo, al wekt het de suggestie van improvisatie./.

Foto: Peter Cox

Untitled Document

/Bastian
Het Gaslab op het TU/e terrein wordt het Funklab op donderdag 20 september. Dan staat van 20.30 tot 23.30 uur Bastian met zijn tienkoppige band op het podium en verandert het Gaslab in een kolkende heksenketel. Bastian is bij het grote publiek bekend van zijn hit 'You've got my love'. In de clip van dit nummer dansen rondborstige dames in strakke shirtjes door het beeld. Zijn computermuziek heeft het beste van de jaren tachtig gecombineerd met de huidige opvattingen over dansmuziek en wordt omschreven als een mix tussen Daft Punk, Prince en een vleugje Lenny Kravitz. Go check it out!

/Burn-out
De derde lezing in de lezingencyclus van Studium Generale over levenskunst heet 'Werk of gekkenwerk: de lessen van burn-out'. Hierin verhaalt econome en publiciste Annegreet van Bergen over haar eigen ervaringen met burn-out, maar ook over de economische en organisatorische veranderingen in de westerse wereld die tot een epidemie van psychische arbeidsongeschiktheid lijken te leiden. Het verhaal van de voormalige chef van de economieredactie van Elsevier laat zien hoe moeilijk het is bij jezelf de symptomen van burn-out vast te stellen. Over het proces van uitputting, opkrabbelen en leren gezond te functioneren, schreef ze de bestseller 'De lessen van burn-out'. Maandag 24 september vanaf 20.00 uur in de Senaatszaal van het Auditorium.

/Ruimtereizen
De commissie Space Odyssey 2001 houdt voorafgaand aan de raketlancering een lezing over ruimtereizen. Aan bod komt de geschiedenis van de ruimtevaart, verschillende vormen van ruimtereizen, raketten en toekomstige ontwikkelingen. Govert Schilling zal de lezing verzorgen. Schilling is wetenschapsjournalist voor onder andere de Volkskrant en is auteur van de 'Kleine Ruimtevaartgids'. De lezing vindt plaats op woensdag 26 september van 11.45 tot 13.00 uur in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Aansluitend zal op sportveld noord een raketlanceerwedstrijd gehouden worden in het kader van het lustrum van de TU/e.

/Open Podium
Krijsende gitaren, beukende bassen en een aanstekelijke ritmesectie. Muziek van TU/e-bodem wordt gepresenteerd door Studium Generale tijdens het open podium in het Gaslab op woensdag 26 september. Te verwachten is metal van Pull, trippop van Gazpacho, funk van Kern, drum 'n' bass van Mr. Moody en rock van BIG Shot. Een afwisselend menu, waarbij de muziek niet zwaar op de maag ligt, maar een eenvoudige doch voedzame maaltijd zal behelzen. De voeten moeten van de vloer, lichamen moeten in extase worden getrokken. Geniet van de melodieuze klanken die het vijftal bands u met alle genoegen voorschotelt. Van 20.30 tot 23.30 uur staat het Gaslab op zijn kop.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor