/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 6

Jaargang 44, 18 oktober 2001


Cultuur

Untitled Document

Een avondje zappen in het Gaslab
Zappen is iets waar iedereen regelmatig mee te maken heeft. Ons sociale leven is overbezet; we moeten werken, studeren, slapen, eten, lezen, alles bijhouden op televisie enzovoorts. Om dit allemaal te kunnen in de 168 uren die een week telt, is er een oplossing bedacht: zappen!

Door te zappen krijg je namelijk het idee overal bij te zijn geweest, maar je bent er uiteindelijk veel minder tijd mee kwijt. Donderdagavond gebeurt er iets soortgelijks in het Gaslab. Cabaretier en student Werktuigbouwkunde Joep Keij presenteert het zaplab; een avondje zappen langs verschillende kunstvormen. "In april van dit jaar heb ik voor het eerst zaplab gepresenteerd", vertelt Keij. "Ik heb een tijd in de filmcommissie van Studium Generale gezeten en toen ben ik benaderd om het zaplab aan elkaar te praten. Het was toen een uitprobeersel, maar omdat het positief uitpakte, wordt het nu opnieuw gehouden."
Vivian van Gaal heeft vanuit Studium Generale het zaplab georganiseerd. "Literatuur is altijd het uitgangspunt van het zaplab geweest", aldus Van Gaal. "Wij proberen echter zoveel mogelijk verschillende raakvlakken met de literatuur in het programma te verwerken. Een voorbeeld hiervan is de schrijver Thomas van Aalten, die videobeelden toont van films die links hebben met zijn verhalen."
De vorige keer waren de gasten onder andere een schrijfster, een striptekenares en een cabaretduo. "Het was toen behoorlijk druk, het publiek bestond voornamelijk uit studenten. De sfeer was goed en dat had voor een groot gedeelte te maken met de ambiance van het Gaslab." Het idee achter het zaplab spreekt Keij aan. "Er werden bijvoorbeeld gedichten voorgedragen, soms zelfs in het Fries. Als je daar de hele avond naar zou moeten luisteren zou je dat saai vinden. Nu zap je na een minuut of twintig naar iets compleet anders, bijvoorbeeld een cabaretvoorstelling."

Programma
Vanavond ontvangt Joep Keij een aantal uiteenlopende gasten. Thomas van Aalten legt in zijn boeken vaak links met alles wat met massacultuur te maken heeft. Hij werkt voor VPRO's Waskracht! en speelt in de band Thom Revolver.
Zap!
Gekste NUA! Dat staat voor Gekste Negers uit Amsterdam, een hip-hop duo dat bestaat uit Extreme (beatcreator) en DAS de Rijmmaniak. De Gekste NUA brengt vrolijke funky hip-hop beats en gekke teksten.
Zap!
De derde zaplabgast is Luk Sponselee. Hij is VJ en filmmaker en werkt samen met dj's, theatermakers en kunstenaars. Sponselee maakte onlangs de film 'Home Sweet Stratum' over jongeren uit de wijk Stratum. In zaplab toont hij een remix van zijn eigen materiaal.
Zap!
Toegevoegd aan het programma is cabaretier Micha Wertheim. Hij zal een live column ten gehore brengen. "In het begin van de avond zal Joep Keij hem aan het publiek voorstellen. Het publiek krijgt dan de gelegenheid onderwerpen aan te dragen voor de column die hij gedurende de avond gaat schrijven", aldus Van Gaal./.

Untitled Document

Bambuso Sonoro
Het derde concert in een serie van vier waarbij het TU/e orgel centraal staat, vond zondag 14 oktober plaats in het Auditorium. Het orgel werd door Klaas Hoek bespeeld en ging een dialoog aan met een aantal orgelachtige in-strumenten. Zo bespeelde geluidskunstenaar Hans van Koolwijk de door hem uitgevonden Bambuso Sonoro of 'klankrijk bamboe'. Een instrument dat bestaat uit 97 rechtop staande en liggende bamboefluiten variërend in lengte van twintig cm tot zeven meter. De geluiden die dit instrument voortbrengt, variëren van hels gejodel, hysterische gilletjes en sonore bas-tonen tot lieflijk geruis en vermoeide zuchten. Zo trad ook Martin Riches op met zijn Talking Machine. Een instrument dat tonen voortbrengt die verdacht veel lijken op de menselijke spraak. Hij kwam tot deze ontdekking toen hij een orgel aan het afstellen was. Het viel hem op dat als de pijpen slecht afgesteld stonden de klankresultaten een opmerkelijke overeenkomst met de menselijke spraak vertoonden.

Foto: Bart van Overbeeke

Untitled Document

Culturele top vijf van Marlies Terlouw
AIO Biomedische Technologie
De vraag een culturele top vijf samen te stellen, werd al snel gevolgd door een culturele identiteits-crisis. Wie ben ik en hoe komt het dat het zo moeilijk is een top vijf samen te stellen waaruit valt af te leiden hoe ik mijn (cultureel getinte) vrije tijd doorbreng? Het onderstaande is dan ook een willekeurige rangschikking van een aantal 'culturele ervaringen'.

Mijn eerste culturele 'statement' moest worden gedaan tijdens het zogenaamde 'spreekbeurt gedicht'. Een Nederlands gedicht moest worden voorgedragen en geanalyseerd, waarbij elke dichter slechts één keer gekozen kon worden. Graag wil ik alsnog het gedicht Pluk de dag van Cees Buddingh noemen. De schrijver bedicht hierin hoe hij er op een ochtend achterkomt dat het dekseltje van het potje marmite en het dekseltje van een klein potje sandwichspread onderling uitwisselbaar zijn. De simpelheid van de observatie, geschreven in verhalend, maar toch ritmisch taalgebruik spreekt mij nog steeds enorm aan.

Jarenlang heb ik alles wat er aan cabaret en stand-up te vinden was, op- en overgenomen. Vooral conferences vond en vind ik de moeite waard en dan met name Freek de Jonge. Niet alleen weet hij, als een van de weinigen, een boodschap over te brengen zonder al te moralistisch over te komen. Hij is vooral goed in ellenlange zwamverhalen, waarin een aantal rode draden verweven worden, om uiteindelijk uit te komen bij een losse opmerking die al eerder was gemaakt.

Ook op 'humoristisch' gebied ligt de tv-serie Seinfeld. Niet omdat Jerry Seinfeld zo'n geweldige stand-up comedian is (teveel de Amerikaanse one-liner stijl), maar omdat in elke aflevering op zeer complexe wijze eigenlijk niets gebeurt, iets wat je vooral merkt als je probeert een aflevering na te vertellen. Tot Seinfeld wist ik niet dat er regels bestaan wanneer je iemand gaat helpen met verhuizen, dat getrouwde mannen aantrekkelijker zijn of dat je dood kan gaan als je te veel enveloppen likt.

Ik heb in mijn leven veel gelezen; boeken die per se uitgelezen moesten worden en boeken die ik nog elk jaar een keer lees. Boeken waarvan ik wilde dat ze nooit meer op zouden houden en boeken die zo goed geschreven waren dat het er eigenlijk niet meer toe deed waar ze over gingen. In deze top vijf geen literair meesterwerk, maar een tweetal boeken die ik graag lees en herlees.
De Discworld-serie van Terry Pratchett bestaat uit zesentwintig delen. Omdat ik, om boekenplank-esthetische redenen, wacht tot de paperbackversie verkrijgbaar is, heb ik alleen de eerste vierentwintig delen gelezen, maar nummer vijfentwintig komt er aan. De serie wordt als science fiction gekarakteriseerd, maar ik vind zelf dat de meeste verhalen een (humoristische) spiegel van de samenleving vormen. Een parabel met heksen, dwergen, trollen en elven. Ieder boek staat vol met (obscure) verwijzingen naar onze samenleving (geschiedenis, films, boeken, gedichten) en de meeste karakters hebben een typische, droog-ironische Engelse humor.

Tenslotte kan ik de verleiding niet weerstaan om Jipke en Jannöaken op de lijst te zetten, een dertigtal verhaaltjes van Annie M.G. Schmidts Jip en Janneke, vertaald in het Twents. Het bijzondere ligt in het feit dat elk verhaaltje in een ander dialect is vertaald, waardoor je een goed beeld krijgt van de grote verschillen in uitspraak in de verschillende steden en dorpen van de mooiste streek van Nederland./.

 

/Crossing Border
Studium Generale gaat vrijdag 26 oktober op excursie naar het Crossing Border festival in Amsterdam. Het is de negende keer dat het festival dat literatuur, muziek en film combineert, plaatsvindt. Teksten worden geschreeuwd, gerapt of gezongen. Als je mee wilt naar dit spoken-word festival, kun je je inschrijven bij Studium Generale, Auditorium 2.02, tel. 4900. Kosten: 25 gulden. Het vertrek naar Amsterdam is om 17.00 uur onder de loopbrug bij het Auditorium, thuiskomst: ongeveer 3.00 uur.

/Films AOR
Twee films staan komende week op het programma in de AOR in de Bunker. Zondag 21 oktober draait Hamlet, het beroemde verhaal van Shakespeare, in een nieuw jasje. Deze versie heeft Ethan Hawke als Hamlet en Julia Stiles als Ophelia in de hoofdrollen. Dinsdag 23 oktober kun je in de AOR kijken naar The Yards. In deze film speelt Mark Wahlberg de rol van Leo, die uit de gevangenis komt en gaat werken in het bedrijf van zijn oom, een gangsterbaas. Hij brengt zijn leven in gevaar als hij iets ontdekt over een misdaad-familie. Dan blijkt het om zijn eigen familie te gaan. Beide films beginnen om 21.00 uur.

/Designers Present
Dertig Nederlandse ontwerpers en ontwerpbureaus presenteren onder de naam Designers Present 2001 hun producten, lifestyles, trends en concepten. Dit gebeurt van 17 tot en met 21 oktober in de expositieruimte van MU op de eerste etage van de Witte Dame. Het is een initiatief van het Vormgevers Overleg Eindhoven. Tegelijkertijd vindt Graduation 2001 plaats, waardoor bezoekers het afstudeerwerk van de jongste lichting ontwerpers van de Design Academy Eindhoven kunnen bekijken. Meer info: www.voe.nl.

/¡Wereldwijven!
Lenette van Dongen en Monica Akihary geven op zondag 21 oktober een concert in Muziekcentrum Frits Philips. Dit in het kader van het multi-culturele project ¡Wereldwijven! Oorspronkelijk zou Lotte Heligman naast de Molukse Monica Akihary op het podium staan, maar zij heeft afgezegd. In de serie ¡Wereldwijven geven steeds twee vrouwen, een Nederlandse en een buitenlandse, een voorstelling. Andere concerten in deze serie vinden plaats op 15 december, 22 februari en 19 april. Het avondvullende concert van Van Dongen en Akihary begint om 20.15 uur.

/Ellen ten Damme
Ellen ten Damme treedt vanavond met haar band op in de Effenaar. Het concert staat in het teken van haar album: I Am Here. De Brabantse band Wealthy Beggar staat in het voorprogramma. Kaartjes kosten 17,50 en het concert begint om 20.30 uur.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor