Untitled Document
Jonghollandia en de schoonheid van techniek
Theatergroep op zoek naar de passie van
de TU/e-student
De schoonheid van techniek en de passie van de mensen
die zich ermee bezighouden staan centraal in de nieuwe, tweede
productie van theatergroep Jonghollandia. Zes jonge acteurs willen,
met behulp van gesprekken met TU/e-studenten en bezoekjes aan
de universiteit, zichzelf én het publiek verbazen over
techniek.
Wat voor 'gerecht' Jonghollandia
het publiek eind januari op de TU/e gaat voorschotelen, is nog
niet helemaal duidelijk. Wel is de groep, die bestaat uit zes
twintigers, volop bezig zoveel mogelijk ingrediënten te vergaren
door de campus te bezoeken en te praten met studenten. "Ook
verzamelen we beeldmateriaal, muziek en teksten die ons inspireren,
zoals stukken uit de boeken van Douglas Coupland, die 'Generation
X' en 'Microslaven' schreef. Alle mooie dingen die we tijdens
onze zoektocht tegenkomen, bewaren we", legt Matijs Jansen
uit.
Collage
Hoe ze die 'mooie dingen' vervolgens gaan vertalen naar het podium,
weten de acteurs nog niet precies. Het wordt een collage van het
verzamelde materiaal, beschrijft Jansen. "We hebben natuurlijk
wel ideeën", vult Walter Bart aan. "Zo willen we
proberen een taal te ontwikkelen op basis van de terminologie
die mensen op een technische universiteit gebruiken. Het lijkt
me heel bijzonder om een complete dialoog te schrijven in afkortingen,
codes, nullen en enen."
De verhouding tussen mens en techniek staat centraal in het stuk.
"We willen er achterkomen wat iemand beweegt om een technische
studie te gaan doen; waar die passie vandaan komt. Ik weet zelf
niks van techniek, maar kan me er wel vreselijk over verbazen",
zegt Jansen. "We willen weten waar de wereld zich naartoe
ontwikkelt", vervolgt Bart. "Technologie kan de wereld
maken of doen instorten. De mensen die daar mede invloed op hebben
en daarmee de nieuwe menselijke moraal gaan bepalen, zitten op
de TU/e."
Een duidelijk beeld van de mensen op de universiteit heeft de
groep (nog) niet. "Daarvoor zijn we er nog maar te kort geweest",
vindt Maartje Remmers. "De rijen studenten achter hun laptopjes
in de kantine bevestigden wel het beeld dat ik in mijn hoofd had",
bekent Bart lachend. Om er met klem aan toe te voegen: "We
zijn er absoluut niet op uit om de universiteit of haar studenten
in de zeik te zetten. We willen onze bevindingen op de TU/e juist
gebruiken om op een kunstzinnige manier de schoonheid ervan te
laten zien".
De voorstelling over mens en techniek is (na De Magical Brabant
Mystery Tour, die half november in première gaat) de tweede
productie van Jonghollandia. De theatergroep komt nog maar net
kijken. Ze werd in september opgericht door zes jonge theatermakers,
allen net afgestudeerd aan de Maastrichtse Toneelacademie. Zich
aanmelden bij een bestaand theatergezelschap, de meest gebruikelijke
stap, zagen de zes niet zitten. "We willen niet alleen spelen,
maar ook theater máken", verklaart Bart.
De groep werkt nu onder de vlag van Zuidelijk Toneel Hollandia,
gevestigd aan de Eindhovense Fuutlaan, maar is in artistiek opzicht
onafhankelijk. "Wel maken we gebruik van dezelfde voorzieningen
en krijgen we begeleiding als we erom vragen", zegt Remmers.
Doelgroep
De groep heeft met haar producties geen specifieke doelgroep voor
ogen. Jansen: "Ongeveer één procent van de
Nederlandse bevolking gaat regelmatig naar een toneelvoorstelling.
Dat betekent dat 99 procent niet of zelden gaat. We richten ons
op wie openstaat voor onze manier van theater maken: het werken
op korte termijn, het inspelen op actuele kwesties". De acteurs
willen zich niet aan andere gezelschappen spiegelen, "maar
Dogtroep en Dood Paard vinden we wel heel goed", zegt Bart.
De voorstelling van Jonghollandia op en over de TU/e gaat op 28
januari in première. Het stuk wordt waarschijnlijk opgevoerd
in één van de ateliers van Bouwkunde in de W-hal./.
Theatergroep Jonghollandia staat eind januari op het universiteitsterrein
op de planken met een voorstelling over mens en techniek.
Van links naar rechts: Matijs Jansen, Yonina
Spijker, Marleen Scholten, Maartje Remmers, Wine Dierickx en Walter
Bart. Foto: Bart van Overbeeke