/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 7

Jaargang 44, 25 oktober 2001


Cultuur

Untitled Document

Jonghollandia en de schoonheid van techniek
Theatergroep op zoek naar de passie van de TU/e-student
De schoonheid van techniek en de passie van de mensen die zich ermee bezighouden staan centraal in de nieuwe, tweede productie van theatergroep Jonghollandia. Zes jonge acteurs willen, met behulp van gesprekken met TU/e-studenten en bezoekjes aan de universiteit, zichzelf én het publiek verbazen over techniek.

Wat voor 'gerecht' Jonghollandia het publiek eind januari op de TU/e gaat voorschotelen, is nog niet helemaal duidelijk. Wel is de groep, die bestaat uit zes twintigers, volop bezig zoveel mogelijk ingrediënten te vergaren door de campus te bezoeken en te praten met studenten. "Ook verzamelen we beeldmateriaal, muziek en teksten die ons inspireren, zoals stukken uit de boeken van Douglas Coupland, die 'Generation X' en 'Microslaven' schreef. Alle mooie dingen die we tijdens onze zoektocht tegenkomen, bewaren we", legt Matijs Jansen uit.

Collage
Hoe ze die 'mooie dingen' vervolgens gaan vertalen naar het podium, weten de acteurs nog niet precies. Het wordt een collage van het verzamelde materiaal, beschrijft Jansen. "We hebben natuurlijk wel ideeën", vult Walter Bart aan. "Zo willen we proberen een taal te ontwikkelen op basis van de terminologie die mensen op een technische universiteit gebruiken. Het lijkt me heel bijzonder om een complete dialoog te schrijven in afkortingen, codes, nullen en enen."
De verhouding tussen mens en techniek staat centraal in het stuk. "We willen er achterkomen wat iemand beweegt om een technische studie te gaan doen; waar die passie vandaan komt. Ik weet zelf niks van techniek, maar kan me er wel vreselijk over verbazen", zegt Jansen. "We willen weten waar de wereld zich naartoe ontwikkelt", vervolgt Bart. "Technologie kan de wereld maken of doen instorten. De mensen die daar mede invloed op hebben en daarmee de nieuwe menselijke moraal gaan bepalen, zitten op de TU/e."
Een duidelijk beeld van de mensen op de universiteit heeft de groep (nog) niet. "Daarvoor zijn we er nog maar te kort geweest", vindt Maartje Remmers. "De rijen studenten achter hun laptopjes in de kantine bevestigden wel het beeld dat ik in mijn hoofd had", bekent Bart lachend. Om er met klem aan toe te voegen: "We zijn er absoluut niet op uit om de universiteit of haar studenten in de zeik te zetten. We willen onze bevindingen op de TU/e juist gebruiken om op een kunstzinnige manier de schoonheid ervan te laten zien".
De voorstelling over mens en techniek is (na De Magical Brabant Mystery Tour, die half november in première gaat) de tweede productie van Jonghollandia. De theatergroep komt nog maar net kijken. Ze werd in september opgericht door zes jonge theatermakers, allen net afgestudeerd aan de Maastrichtse Toneelacademie. Zich aanmelden bij een bestaand theatergezelschap, de meest gebruikelijke stap, zagen de zes niet zitten. "We willen niet alleen spelen, maar ook theater máken", verklaart Bart.
De groep werkt nu onder de vlag van Zuidelijk Toneel Hollandia, gevestigd aan de Eindhovense Fuutlaan, maar is in artistiek opzicht onafhankelijk. "Wel maken we gebruik van dezelfde voorzieningen en krijgen we begeleiding als we erom vragen", zegt Remmers.

Doelgroep
De groep heeft met haar producties geen specifieke doelgroep voor ogen. Jansen: "Ongeveer één procent van de Nederlandse bevolking gaat regelmatig naar een toneelvoorstelling. Dat betekent dat 99 procent niet of zelden gaat. We richten ons op wie openstaat voor onze manier van theater maken: het werken op korte termijn, het inspelen op actuele kwesties". De acteurs willen zich niet aan andere gezelschappen spiegelen, "maar Dogtroep en Dood Paard vinden we wel heel goed", zegt Bart.
De voorstelling van Jonghollandia op en over de TU/e gaat op 28 januari in première. Het stuk wordt waarschijnlijk opgevoerd in één van de ateliers van Bouwkunde in de W-hal./.
Theatergroep Jonghollandia staat eind januari op het universiteitsterrein op de planken met een voorstelling over mens en techniek.

Van links naar rechts: Matijs Jansen, Yonina Spijker, Marleen Scholten, Maartje Remmers, Wine Dierickx en Walter Bart. Foto: Bart van Overbeeke

Untitled Document

'Tauromachie'
Op de tweede etage van het gebouw van Scheikundige Technologie bevindt zich een klein bronzen beeld van de in Oosterbeek woonachtige kunstenaar en kunstcriticus Marius van Beek (1921): Tauromachie. De oppergod Zeus, in de gedaante van een stier, staat op het punt een dubbele doodsteek te ontvangen van een soort vrouwelijke toreador: de Fenicische koningsdochter Europa. Volgens de Griekse mythologie schaakt Zeus Europa en uit deze relatie wordt onder meer de legendarische koning Minos geboren. Minos zou later op Kreta het Labyrint laten bouwen, met daarin de Minotaurus; een hybride schepsel, half man half stier, waaraan elk jaar zeven jongelingen en zeven maagden geofferd moesten worden.
Dit beeldje, dat naar alle waarschijnlijkheid stamt uit het begin van de jaren zestig, is in aanzienlijk grotere afmetingen terug te vinden op de Parade in Den Bosch. Daar draagt het de titel 'Europa laat zich niet ontvoeren'. Het werk dat de TU/e in bezit heeft, mag men beschouwen als een vroege voorstudie. In de optiek van Van Beek is Europa allesbehalve een weerloos slachtoffer van de macho Zeus. Mogelijk dat hij met dit kunstwerk het in die tijd opkomend feminisme een hart onder de riem wilde steken.

Het carrièreverloop van de nu tachtigjarige Marius van Beek is zelfs voor een beeldend kunstenaar zeer uitzonderlijk. Van een vertegenwoordiger in vleeswaren voor de Osse firma Zwanenberg transformeerde hij tijdens de Tweede Wereldoorlog tot een bij verstek ter dood veroordeelde verzetsman. Nadat hij in Nijmegen met eigen ogen had gezien hoe een grote groep joden werd gedeporteerd, nam hij het besluit zich aan te sluiten bij een verzetsgroep. Toen de jeugdige Van Beek moest onderduiken, eerst in Utrecht en daarna in Amsterdam, kwam hij veelvuldig in contact met kunstenaars. Deze ontmoetingen sterkten hem in zijn streven naar een loopbaan, die niets meer te maken zou hebben met het aan de man brengen van salami en rookworst.
Gedurende een groot deel van zijn loopbaan heeft Van Beek het maken van kunst gecombineerd met het schrijven voor de krant. Eerst uit pure noodzaak, want hij diende een gezin te onderhouden en moest zelf zijn opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten bekos-tigen. In een interview vertelt hij dat hij zich soms wel drie keer per dag moest omkleden van overall naar pak en weer terug. Enerzijds om te kunnen beeldhouwen, anderzijds om zijn werk voor de krant te kunnen doen. Toen hij als kunstenaar meer beroemdheid verwierf, beperkte hij zich tot het schrijven over kunst.
Het bekendste beeld van Van Beek staat aan het begin van de Waalbrug bij Nijmegen. Een man met een gescheurde vlag in de hand symboliseert het verzet tegen de nazi's. Toen dit Jan van Hoof-monument in 1954 met veel militair vertoon onthuld moest worden, was het eigenlijk nog niet klaar. Uiteindelijk onthulde de Nijmeegse burgemeester een gipsen model dat met bronsverf beschilderd was. Later pas werd het werkelijke beeld geplaatst. Eind vorig jaar biechtte de bejaarde kunstenaar het 'bedrog' alsnog op in dagblad De Gelderlander. Zijn grootste angst was geweest dat het onthullingsdoek zou blijven steken, en de hele zaak ter plekke ineen zou storten./.

Tauromachie. Foto: Peter Cox

Untitled Document

/High Fidelity
Voor wie deze film, ondanks alle aanprijzingen van vrienden en bekenden, nog niet gezien heeft, bestaat er vanavond - donderdag 25 oktober - de kans om hem vanaf 20.30 uur te gaan bekijken in de Blauwe Zaal van het Auditorium. De eigenaar van een verlopen tweedehands platenzaak richt zijn leven in volgens allerlei top-5 lijstjes. Ook zijn ex-vriendinnen passeren op die manier de revue. Een must voor muziekliefhebbers en betweters over popbands. Daarnaast een zeer komisch verhaal, gespeeld door een ijzersterke cast.

/Locatieproject ZT Hollandia
ZT Hollandia speelt op zaterdag 27 oktober in de voormalige Verkadefabriek in Den Bosch de première van het locatieproject 'Varkens/Boeren'. Het betreft twee voorstellingen, waarvan een deel gebaseerd is op interviews met boerinnen die in 1997 werden geconfronteerd met de varkenspest en waarbij ook de varkens zich uiten over hun leefomstandigheden. In het andere deel mijmert een varken over de komende slacht en geeft een boerin haar visie daarop. Voor kaarten en meer info: 040-2460656.

/Mens-machine interactie

In het Wageningse universiteitsblad lazen we vorige maand dat de mensheid volgens bioloog Gerard Jagers ooit onttroond gaat worden door de 'technische memon'; een evolutionaire opvolger behept met kunstmatige intelligentie en een kant-en-klaar neuraal netwerk. Maandag 29 oktober gaat de Rotterdamse hoogleraar Jos de Mul in op de eerste schermutselingen op dit gebied: het transhumanisme. De transhumanisten richten zich op mens-machine-interactie. Volgens De Mul iets wat serieus genomen moet worden. Men denke daarbij aan pacemakers, kunstmatige gewrichten en elektronische oren. In de Senaatszaal van het Auditorium, van 20.00 tot 21.30 uur.

/Taal met kloten
Leer boksen met woorden onder de inspirerende leiding van dichteres en beeldend kunstenares Titi Zaadnoordijk (1960). Zaadnoordijk laat haar workshopdeelnemers zien wat poëzie kan zijn. Zij leest ook voor uit eigen werk. Dinsdag 30 oktober van 19.30 tot 22.00 uur in de Senaatszaal van het Auditorium. Inschrijven bij Vivian van Gaal (V.v.Gaal@tue.nl), kosten: fl. 15,-.

/Dj Selekterik
Dj Selekterik draait vrijdag 26 oktober in de Effenaar in Eindhoven. Vanaf 23.30 uur wordt het een feestje met funk, beats, hiphop, latin, ska, boogaloo, rock, soul en muziek uit de sixties en eighties. Entree kost vijf gulden.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor