Untitled Document
Belrondje
Het belang van de rang
Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een ranglijst
voor: van de meest begerenswaardige vrijgezellen ter wereld en
de best geklede Nederlanders tot de beste hits van het millennium
en de sportman van de eeuw. Ook het College van Bestuur van de
TU/e is gek op lijstjes. Met de onderwijslijsten, waarin de TU/e
vaak in de hoogste regionen terug te vinden is, wordt gretig gepronkt.
Hoe belangrijk vindt ú ranglijsten?
Ing. Maurice Megens
Informatiemanager onderwijs Studenten Service Centrum
Landelijke peilingen zoals de Keuzegids hoger onderwijs zéggen
iets. Die lijsten worden gepubliceerd, mensen lezen ze; alleen
al om die reden moet je ze serieus nemen. Ranglijsten houden je
alert. De universiteit moet studenten blijven trekken; daarom
is het goed om te weten hoe je opleidingen het doen en of je je
onderwijs misschien moet aanpassen.
Mr. Albert Verstappen
Juridisch medewerker Dienst Personeel en Organisatie
Wanneer je voor de aanschaf van een nieuwe geluidsinstallatie
staat, kan een overzicht van goede producten, bijvoorbeeld in
een tijdschrift, goed van pas komen. Als een aankomend student
een universiteit moet gaan kiezen, is een objectieve waardering
net zo belangrijk. Ook voor organisaties kunnen ranglijsten nuttig
zijn. Ze kunnen een stimulans zijn om te streven naar een hogere
positie op de lijst. Het St. Elisabeth-zieken-huis in Tilburg
is al drie jaar het beste ziekenhuis van Nederland. Als de TU/e
dat voor elkaar krijgt op de lijst van universiteiten, zou dat
mijn arbeidsvreugde zeker vergroten. Maar het streven daarnaar
moet niet ten koste gaan van alles.
Ir. Eugène Gerritsen
Beleidsmedewerker CvB
Ranglijsten zijn op zich wel aardig. Je kunt als organisatie kijken
waar je staat, zien wat er in jouw sector gebeurt. Ze zijn zeker
een graadmeter, een indicatie. Niet dat je er als universiteit
direct als een dolle mee aan de slag moet gaan, maar als je op
meerdere onderdelen terugloopt in de lijst, geeft dat wel reden
tot nadenken.
Jake de Oude
Student Technische Informatica
Met dergelijke top-zoveels kan ik veel lol hebben. Ik vind het
leuk om te zien wat anderen ergens van vinden, wat mensen bijvoorbeeld
de beste hits van het millennium vonden. Maar als je echt een
goede mening wilt kunnen vormen over iets, heb je meer nodig dan
een lijstje. Ranglijsten geven een nogal simpel beeld van de werkelijkheid;
heel veel cijfers en meningen worden gecomprimeerd tot één
getalletje, met een toelichting van hooguit twee zinnen. Daar
moet je mee uitkijken.
Voor scholieren die een studie moeten gaan kiezen, kunnen dergelijke
lijsten wel een eerste stap zijn. Maar daarna zullen ze toch naar
een universiteit of hogeschool tóe moeten gaan en zelf
moeten ervaren hoe het daar is.
Prof. dr. Peter Hilbers
Hoogleraar Wiskunde en Informatica en BMT
Ranglijsten zijn prettig, ze geven tendensen weer, maar ik zou
er als gebruiker geen al te harde conclusies uit trekken. Voor
organisaties zoals de TU/e hebben ze een signaalfunctie. Je kunt
er bijvoorbeeld uit concluderen dat bepaalde gebieden meer aandacht
nodig hebben en dat nader onderzoek gewenst is.
Het maken van ranglijsten kent echter wel veel gevaren. Tien procent
van alle ranglijsten is buitengewoon goed, tachtig procent bevindt
zich in het middengebied en tien procent is slecht. De consumentenbond
publiceert bijvoorbeeld lijsten over wasmachines. Die bevindingen
zijn gebaseerd op een bepaald aantal wasbeurten. Naar de duurzaamheid
van de machines is echter niet gekeken, terwijl dat wel heel belangrijk
is.