/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 9

Jaargang 44, 8 november 2001


Onderzoek

Untitled Document

Zinnenprikkelende Dag van het Ontwerp
Dag van het Ontwerp/Hessel Rippe
Foto's/Bart van Overbeeke
De consument neemt geen genoegen meer met de pure functie van de dienst of het product, maar wil meerwaarde in de vorm van een 'ervaring'. Voor ontwerpers is het in toenemende mate van belang de zintuigen te prikkelen, die de schakel vormen tussen de buitenwereld en de innerlijke belevingswereld. Dit uitgangspunt vormt de rode draad van de vierde Dag van het Ontwerp op dinsdag 13 november, die zich voor een groot gedeelte afspeelt op de TU/e onder de titel 'Tease, sense and sensation in design'.

Venetië ligt er vredig bij in de vroege ochtend. Op het San Marcoplein spuit een ober zijn terras schoon. Ik loop op hem af en bestel in gebrekkig Italiaans koffie. Terwijl de opkomende zon een gouden mantel over de stad legt, geniet ik van de rust en de schoonheid van het plein. Mijn koffie is niet geweldig. Op een Eindhovens terras kan ik een betere bak krijgen en goedkoper ook. Maar de Venetiaanse ochtend is magisch en dan is negen gulden (omgerekend) voor een kop koffie een koopje.
Het voorgaande voorbeeld is typerend voor de beleveniseconomie. De ervaring is meer waard dan de primaire vervulling van de behoefte. Een belangrijke rol in de beleveniseconomie is weggelegd voor de zintuigen. Hoe effectiever zij worden aangesproken, des te gedenkwaardiger de belevenis.
Ir. Han Smits van de TU/e-faculteit Industrial Design: "Het belang van de beleveniseconomie is evident. Grote ontwerpbureaus zijn daar nu veel mee bezig. De belevenis wordt heel belangrijk. Er bestaat een erg ruim aanbod van producten. De aangeboden 'ervaring' kan dan het doorslaggevende argument zijn. Als je vroeger een broek kocht, vond je het belangrijk dat hij goed zat, hij de juiste kleur had. Nu is het ook heel belangrijk welk merk het is en waar dat merk voor staat." Vivian van Gaal van Studium Generale ziet dit ook. "Kijk naar Diesel. Je koopt geen spijkerbroek meer, je koopt een statement. Een onderdeel van het imago van het bedrijf."
Veertien bedrijven, instituten, stichtingen en onderwijsinstellingen zijn betrokken bij de Dag van het Ontwerp. Namens de TU/e zijn het Stan Ackermans Instituut, Studium Generale en de faculteit Industrial Design als deelnemers actief. Het leggen van contacten tussen de deelnemende partijen is één van de doelen van de Dag van het Ontwerp.
Maar daar houdt het volgens Van Gaal niet mee op. "Het bedrijfsleven kijkt pas naar het ontwerp aan het einde van het ontwikkelingsproces. Eén doel van de Dag van het Ontwerp is benadrukken dat het ontwerp bij het integrale proces moet worden betrokken." Volgens dr.ir. Kees van Overveld, als universitair hoofddocent verbonden aan het Stan Ackermans Instituut, heeft de Dag van het Ontwerp meerdere functies. "Het dient twee doelen: een ontmoetingsplaats bieden aan ontwerpers en mensen enthousiast maken voor ontwerpen. Het zou die mensen moeten aanspreken die aan de vooravond van een studie- of beroepskeuze staan."
Want het valt niet mee om getalenteerde ontwerpers te vinden. "Ontwerpen ligt op een heel hoog niveau. Als je denkt dat schaken moeilijk is, moet je eens kijken naar ontwerpen. Het probleem is dat je lang alsof kunt doen in het ontwerpen. Engagement en creativiteit zijn daarin heel belangrijk. Maar beide zijn niet te meten", aldus Van Overveld.

Beleveniseconomie
Het internet is één van de factoren die ons naar de beleveniseconomie stuurt. Consumenten zijn via het wereldwijde web in staat in een fractie van een seconde de prijzen van verschillende aanbieders van hetzelfde product te vergelijken. Als mensen goederen tegen de laagste prijs via het internet kunnen aanschaffen dan zal het enige wat ze naar de winkel brengt, het opdoen van een ervaring of belevenis zijn.
"Mensen hebben het heel erg druk, werken harder en meer dan ooit en hebben ontzettend veel keuzes. Dus aantrekkelijkheid van het ontwerp is heel belangrijk", zegt Smits. Ir. Patrick van Aarle van Industrial Design vult aan: "Misschien zijn mensen zich er niet van bewust, maar ze zijn er wel mee bezig. Ze willen optimaal gebruik maken van de keuzes die ze hebben".
De 'ervaring' die de consument moet overhalen, prikkelt de zintuigen. Dit zijn doorslaggevende factoren in de beslissing om wel of niet tot koop over te gaan. Het thema van de Dag van het Ontwerp springt daar met 'Tease, sense and sensation in design' op in. "Ik vind het thema prachtig", zegt Van Overveld, "Ik ben helemaal verkocht. Perceptie door de zintuigen is één van de meest veronachtzaamde gebieden. Juist de zintuigen als waarnemingsmiddelen zijn erg belangrijk bij het ontwerpen. Waarnemen en scheppen liggen heel dicht bij elkaar. We creëren de wereld door haar waar te nemen. Een ontwerper wordt een bewuste waarnemer. Ontwerpen is creëren, is waarnemen."
De workshops van de verschillende deelnemers aan de Dag van het Ontwerp zijn daar dan ook op gericht. Eén workshop gaat over 'virtual feeling', waarbij virtuele objecten worden geprojecteerd in een 3D-ruimte en door een speciale muis tastbaar worden gemaakt. Smits licht toe. "Je kunt nu niet alleen driedimensionaal modelleren en zien hoe het ontwerp eruit komt te zien, maar het ook voelen. Je voelt de stoffen. Of het nou het stugge is van rubber of het gladde van metaal. Tijdens de workshop praten we over mogelijke toepassingen van 'virtual feeling'." Van Aarle hierover: "Er zijn natuurlijk legio mogelijkheden voor. Zo kun je oefenen met bloedprikken zonder dat je daar echte mensen voor nodig hebt. De muis zorgt ervoor dat je weerstand voelt als je in een virtuele arm prikt".
Verder vertelt Anthony Dunne van het Londense Royal College of Art over het Placebo-project waarin meubels worden gebruikt om relaties tot stand te brengen tussen mensen en elektromagnetische velden in de huiselijke omgeving. Vice-decaan van Industrial Design, prof.dr.ir. Loe Feijs, praat over de relatie tussen product en gebruiker in een toekomst waarin steeds meer systemen worden aangesloten op internet. "Alles wordt steeds gemakkelijker en goedkoper. Het kan allemaal. Maar willen we dat wel? Worden we daar nou echt gelukkiger van?", aldus Smits.
Kees van Overveld vertelt in de workshop van het Stan Ackermans Instituut over genetisch ontwerpen. Hij geeft uitleg over en doet oefeningen met deze technieken en geeft een demonstratie met experimentele software voor genetisch design. "Maar hoe ik dat ga doen, is nog een verrassing", aldus Van Overveld. Studium Generale komt met een workshop van IPO-onderzoeker en kunstenaar/filmmaker Koert van Mensvoort, die een cursor ontwierp die gevoel oproept. Hij praat met name over deze mens-machine interactie.

Groei
Studium Generale stopt na deze Dag van het Ontwerp als participant. De nieuwe faculteit Industrial Design is hier de oorzaak van volgens Van Gaal. "Studium Generale richt zich vooral op studenten. Maar de groep studenten die naar de Dag van het Ontwerp gaat, is een heel specifieke, die voor het grootste gedeelte toch voortkomt uit Industrial Design. Daarom neemt de nieuwe faculteit het over van Studium Generale."
"Het leuke aan de Dag van het Ontwerp is dat een grote groep mensen tot één geheel wordt gesmeed. Vooral dit jaar is 'de Dag' erg gegroeid. Het wordt wel steeds moeilijker om mensen samen te laten komen", aldus Van Gaal. Van Overveld is het daar mee eens.
Smits heeft een positievere visie. "Ik hoop en stiekem verwacht ik dat we met de Dag van het Ontwerp steeds verder groeien. Op onze faculteit lopen al veel mensen rond, dat worden er alleen maar nog meer. Tijdens de Dag van het Ontwerp vinden we mensen waarmee we kunnen samenwerken. Het netwerk wordt groter en internationaler. Het kan uitgroeien tot een groot 'event' met een grote impact. Die ambitie hebben we wel." /.

In verband met de tegenvallende belangstelling kunnen studenten en AIO's nu gratis naar de Dag van het Ontwerp. Een kaartje kostte eerst nog vijftig gulden. Het seminar is gratis. Voor de workshops is nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij het congresbureau van de TU/e (tst. 4000).
Meer informatie op www.dagvhontwerp.nl.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor